Europas fødevarekoncerner dropper buræg i chokolade, is og kiks

Europas fødevarekoncerner dropper buræg i chokolade, is og kiks

Aldi, Nestlé, Unilever, Jamie Oliver Group, IKEA, Mondelez samt flere andre, følger nu en række kæder og koncerner i Danmark og resten af Europa, der allerede har faset buræg ud af deres produktion eller droppet dem fra hylderne i deres butikker og/eller restauranter. Samtidigt opfordrer de EU til at forbyde burhøns

Onsdag 17. marts sender 10 førende fødevarekoncerner, der tilsammen står bag hundreder af populære mærker som Marabou, Carte D'Or, Magnum, Knorr, Nesquick, Cheerios, Oreo, Toblerone og Philadelphia, et fælles brev til EU-kommissionen, hvor de opfordrer den europæiske sammenslutning til at forbyde burhøns.

Samtidig forpligter firmaerne sig til at droppe eller udfase buræg i deres produkter eller varesortiment senest i 2025, hvilket betyder, at de ikke vil benytte æg fra burhøns i deres is, chokolade, kiks eller andre produkter.

-Heldigvis er der mange firmaer, der er langt fremme, og som allerede har droppet æg fra burhøns, og det er virkelig godt, at de her enorme fødevarekoncerner kommer med. Det lægger et ekstra pres på politikerne, så nu er bolden spillet op til EU, der bør tage imod den, og skrue en ordentlig dyrevelfærdslov sammen, så vi kan slippe dyrene ud af de usle forhold industrilandbruget tilbyder dem, siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark.

Brevet til EU er en del af End The Cage Age-initiativet, hvor mere end 1,3 millioner EU-borgere i forvejen har skrevet under på, at EU helt bør forbyde landbrugsdyr i bure.
-Vi deler forbrugernes skepsis overfor manglende dyrevelfærd i landbruget, og som førende inden for fødevaresektoren hilser vi End The Cage Age-kampagnen velkommen, skriver de store fødevarekoncerner i en fælles udtalelse, der tyder på, at de har læst skriften på væggen.

Dyrevelfærd er vigtig for EU-borgere
Flere undersøgelser viser nemlig, at EU-borgerne lægger vægt på dyrevelfærd for landbrugsdyr.
En tidligere rundspørge lavet af Eurobarometer, blandt forbrugere i EU-landene, viser blandt andet, at 94 procent af EU's borgere betragter dyrevelfærd som vigtigt.

-Vi er opsat på, at ændre fødevareindustrien indefra, og revideringen af EU's dyrevelfærdslovgivning er en oplagt mulighed for at stoppe brugen af bure i EU's landbrug, skriver gruppen af de i alt 10 koncerner, der består af:
Aldi, Barilla, Roberti, Ferrero, Jamie Oliver Group, Ikea, Les Mosquetaires, Mondelez International, Nestlé og Unilever.

I Danmark har samtlige butikskæder under Dagrofa, Salling Group, Coop, 7-Eleven samt Rema 1000 allerede droppet buræg fra hylderne eller forpligtet sig til at fase dem ud af deres sortiment. (Kilde: ChickenWatch).

Brevet til EU-kommissionen er et led i kampagnen, End The Cage Age, som er et samarbejde mellem 170 NGO'er i Europa, anført af Compassion In World Farming (CIWF).

-lipe

17/3 2021
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage