ERP: 34.000 danske virksomheder risikerer bøder

ERP: 34.000 danske virksomheder risikerer bøder

Fristen for at registere virksomheder hos Dansk Producent Ansvar som følge af det producent udvidede ansvar for emballage er overskredet. Alligevel har kun knap 17% ud af 41.000 virksomheder gjort det, og risikerer nu bøder. Men de kan nemt undgås, mener European Recycling Platform

Det nye direktiv for producentansvar træder i kraft i 2025.

Selv om der er mindre end et år til den træder i kraft, blev deadline for registrering generelt ikke overholdt, oplyser kollektivordningen ERP - European Recycling Platform

Per 22. oktober var der nemlig mindst 34.000 virksomheder, som manglede at registrere sig.

Den manglende registrering undrer ikke produktchef hos ERP Denmark, Lars Bruntse, da forvirring om og udsættelser af loven har fået især små virksomheder til at give op på forhånd. Han siger:

-Registeret for producentansvar er tilgængeligt for alle og derved en offentlig sladrehank. Der er altså god grund til at registrere sin virksomhed, ellers risikerer man en politianmeldelse og bøder fra Miljøstyrelsen.

Virksomheder farer vild i komplekse love
Kun cirka 17% af relevante virksomheder har registreret sig. Men de manglende registreringer har ikke ført til udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen 1/10 2025.

Så selv med knap ét år til, er der faktisk – udover bødetruslen – en meget god grund til at registrere sig allerede nu – især for eksportvirksomheder.

Danmark er nemlig det sidste land til at implementere EU-direktivet, og andre lande har allerede indført lokale love for området. Det betyder, at man vil skulle manøvrere i flere landes regler og love.

-Det kan virke uoverskueligt for en eksportvirksomhed at danne sig et overblik over, i hvilket lande man har et producentansvar samt reglerne for registrering og rapportering i landet, fortæller Lars Bruntse.

Fem råd til at komme til at komme i gang
Til de mange tusinde producentvirksomheder, der endnu ikke har registeret sig, deler Lars Bruntse fra ERP Danmark derfor sine enkle råd til, hvordan man mest enkelt kan komme over den hurdle:

1. Lav et skema hvori man angiver virksomhedens ‘route-to-market’
Om man sælger online til forbrugere, direkte til industrielle slutbrugere, via distributører, detail-handlen eller forhandlere eller via eget salgsselskab, er afgørende for producentansvaret i landet.

2. Lav et estimat på mængden af emballage (summen af alle typer) som sælges på hvert marked, og hvor stor en andel heraf som sælges indirekte. Som udgangspunkt vil det være jeres distributører og forhandlere, der har producentansvaret – men der er lande, der afviger (som Tyskland).

3. Undersøg hvilke emballagevirksomheder, der allerede opererer ud fra en cirkulær model
Ved et partnerskab med én af disse, kan man fjerne fx palleforbruget fra jeres emballageregnskab.

4. Snak med en kollektivordning og udarbejd en prioriteret køreplan
Kollektivordninger har løsninger til at håndtere og rådgive jer på tværs af lande, og kan give jer et estimat på omkostningerne i forhold til at kunne overholde loven i de relevante lande.

5. Beslut om I vil bruge intern tid på opgaven
Virksomheden skal beslutte, om man vil håndtere opgaven selv (faste omkostninger), eller om man vil outsource opgaven med håndtering af producentansvaret (variable omkostninger).

-lipe

29/10 2024
  • Dagrofa med en ny offensiv strategi

    Dagrofa med en ny offensiv strategi

    emballage ›”Gro’27 – vækst på vores måde”, er Dagrofas nye strategi, som indebærer investeringer på mere end 1,3 mia. kr. over de kommende tre år, og som øger fokus på blandt andet lokale danske kvalitetsvarer, nemme måltidsløsninger og opgraderinger af logistikken
  • Stor opbakning til januars grønne valg

    Stor opbakning til januars grønne valg

    emballage ›I 2025 vender Grøn Januar tilbage med mere end 45 deltagende supermarkeder, virksomheder og restauranter, der skal sætte fokus på de grønne plantebaserede valg til fordel for forbrugerne
  • Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

    Mælkekasser skal tilbage i Arlas loop

    emballage ›Aflevér de tomme mælkekasser og støt Arla Fondens arbejde med at få børn og unge i køkkenet
  • Emballagen er en vigtig del af dørproducents værdikæde

    Emballagen er en vigtig del af dørproducents værdikæde

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Emballagen er frankeret med minimalistisk sticker

    Emballagen er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage