Emballagemesse er pakket og klar
Efter seks år og en aflysning under pandemien er verdens største messe for emballageindustrien og relaterede procesindustrier atter i omdrejninger. Fra 4. til 10. maj 2023 bliver Düsseldorf igen mødestedet og teknologiværkstedet for fremtidens emballageløsninger
18 haller, målrettede udstillingsområder, nye specialmesser og fora demonstrerer emballageindustriens kraft. Omkring 2700 udstillere fra hele verden præsenterer teknologi- og emballagetrends fra hele værdikæden.
Her, seks år efter den seneste interpack-messe blev afholdt, betyder det, at et væld af nyudviklede løsninger til markedet bliver vist.
Megatrends som forbundethed, sikkerhed og bæredygtighed har stor indflydelse på fremtidens emballageindustri og den udvikling, der præger den. Det demonstrerer interpack-messen på bedste vis.
- Forhold som ressourceknaphed og forstyrrelser af forsyningskæderne udgør store udfordringer for industrien, samtidig med at faktorer som stigende efterspørgsel, ny teknologi og en voksende bevidsthed om bæredygtighed giver os store chancer for at tage store skridt fremad. På den måde er interpack stedet, hvor industrien skaber fremtiden på globalt plan, siger Thomas Dohse, projektdirektør for interpack.
Effektiv planlægning
Messen har i 2023-udgaven gjort meget ud af, at de forskellige industrier hver især er samlet på sammenhængende arealer.
Dermed bliver det nemmere for de besøgende at få overblik over udstillerne fra både fødevare-, drikkevare-, konfekture-, bager-, farma-, kosmetik-, non-food- og industrivareindustrien. Det er et helt ny layout for udstillingshallerne, som har muliggjort konceptet.
Udstillingens øvrige omdrejningspunkter såsom emballagematerialer og emballagevarer, maskiner til mærkning, produktion af emballagemateriale og integreret trykt emballage samles også i deres egne haller.
Udstillere på de medfølgende leverandørers messe ’komponenter’ vil også være vært i deres egen hal. Det optimerer orienteringen for de besøgende og gør det muligt at planlægge besøget mere effektivt.
Inspirationen slår til
Det har altid ligget i kortene, at interpack ønsker at etablere progressive og visionære koncepter, og så fortsætter man med at udvide det medfølgende program.
I øjeblikket er der planer om flere specialshows og fora. For eksempel sikrer særlige temadage, at besøgende får målrettet information. interpack bruger det til at demonstrere løsninger på aktuelle udfordringer inden for emballageindustrien.
Fokus er blandt andet rettet mod cirkulær økonomi, ressourcestyring, digital teknologi og produktsikkerhed. Og uden for åbningstiden på messen holder interpacks digitale kommunikationsplatform Tightly Packed fingeren på pulsen og tilbyder løbende information om den nyeste udvikling, best practices og trends.
-hawin