Emballagelvirksomheden RE-ZIP lander stor investeringBo Bach Boddum startede virksomheden i sin kælder for fem år siden. Medstifterne Thomas Fugl, Lars Schäfer Møller og Tonni Tølbøll Aagesen er alle siden taget med på rejsen. Foto: RE-ZIP

Emballagelvirksomheden RE-ZIP lander stor investering

Den danske virksomheds europæiske ekspansion har fået et økonomisk boost. Investorer har kastet et større tocifret millionbeløb efter virksomheden, der tror på, at omsætningen runder et trecifret millionbeløb inden for de kommende år

Danske RE-ZIPs cirkulære emballage og IT-system er det seneste år blevet solgt til store kunder i blandt andet Belgien, Østrig og Polen.

Nu annoncerer den unge virksomhed yderligere ekspansion i de kommende år. En Series A investering fra i alt fem fonde danner grundlaget for, at RE-ZIP kan udvide til flere markeder og dermed nå deres målsætning om at etablere en cross-border infrastruktur til cirkulær emballage i hele Europa i de kommende år.

– Det er rigtigt mange penge at rejse i et lettere frosset investormarked. Det viser, at vi skaber noget, der løser et reelt problem, og hvor der er et kæmpe behov for cirkulære bæredygtige tiltag. Men vi ved også, at hvis vi skal lukke endnu flere aftaler med store partnere og distributører, så kræver det midler til investeringer og indkøb. Derfor er denne kapitalindsprøjtning ekstrem vigtig for vores videre arbejde og ekspansion, siger Thomas Fugl, co-founder og CCO hos RE-ZIP.

Internationale investorer
To af de fem investorer er internationale venturefonde. Det drejer sig om Collateral Good Ventures fra Schweiz og polske Tangent Line Ventures. Begge virksomheder lægger vægt på bæredygtigt iværksætteri, og det har haft stor betydning, at RE-ZIP som det eneste firma inden for cirkulær emballage bruger pap.

Dette gør deres cirkulære emballage direkte konkurrencedygtig med engangsemballage, samt miljømæssig bæredygtig fra første cyklus.

– RE-ZIP er grundet deres emballage og software godt positioneret til at blive markedsleder inden for genbrugelig emballage til e-handel. Samtidig består deres team af personer med stor erfaring og kompetence, og det ser vi som en grundlæggende nødvendighed for at få succes. Deres mål om hurtig ekspansion i hele Europa er derudover i direkte linje med vores tilgang til at få en virksomhed til at vokse, siger Mariana Gonzalez, Investment Director hos Collateral Good Ventures.

De andre investorer er EIFO (tidligere Vækstfonden), Planetary Impact Ventures og GreenUp, der alle tidligere har skudt penge i virksomheden. De to førstnævnte kommer med nye midler, mens alle tre vælger at konvertere deres konvertible lån i RE-ZIP til egenkapital.

– RE-ZIP's mission er forankret i en bevidsthed om, at vores planets naturlige ressourcer er begrænsede og under enormt pres. Vi skal alle forstå, at træ er en værdifuld ressource, der ikke bare smides væk efter kort brug. Det er en afgørende grund til, vi vælger at lave denne investering.

-Samtidig har RE-ZIP siden vores seneste investering vist, at de kan skabe samarbejder med store virksomheder i Europa, så der er gode muligheder for, at forretningsmodellen kan ses i mange lande de kommende år, siger Thomas Høgenhaven, Managing Partner i Planetary Impact Ventures.

Fem milliarder stykker emballage
Det seneste år har RE-ZIP lukket aftaler med Inpost i Polen, Österreichische Post og RajaPack i Belgien, mens der i øjeblikket arbejdes på store aftaler i henholdsvis Tyskland, Holland og England. Ifølge RE-ZIP er det en del af den enorme udrulningsplan, der ligger for Europa dog med globalt perspektiv.

– Vores vision er, at vi i 2040 skal cirkulere mere end fem milliarder stykker emballage om året gennem vores system. Dog håber vi på endnu flere, for vi tror på, at der er potentiale til at halvere de nuværende cirka 200 milliarder stykker engangsemballage, der sendes årligt verden over, siger Bo Boddum, Founder og CEO og uddyber:

– Investeringen betyder, at vi kan accelerere opbygningen af den infrastruktur, det kræver for at udbrede den cirkulære emballage på tværs af ikke bare Europa, men også andre store Ecommerce-markeder som USA, Canada og Japan.

-lipe

1/10 2023
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i medicinalvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • 4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    emballage ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring