En rulle med hakket

En rulle med hakket

Danish Crown introducerer ny klimavenlig emballage til foodservice der løfter spisekvaliteten, forlænger holdbarheden og reducerer forbruget af plastik med op til 85 procent. Dagrofa Foodservice bliver de første aftagere i engroshandelen

Fra i dag, torsdag vil kunderne i Dagrofa Foodservice og de 29 S-Engros butikker over hele landet opleve, at pakkerne med hakket oksekød er ændret fra den klassiske sorte bakke til en tubeformet emballage.

- Der er nogle helt åbenlyse fordele ved den her måde at emballere vores hakkede oksekød på. Først og fremmest reducerer vi forbruget af plastik til et absolut minimum. Samtidig er kødet pakket uden luft, som sikrer, at holdbarheden fra produktionsdato forlænges fra syv til 14 dage, så alt i alt er der et plus på bæredygtighed for både mindre plastforbrug og mindre madspild, siger Claus Hein, der er salgsdirektør i Danish Crown Beef.

Lysere kød uden luft i pakken
Der er langt fra tilfældigt, at det er Dagrofa Foodservice og de 29 S-Engros butikker, der bliver de første til at have den nye emballage i køledisken. Kødet vil nemlig ikke fremstå helt så rødt i 'rullerne', idet ilten, som bruges i de traditionelle kødbakker, gør at kødet bevarer den røde farve. Men hos S-engros vil kunderne næppe undre sig over dette, da det typisk er professionelle, som køber ind til kantiner, cafeer og restauranter.

- Vi tror på, at vores kunder vil opfatte det som et fremskridt, at kødet nu er pakket uden luft. De vil også notere sig, at de nye tuber er nemmere at transportere, fylder mindre i køleskabet og faktisk også kan smides direkte i fryseren uden at skulle pakkes om, så jeg er sikker på, de vil tage godt imod de nye 'kødruller', siger, Mike Rasmussen, der er kategorigruppechef i Dagrofa Foodservice.

Bakkerne består
Danish Crown har et mål om at halvere virksomhedens samlede CO2-aftryk med 50 procent inden 2030 i forhold til aftrykket i 2005. Samtidig er det ambitionen at være CO2-neutral i 2050.

Tidligere i år ændrede Danish Crown plasttypen, som bruges til de klassiske sorte kødbakker, så de nu kan smeltes om og genanvendes til emballering af fødevarer. Skiftet fra såkaldt PE-plast til PET-plast sikrer, at Danish Crown nedbringer det årlige forbrug af nyt plastik til kødbakker med 1000 tons, og det laves der ikke om på med den nye 'kødrulle'.

- Om der er flere af vores kunder, som med tiden vil vælge at sælge hakket oksekød emballeret i den tubeformede pakning, kan jeg bestemt ikke afvise, men det betyder ikke, at kødbakkerne umiddelbart kan afskaffes. I Danish Crown vil vi fortsat have produkter som skært kød til eksempelvis bøf stroganoff, og de præsenterer sig bedst i den kendte sorte bakke, siger Claus Hein.

De første ruller med hakket, der finder vej til Dagrofa S-engros butikker, vil indeholde hakket oksekød fra Dansk Kødkvæg.

-lipe

28/11 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne