Et skridt nærmere den første papirølflaske

Et skridt nærmere den første papirølflaske

Efter fire års arbejde er Carlsbergs ønske om at skabe verdens første ølflaske af bæredygtige træfibre, der er både 100% biobaseret og bionedbrydelig, rykket tættere på med to helt nye prototyper. Samtidigt tilslutter tre andre, globale selskaber sig visionen

Carlsbergs innovationsrejse mod mere bæredygtige emballager fortsætter dermed som et led i selskabets bæredygtighedsprogram, 'Together Towards ZERO'. I programmet indgår bl.a. en forpligtelse til at opnå NUL CO2-udledning fra Carlsbergs bryggerier og nedbringe CO2-udledningen i hele værdikæden med 30% i 2030.

To nye prototyper
Hele to nye prototyper af den såkaldte Green Fibre Bottle er nu klar til servering. De er begge fremstillet primært af bæredygtigt dyrket træfiber. Flaskerne er fuldt genanvendelige og har en indre beklædning, så de kan indeholde øl. Beklædningen i den ene prototype består af en tynd polymerfilm af genanvendt PET, mens beklædningen i den anden prototype er en polymerfilm af 100% biobaseret PEF. De to prototyper skal teste teknologien på rejsen mod den ultimative ambition om en 100% biobaseret flaske uden polymerer.

Myriam Shingleton, Vice President, Group Development i Carlsberg-gruppen, siger:
-Vi fortsætter med at innovere på tværs af vores emballagetyper, og vi er glade for de fremskridt, vi indtil nu har gjort med vores grønne fiberflaske. Selv om vi ikke helt har nået målet endnu, er de to prototyper væsentlige skridt på vejen til at realisere vores ultimative ambition om at bringe denne banebrydende teknologi til markedet. Innovation tager tid, og vi fortsætter samarbejdet med førende eksperter om at klare de resterende tekniske udfordringer, på samme måde som vi gjorde med vores plastikreducerende Snap Pack.

Nye partnere om bord
Carlsberg begyndte udviklingsprojektet af en flaske fremstillet af bæredygtigt dyrket træfiber, 'Green Fibre Bottle' – eller den grønne fiberflaske – i 2015 i samarbejde med innovationseksperter fra EcoXpac, emballagefirmaet BillerudKorsnäs samt PHDer fra DTU og med støtte fra Innovationsfonden. Den fælles indsats har resulteret i etableringen af Paboco® (Paper Bottle Company), et joint venture mellem BillerudKorsnäs og flaskeproduktionsspecialisten ALPLA.

Carlsberg får nu følgeskab af The Coca-Cola Company, The Absolut Company og L’Oréal i et papirflaskefællesskab, som Paboco lancerer i dag.

Det hele handler om samarbejde
Myriam Shingleton udtaler endvidere:
- Samarbejdet siden 2015 med vores partnere om den grønne fiberflaske illustrerer, at denne form for innovation kan blive en realitet, når vi arbejder sammen. Vi er rigtig glade for, at andre ligesindede virksomheder nu har sluttet sig til os som led i Pabocos papirflaskefællesskab. Partnerskaber som disse, som udspringer af ønsket om at skabe bæredygtig innovation, er den bedste måde at sikre virkelige forandringer på.

Partnerskabet mellem disse førende globale virksomheder og eksperter skal sikre fortsat fremdrift i udviklingen af bæredygtig emballage til produkter af høj kvalitet, for at reducere miljøbelastningen.

Gittan Schiöld, adm. direktør for Paboco, siger:
- Det hele handler om samarbejde! Vi samarbejder på tværs af værdikæden, deler risikoen og er fælles om vores vision om, at papirflasken vil blive en realitet, som grundlæggende vil ændre branchen for altid.

Carlsbergs fokus på innovative, bæredygtige emballageformer er ikke noget nyt. I 2018 lancerede det danske bryggeri en række innovative emballageformer, herunder genanvendt plastik, bæredygtigt trykfarve samt Snap Pack, som erstatter den traditionelle 6-pack med en løsning, hvor dåserne i stedet er limet sammen, og dermed reducerer plastforbruget med op til 76%.

- Vi er drevet af vores konstante stræben efter noget bedre – efter at skabe mere bæredygtige emballageløsninger, som gør mennesker i stand til at leve et mere bæredygtigt liv. Nogle gange betyder det, at vi helt må gentænke, hvordan vi gør ting, og skubbe til grænserne for eksisterende teknologier og overkomme tekniske udfordringer, efterhånden som vi støder på dem, slutter Myriam Shingleton.

Carlsbergs nye emballageløsninger er et led i bryggerigruppens stræben efter at gøre det bedre ved hjælp af videnskab og ny teknologi, som historisk har skabt videnskabelige gennembrud som udviklingen af den rene gær og pH-skalaen.

-lipe

13/10 2019
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum