Duften af finsk rally skal ud på det internationale marked

Duften af finsk rally skal ud på det internationale marked

Nakuna Helsinki har samarbejdet med Metsä Board om bæredygtig emballage til sine luksusparfumer, som afspejler ægte, finske oplevelser

Af Lisbeth Petersen

Den kolde dukkert i en isvåge, midsommermagi eller spændingen ved et rallyløb.
Det er tre af de typisk finske oplevelser, som har givet navn til en serie luksusparfumer fra Nakuna Helsinki.

 Duftvarianten Avanto - som betyder isvåge på finsk

 Nakuna betyder ’som at være nøgen’ og virksomheden bag navnet blev etableret sidste år. Parfumeserien er resultatet af et unikt samarbejde med Givaudan, som er verdens førende virksomhed inden for arbejde med smage og dufte.

For Nakuna Helsinkis ejere, Anu Igoni och Jaakko Veijola, var det vigtigt at emballagen skulle afspejle brandets historie og værdier, ikke mindst når det gjaldt bæredygtighed. Og her blev Metsä Board valgt som den passende samarbejdspartner.

 Mittumaari -en duft af midsommermagi

Resultatet er en let kartonemballage, som er produceret helt uden plastik og lim, og er fuldt genanvendelig.

Æskerne er er designet med forskellige detaljer, som skal gøre åbneoplevelsen særlig for kunden, og kartonen er produceret med en overflade, som signalerer luksuriøs natur, samtidigt med at den kan tåle krævende tryk- og printløsninger med specialeffekter som eksempelvis guldfolie.

4/4 2020
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje