E-handel vokser med mere end 7 mia. kr.

E-handel vokser med mere end 7 mia. kr.

Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, især i danske webbutikker. Salget runder i år 140 mia. kr. viser de nyeste tal fra DIBS, der er leverandør af onlinebetaling

For mange danskere har det længe været naturligt at købe hotelophold, flyrejser, elektronik og tøj online, men ny DIBS-rapport viser, at der i 2019 også er en voksende appetit på nye varegrupper.
Der er især to grunde til, at den danske e-handel i 2019 vokser med over 5 pct. fra 133,5 mia. kr. i 2018 til i alt 140,7 mia. kr. i 2019: Bekvemmelighed og pris.

Det konkluderer DIBS, en del af Nets, som leverer onlinebetalingsløsninger til mere end 35.000 nordiske webshops, i rapporten Dansk e-handel 2019, hvor betalingsformidleren tager pulsen på e-handlen. Rapporten er baseret på en YouGov-rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter - heraf 2.000 danskere - og i den kortlægger DIBS danskernes onlinehandel.

Stor stigning på dagligvarehandel
Det står dog klart, at e-handlen spænder vidt, og hvor det for mange danskere længe har været normalt at købe hotelophold, flyrejser, elektronik og tøj online, er der i 2019 også en voksende appetit på nye varegrupper.

- Vi ser i disse år, at unge, som er flasket op med e-handel fra barnsben, begynder at flytte hjemmefra, købe egen bolig og stifte familie. For dem vil e-handel i stigende grad udfylde flere af deres shoppingbehov, hvilket mange butikker også har fået øjnene op for. Det er derfor ikke overraskende, at andelen af danskere som for eksempel køber dagligvarer online stiger med 11 pct. fra sidste år, og at det marked alene udgør 7,7 mia. kr., forklarer Head of Sales i DIBS, Henriette Høyer og uddyber, at det især er småbørnsfamilierne, som har taget den digitale dagligvarehandel til sig.

- I undersøgelsen svarer 32 procent af småbørnsfamilierne, at de bestiller dagligvarer hjem til døren, hvilket er et positivt nik til de dagligvarebutikker, som har formået at skabe et brugbart alternativ til de fysiske butikker, lyder det fra Henriette Høyer.

Vækst over hele linjen
I rapporten inddeler DIBS danskernes onlinehandel i tre kategorier, som alle vokser i 2019. Rejser indtager førstepladsen med 70 mia. kr., varer andenpladsen med 49 mia. kr., mens services lander på tredjepladsen med en samlet værdi af 22 mia. kr.

Med halvdelen af det samlede onlineforbrug tegner rejse-kategorien de største linjer i rapporten, men det er samtidig interessant at se, hvor danskerne lægger deres køb.

- Det er lidt paradoksalt, at andelen af danskere, som køber flybilletter online, vokser fra 25 procent i 2018 til 28 procent i år, men at det samlede forbrug til flybilletter falder med 300 mio. kr., lyder det fra Henriette Høyer, som peget på klimadebatten som en mulig årsag.

- Det vidner i hvert fald om hård konkurrence i flybranchen. Omvendt har tog- og busselskaber generelt været dygtige til at digitalisere deres forretning, så forbrugerne har fået nemmere ved at købe denne type rejse. Kombineret med øget klimafokus hos forbrugerne har dét sandsynligvis en del af æren for stigningen på 34 procent blandt danskere, som køber digitale tog- eller busbilletter i 2019 sammenlignet med sidste år.

Besværlig returnering og usikre rettigheder holder e-handlen i Danmark
Når det kommer til konkurrencen med udlandet, så vinder de danske butikker faktisk land tilbage i 2019, hvor især handlen med kinesiske webshops er gået markant tilbage sammenlignet med tidligere år.

I alt handler 46 procent af de danske forbrugere i udenlandske webshops, og mens 37 procent i 2018 lagde en ordre hos en kinesisk webshop, så er det tal i år faldet til 28 procent. Også de svenske og britiske webshops kan notere en tilbagegang i ordrer fra danske forbrugere, mens tyske og amerikanske butikker går frem.

- Når det kommer til handlen i udlandet, så får de kinesiske webshops lidt af en lussing, som måske skyldes diskussioner om farlig kemi og forkerte størrelser, hvilket ikke opvejes af den lavere pris, lyder det fra Henriette Høyer, som også noterer, at forbrugerne i højere grad lægger vægt på nogle værdier, som bedst imødekommes af lokale eller nationale webshops.

- Der er ingen tvivl om, at du ofte kan opnå bedre priser i udlandet. Men omvendt, så vægter danskerne ting som nem returnering, sikker betaling, klarhed omkring forbrugerrettigheder og told meget højt. Så pris er måske ikke så kraftfuld en parameter som tidligere, tilføjer hun.

-lipe

 

16/9 2019
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder