DS Smith vinder World Star for særlig, bæredygtig fødevareemballage

DS Smith vinder World Star for særlig, bæredygtig fødevareemballage

Emballagebranchens svar på en Oscar er netop kåret. DS Smith har sikret dansk guld en ny, innovativ og bæredygtig emballageløsning til transport af kølevarer i e-handlen udviklet i samarbejde med Arla Unika

World Star konkurrencen, som også kaldes VM i emballage, har kåret ialt 194 vindere i 12 forskellige kategorier, og DS Smiths verdensmester er udviklet til Arla Foods luksusbrand Arla Unika.

Emballagen er en 100% fiberbaseret løsning, der bruger papirposer med træuld til at isolere mejeriprodukterne til e-handlen. Arla Unika har sparet 60% CO2 sammenlignet med deres tidligere EPS emballage, samtidig med at kundens oplevelse forbedres.

-Vores motto er, at vi vil 'push dairy to new heights'. For Arla, betyder det, at vi fokuserer på innovation i alt, hvad vi gør - i vores produktudvikling, måder at arbejde på, i de materialer, vi bruger, og vigtigst af alt, i hvordan vores kunder oplever vores brand.
Vores nye bæredygtige emballage til e-handel er et perfekt eksempel på innovation i samarbejde med DS Smith. Det forbedrer kundeoplevelsen, inspirerer til nye måder at bruge pap i emballagen på, letter vores arbejdsgang og supplerer generelt vores Arla Unika-brand, forklarer E-commerce Manager hos Arla Foods, Mette Aaskov Lassen.

Mette Staal, Innovation & Design Lead hos DS Smith, der hjalp med at innovere Arla Unikas nye emballageløsning, finder ligeledes løsningen 'ganske spektakulær.

-Det er virkelig dejligt at samarbejde om en løsning med en bæredygtighedsdagsorden, hvor alle vinder. Den nye emballage til Arla Unika har færre komponenter, pakken er lettere og hurtigere at håndtere, siger Mette Staal.

En bæredygtig og unik unboxing-oplevelse
For Arla Unika var en af grundene til at udvikle en ny emballageløsning at udvikle en bæredygtig løsning, der supplerer Arla Unika-brandet og afspejler Arla Foods bæredygtighedsmål.

-Den nye emballageløsning er en 100% fiberbaseret løsning, der understøtter Arla Food’ bæredygtighedsmål, som blandt andet omhandler at gøre vores emballage bæredygtig inden for de næste par år. Og med denne nye løsning har Arla Unika sparet 60% på CO2 i forhold til vores tidligere EPS emballage, forklarer Torben Noer, Packaging Development Manager i Arla Foods.

Test, test og flere test
Selvom den nye emballageløsning ved første øjekast kan virke enkel, har løsningen været under udvikling i halvandet år, hvoraf ni måneder er blevet brugt til test. En af de primære udfordringer har været at finde ud af, hvordan man holder produkterne afkølet, når de distribueres.

-Vi arbejder med mejeriprodukter, så temperaturen skal leve op til specifikke krav. Emballagen skulle holde produkterne under

5 grader C i 26 timer, hvilket først var vanskeligt at finde ud af. Men i samarbejde med DS Smith og efter omfattende test fandt vi ud af en 100% fiberbaseret isoleringsløsning ved hjælp af papirposer med træuld til at isolere produktet, siger Torben Noer.

Løsningen er dokumenteret og verificeret af Teknologisk Institut, og Arla Unika håber at inspirere andre virksomheder såvel som mejerier og kolleger til at indarbejde pap og papir i deres fremtidige emballageløsninger.

Hos DS Smith understreger Mette Staal læringsprocessen ved testning og opfordrer brands til at se på ansvarlige emballagematerialer, hvis man ikke allerede arbejder i disse baner.

- At udvikle den bæredygtige Arla Unika-emballage har været en stor læring for os. Det er forbløffende at se, at testning af forskellige materialer kan føre til en emballageløsning, der sparer 60% på CO2 og når sikkert frem til kunderne og holder det temperaturinterval, der kræves for produktet, understreger Mette Staal.

-lipe

12/1 2021
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum