Emballage begejstrer i finsk innovationskonkurrence

Emballage begejstrer i finsk innovationskonkurrence

Metsä Boards brugervenlige og genanvendelig emballage til takeaway mad er blandt de syv projekter, der er nu er kommet gennem pilot- og forbrugertests i den tværfaglige dyst i Helsinki

Det er 'Helsinki Wholesale Food Market', som i oktober sidste år lancerede en innovationskonkurrence med det formål at finde nye ideer og løsninger til udvikling af forskellige tjenester iværksætterprojekter.

Af ialt 60 indsendte indsendte ideer blev de syv bedste udtaget til en pilotfase, og emballagevirksomheden Metsä Boards koncept til en genanvendelig emballage til takeawaymad er et af de udvalgte.

Metsä Boards projekt involverer hele emballagens værdikæde. I begyndelsen af pilotfasen blev der også foretaget en forbrugerundersøgelse.

- Den nuværende takeaway-emballage, der anvendes af restauranter, har enten nogle funktionelle udfordringer, eller også bliver de ikke betragtet som miljøvenlige. Vi modtog også feedback om, at den nuværende emballage ikke opfylder kriterierne for god emballage, siger Leena Yliniemi, som er teknisk marketingdirektør i Metsä Board.

Emballagekonceptet i pilotprojektet er lavet af Metsä Boards karton, der er egnet til direkte kontakt med mad, og kan genbruges. Derudover kan emballagen let forsynes med individuelt tryk til hver restaurant. 

Takeawayemballagen er designet og fremstillet af Cadpack Oy, og Pakketestning og Forskning Oy er ansvarlig for koordineringen af pilotprojektet og forbrugerstudiet. Hele projektet løber indtil slutningen af maj i år.

Innovationskonkurrencen, der er finansieret af Helsingfors by og Business Finland, blev arrangeret for at finde nye tekniske og andre innovative løsninger, især til fødevare- og fødevareproduktion, emballage, cirkulær økonomi og ren teknologi. Konkurrencejuryen består af repræsentanter for Helsingfors by, Helsingfors universitet og erhvervslivet.

-lipe

8/4 2019
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025