Emballage begejstrer i finsk innovationskonkurrence

Emballage begejstrer i finsk innovationskonkurrence

Metsä Boards brugervenlige og genanvendelig emballage til takeaway mad er blandt de syv projekter, der er nu er kommet gennem pilot- og forbrugertests i den tværfaglige dyst i Helsinki

Det er 'Helsinki Wholesale Food Market', som i oktober sidste år lancerede en innovationskonkurrence med det formål at finde nye ideer og løsninger til udvikling af forskellige tjenester iværksætterprojekter.

Af ialt 60 indsendte indsendte ideer blev de syv bedste udtaget til en pilotfase, og emballagevirksomheden Metsä Boards koncept til en genanvendelig emballage til takeawaymad er et af de udvalgte.

Metsä Boards projekt involverer hele emballagens værdikæde. I begyndelsen af pilotfasen blev der også foretaget en forbrugerundersøgelse.

- Den nuværende takeaway-emballage, der anvendes af restauranter, har enten nogle funktionelle udfordringer, eller også bliver de ikke betragtet som miljøvenlige. Vi modtog også feedback om, at den nuværende emballage ikke opfylder kriterierne for god emballage, siger Leena Yliniemi, som er teknisk marketingdirektør i Metsä Board.

Emballagekonceptet i pilotprojektet er lavet af Metsä Boards karton, der er egnet til direkte kontakt med mad, og kan genbruges. Derudover kan emballagen let forsynes med individuelt tryk til hver restaurant. 

Takeawayemballagen er designet og fremstillet af Cadpack Oy, og Pakketestning og Forskning Oy er ansvarlig for koordineringen af pilotprojektet og forbrugerstudiet. Hele projektet løber indtil slutningen af maj i år.

Innovationskonkurrencen, der er finansieret af Helsingfors by og Business Finland, blev arrangeret for at finde nye tekniske og andre innovative løsninger, især til fødevare- og fødevareproduktion, emballage, cirkulær økonomi og ren teknologi. Konkurrencejuryen består af repræsentanter for Helsingfors by, Helsingfors universitet og erhvervslivet.

-lipe

8/4 2019
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje