E-handel vokser med mere end 7 mia. kr.

E-handel vokser med mere end 7 mia. kr.

Danskernes forbrug på internettet når nye højder i 2019, især i danske webbutikker. Salget runder i år 140 mia. kr. viser de nyeste tal fra DIBS, der er leverandør af onlinebetaling

For mange danskere har det længe været naturligt at købe hotelophold, flyrejser, elektronik og tøj online, men ny DIBS-rapport viser, at der i 2019 også er en voksende appetit på nye varegrupper.
Der er især to grunde til, at den danske e-handel i 2019 vokser med over 5 pct. fra 133,5 mia. kr. i 2018 til i alt 140,7 mia. kr. i 2019: Bekvemmelighed og pris.

Det konkluderer DIBS, en del af Nets, som leverer onlinebetalingsløsninger til mere end 35.000 nordiske webshops, i rapporten Dansk e-handel 2019, hvor betalingsformidleren tager pulsen på e-handlen. Rapporten er baseret på en YouGov-rundspørge blandt 7.000 nordiske respondenter - heraf 2.000 danskere - og i den kortlægger DIBS danskernes onlinehandel.

Stor stigning på dagligvarehandel
Det står dog klart, at e-handlen spænder vidt, og hvor det for mange danskere længe har været normalt at købe hotelophold, flyrejser, elektronik og tøj online, er der i 2019 også en voksende appetit på nye varegrupper.

- Vi ser i disse år, at unge, som er flasket op med e-handel fra barnsben, begynder at flytte hjemmefra, købe egen bolig og stifte familie. For dem vil e-handel i stigende grad udfylde flere af deres shoppingbehov, hvilket mange butikker også har fået øjnene op for. Det er derfor ikke overraskende, at andelen af danskere som for eksempel køber dagligvarer online stiger med 11 pct. fra sidste år, og at det marked alene udgør 7,7 mia. kr., forklarer Head of Sales i DIBS, Henriette Høyer og uddyber, at det især er småbørnsfamilierne, som har taget den digitale dagligvarehandel til sig.

- I undersøgelsen svarer 32 procent af småbørnsfamilierne, at de bestiller dagligvarer hjem til døren, hvilket er et positivt nik til de dagligvarebutikker, som har formået at skabe et brugbart alternativ til de fysiske butikker, lyder det fra Henriette Høyer.

Vækst over hele linjen
I rapporten inddeler DIBS danskernes onlinehandel i tre kategorier, som alle vokser i 2019. Rejser indtager førstepladsen med 70 mia. kr., varer andenpladsen med 49 mia. kr., mens services lander på tredjepladsen med en samlet værdi af 22 mia. kr.

Med halvdelen af det samlede onlineforbrug tegner rejse-kategorien de største linjer i rapporten, men det er samtidig interessant at se, hvor danskerne lægger deres køb.

- Det er lidt paradoksalt, at andelen af danskere, som køber flybilletter online, vokser fra 25 procent i 2018 til 28 procent i år, men at det samlede forbrug til flybilletter falder med 300 mio. kr., lyder det fra Henriette Høyer, som peget på klimadebatten som en mulig årsag.

- Det vidner i hvert fald om hård konkurrence i flybranchen. Omvendt har tog- og busselskaber generelt været dygtige til at digitalisere deres forretning, så forbrugerne har fået nemmere ved at købe denne type rejse. Kombineret med øget klimafokus hos forbrugerne har dét sandsynligvis en del af æren for stigningen på 34 procent blandt danskere, som køber digitale tog- eller busbilletter i 2019 sammenlignet med sidste år.

Besværlig returnering og usikre rettigheder holder e-handlen i Danmark
Når det kommer til konkurrencen med udlandet, så vinder de danske butikker faktisk land tilbage i 2019, hvor især handlen med kinesiske webshops er gået markant tilbage sammenlignet med tidligere år.

I alt handler 46 procent af de danske forbrugere i udenlandske webshops, og mens 37 procent i 2018 lagde en ordre hos en kinesisk webshop, så er det tal i år faldet til 28 procent. Også de svenske og britiske webshops kan notere en tilbagegang i ordrer fra danske forbrugere, mens tyske og amerikanske butikker går frem.

- Når det kommer til handlen i udlandet, så får de kinesiske webshops lidt af en lussing, som måske skyldes diskussioner om farlig kemi og forkerte størrelser, hvilket ikke opvejes af den lavere pris, lyder det fra Henriette Høyer, som også noterer, at forbrugerne i højere grad lægger vægt på nogle værdier, som bedst imødekommes af lokale eller nationale webshops.

- Der er ingen tvivl om, at du ofte kan opnå bedre priser i udlandet. Men omvendt, så vægter danskerne ting som nem returnering, sikker betaling, klarhed omkring forbrugerrettigheder og told meget højt. Så pris er måske ikke så kraftfuld en parameter som tidligere, tilføjer hun.

-lipe

 

16/9 2019
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje