Emballage begejstrer i finsk innovationskonkurrence
Metsä Boards brugervenlige og genanvendelig emballage til takeaway mad er blandt de syv projekter, der er nu er kommet gennem pilot- og forbrugertests i den tværfaglige dyst i Helsinki
Det er 'Helsinki Wholesale Food Market', som i oktober sidste år lancerede en innovationskonkurrence med det formål at finde nye ideer og løsninger til udvikling af forskellige tjenester iværksætterprojekter.
Af ialt 60 indsendte indsendte ideer blev de syv bedste udtaget til en pilotfase, og emballagevirksomheden Metsä Boards koncept til en genanvendelig emballage til takeawaymad er et af de udvalgte.
Metsä Boards projekt involverer hele emballagens værdikæde. I begyndelsen af pilotfasen blev der også foretaget en forbrugerundersøgelse.
- Den nuværende takeaway-emballage, der anvendes af restauranter, har enten nogle funktionelle udfordringer, eller også bliver de ikke betragtet som miljøvenlige. Vi modtog også feedback om, at den nuværende emballage ikke opfylder kriterierne for god emballage, siger Leena Yliniemi, som er teknisk marketingdirektør i Metsä Board.
Emballagekonceptet i pilotprojektet er lavet af Metsä Boards karton, der er egnet til direkte kontakt med mad, og kan genbruges. Derudover kan emballagen let forsynes med individuelt tryk til hver restaurant.
Takeawayemballagen er designet og fremstillet af Cadpack Oy, og Pakketestning og Forskning Oy er ansvarlig for koordineringen af pilotprojektet og forbrugerstudiet. Hele projektet løber indtil slutningen af maj i år.
Innovationskonkurrencen, der er finansieret af Helsingfors by og Business Finland, blev arrangeret for at finde nye tekniske og andre innovative løsninger, især til fødevare- og fødevareproduktion, emballage, cirkulær økonomi og ren teknologi. Konkurrencejuryen består af repræsentanter for Helsingfors by, Helsingfors universitet og erhvervslivet.
-lipe