Duften af finsk rally skal ud på det internationale marked

Duften af finsk rally skal ud på det internationale marked

Nakuna Helsinki har samarbejdet med Metsä Board om bæredygtig emballage til sine luksusparfumer, som afspejler ægte, finske oplevelser

Af Lisbeth Petersen

Den kolde dukkert i en isvåge, midsommermagi eller spændingen ved et rallyløb.
Det er tre af de typisk finske oplevelser, som har givet navn til en serie luksusparfumer fra Nakuna Helsinki.

 Duftvarianten Avanto - som betyder isvåge på finsk

 Nakuna betyder ’som at være nøgen’ og virksomheden bag navnet blev etableret sidste år. Parfumeserien er resultatet af et unikt samarbejde med Givaudan, som er verdens førende virksomhed inden for arbejde med smage og dufte.

For Nakuna Helsinkis ejere, Anu Igoni och Jaakko Veijola, var det vigtigt at emballagen skulle afspejle brandets historie og værdier, ikke mindst når det gjaldt bæredygtighed. Og her blev Metsä Board valgt som den passende samarbejdspartner.

 Mittumaari -en duft af midsommermagi

Resultatet er en let kartonemballage, som er produceret helt uden plastik og lim, og er fuldt genanvendelig.

Æskerne er er designet med forskellige detaljer, som skal gøre åbneoplevelsen særlig for kunden, og kartonen er produceret med en overflade, som signalerer luksuriøs natur, samtidigt med at den kan tåle krævende tryk- og printløsninger med specialeffekter som eksempelvis guldfolie.

4/4 2020
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025