Europas fødevarekoncerner dropper buræg i chokolade, is og kiks

Europas fødevarekoncerner dropper buræg i chokolade, is og kiks

Aldi, Nestlé, Unilever, Jamie Oliver Group, IKEA, Mondelez samt flere andre, følger nu en række kæder og koncerner i Danmark og resten af Europa, der allerede har faset buræg ud af deres produktion eller droppet dem fra hylderne i deres butikker og/eller restauranter. Samtidigt opfordrer de EU til at forbyde burhøns

Onsdag 17. marts sender 10 førende fødevarekoncerner, der tilsammen står bag hundreder af populære mærker som Marabou, Carte D'Or, Magnum, Knorr, Nesquick, Cheerios, Oreo, Toblerone og Philadelphia, et fælles brev til EU-kommissionen, hvor de opfordrer den europæiske sammenslutning til at forbyde burhøns.

Samtidig forpligter firmaerne sig til at droppe eller udfase buræg i deres produkter eller varesortiment senest i 2025, hvilket betyder, at de ikke vil benytte æg fra burhøns i deres is, chokolade, kiks eller andre produkter.

-Heldigvis er der mange firmaer, der er langt fremme, og som allerede har droppet æg fra burhøns, og det er virkelig godt, at de her enorme fødevarekoncerner kommer med. Det lægger et ekstra pres på politikerne, så nu er bolden spillet op til EU, der bør tage imod den, og skrue en ordentlig dyrevelfærdslov sammen, så vi kan slippe dyrene ud af de usle forhold industrilandbruget tilbyder dem, siger Gitte Buchhave, direktør i World Animal Protection Danmark.

Brevet til EU er en del af End The Cage Age-initiativet, hvor mere end 1,3 millioner EU-borgere i forvejen har skrevet under på, at EU helt bør forbyde landbrugsdyr i bure.
-Vi deler forbrugernes skepsis overfor manglende dyrevelfærd i landbruget, og som førende inden for fødevaresektoren hilser vi End The Cage Age-kampagnen velkommen, skriver de store fødevarekoncerner i en fælles udtalelse, der tyder på, at de har læst skriften på væggen.

Dyrevelfærd er vigtig for EU-borgere
Flere undersøgelser viser nemlig, at EU-borgerne lægger vægt på dyrevelfærd for landbrugsdyr.
En tidligere rundspørge lavet af Eurobarometer, blandt forbrugere i EU-landene, viser blandt andet, at 94 procent af EU's borgere betragter dyrevelfærd som vigtigt.

-Vi er opsat på, at ændre fødevareindustrien indefra, og revideringen af EU's dyrevelfærdslovgivning er en oplagt mulighed for at stoppe brugen af bure i EU's landbrug, skriver gruppen af de i alt 10 koncerner, der består af:
Aldi, Barilla, Roberti, Ferrero, Jamie Oliver Group, Ikea, Les Mosquetaires, Mondelez International, Nestlé og Unilever.

I Danmark har samtlige butikskæder under Dagrofa, Salling Group, Coop, 7-Eleven samt Rema 1000 allerede droppet buræg fra hylderne eller forpligtet sig til at fase dem ud af deres sortiment. (Kilde: ChickenWatch).

Brevet til EU-kommissionen er et led i kampagnen, End The Cage Age, som er et samarbejde mellem 170 NGO'er i Europa, anført af Compassion In World Farming (CIWF).

-lipe

17/3 2021
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed