Duften af finsk rally skal ud på det internationale marked

Duften af finsk rally skal ud på det internationale marked

Nakuna Helsinki har samarbejdet med Metsä Board om bæredygtig emballage til sine luksusparfumer, som afspejler ægte, finske oplevelser

Af Lisbeth Petersen

Den kolde dukkert i en isvåge, midsommermagi eller spændingen ved et rallyløb.
Det er tre af de typisk finske oplevelser, som har givet navn til en serie luksusparfumer fra Nakuna Helsinki.

 Duftvarianten Avanto - som betyder isvåge på finsk

 Nakuna betyder ’som at være nøgen’ og virksomheden bag navnet blev etableret sidste år. Parfumeserien er resultatet af et unikt samarbejde med Givaudan, som er verdens førende virksomhed inden for arbejde med smage og dufte.

For Nakuna Helsinkis ejere, Anu Igoni och Jaakko Veijola, var det vigtigt at emballagen skulle afspejle brandets historie og værdier, ikke mindst når det gjaldt bæredygtighed. Og her blev Metsä Board valgt som den passende samarbejdspartner.

 Mittumaari -en duft af midsommermagi

Resultatet er en let kartonemballage, som er produceret helt uden plastik og lim, og er fuldt genanvendelig.

Æskerne er er designet med forskellige detaljer, som skal gøre åbneoplevelsen særlig for kunden, og kartonen er produceret med en overflade, som signalerer luksuriøs natur, samtidigt med at den kan tåle krævende tryk- og printløsninger med specialeffekter som eksempelvis guldfolie.

4/4 2020
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne