Emballagelvirksomheden RE-ZIP lander stor investeringBo Bach Boddum startede virksomheden i sin kælder for fem år siden. Medstifterne Thomas Fugl, Lars Schäfer Møller og Tonni Tølbøll Aagesen er alle siden taget med på rejsen. Foto: RE-ZIP

Emballagelvirksomheden RE-ZIP lander stor investering

Den danske virksomheds europæiske ekspansion har fået et økonomisk boost. Investorer har kastet et større tocifret millionbeløb efter virksomheden, der tror på, at omsætningen runder et trecifret millionbeløb inden for de kommende år

Danske RE-ZIPs cirkulære emballage og IT-system er det seneste år blevet solgt til store kunder i blandt andet Belgien, Østrig og Polen.

Nu annoncerer den unge virksomhed yderligere ekspansion i de kommende år. En Series A investering fra i alt fem fonde danner grundlaget for, at RE-ZIP kan udvide til flere markeder og dermed nå deres målsætning om at etablere en cross-border infrastruktur til cirkulær emballage i hele Europa i de kommende år.

– Det er rigtigt mange penge at rejse i et lettere frosset investormarked. Det viser, at vi skaber noget, der løser et reelt problem, og hvor der er et kæmpe behov for cirkulære bæredygtige tiltag. Men vi ved også, at hvis vi skal lukke endnu flere aftaler med store partnere og distributører, så kræver det midler til investeringer og indkøb. Derfor er denne kapitalindsprøjtning ekstrem vigtig for vores videre arbejde og ekspansion, siger Thomas Fugl, co-founder og CCO hos RE-ZIP.

Internationale investorer
To af de fem investorer er internationale venturefonde. Det drejer sig om Collateral Good Ventures fra Schweiz og polske Tangent Line Ventures. Begge virksomheder lægger vægt på bæredygtigt iværksætteri, og det har haft stor betydning, at RE-ZIP som det eneste firma inden for cirkulær emballage bruger pap.

Dette gør deres cirkulære emballage direkte konkurrencedygtig med engangsemballage, samt miljømæssig bæredygtig fra første cyklus.

– RE-ZIP er grundet deres emballage og software godt positioneret til at blive markedsleder inden for genbrugelig emballage til e-handel. Samtidig består deres team af personer med stor erfaring og kompetence, og det ser vi som en grundlæggende nødvendighed for at få succes. Deres mål om hurtig ekspansion i hele Europa er derudover i direkte linje med vores tilgang til at få en virksomhed til at vokse, siger Mariana Gonzalez, Investment Director hos Collateral Good Ventures.

De andre investorer er EIFO (tidligere Vækstfonden), Planetary Impact Ventures og GreenUp, der alle tidligere har skudt penge i virksomheden. De to førstnævnte kommer med nye midler, mens alle tre vælger at konvertere deres konvertible lån i RE-ZIP til egenkapital.

– RE-ZIP's mission er forankret i en bevidsthed om, at vores planets naturlige ressourcer er begrænsede og under enormt pres. Vi skal alle forstå, at træ er en værdifuld ressource, der ikke bare smides væk efter kort brug. Det er en afgørende grund til, vi vælger at lave denne investering.

-Samtidig har RE-ZIP siden vores seneste investering vist, at de kan skabe samarbejder med store virksomheder i Europa, så der er gode muligheder for, at forretningsmodellen kan ses i mange lande de kommende år, siger Thomas Høgenhaven, Managing Partner i Planetary Impact Ventures.

Fem milliarder stykker emballage
Det seneste år har RE-ZIP lukket aftaler med Inpost i Polen, Österreichische Post og RajaPack i Belgien, mens der i øjeblikket arbejdes på store aftaler i henholdsvis Tyskland, Holland og England. Ifølge RE-ZIP er det en del af den enorme udrulningsplan, der ligger for Europa dog med globalt perspektiv.

– Vores vision er, at vi i 2040 skal cirkulere mere end fem milliarder stykker emballage om året gennem vores system. Dog håber vi på endnu flere, for vi tror på, at der er potentiale til at halvere de nuværende cirka 200 milliarder stykker engangsemballage, der sendes årligt verden over, siger Bo Boddum, Founder og CEO og uddyber:

– Investeringen betyder, at vi kan accelerere opbygningen af den infrastruktur, det kræver for at udbrede den cirkulære emballage på tværs af ikke bare Europa, men også andre store Ecommerce-markeder som USA, Canada og Japan.

-lipe

1/10 2023
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève