DS Smith styrker sin Now & Next bæredygtighedsstrategi

DS Smith styrker sin Now & Next bæredygtighedsstrategi

Emballagevirksomheden DS Smith har hævet ambitionerne for sin Now & Next bæredygtighedsstrategi for at fremskynde overgangen til den cirkulære økonomi med lav CO2-udledning

I samarbejde med sine kunder har DS Smith allerede erstattet 762 millioner plastmaterialer med fiberbaserede alternativer siden 2020 og skabt mere end 30.000 projekter, der er klar til at være en del af en cirkulær økonomi, gennem sin cirkulære designmodel, Circular Design Metrics.

Samtidig, og i overensstemmelse med målene om at reducere CO2-udledningen, har DS Smith i år formået at reducere CO2-udledningen med 10% (15% sammenlignet med 2019) samt opnået en reduktion på 4% af vandforbruget i papirmøller i områder, hvor der er risiko for vandstress.

Siden lanceringen af Now & Next har virksomheden opfyldt ni ud af sine 26 mål og har yderligere tre mål, der er på vej til at blive opfyldt før tid.

For at styrke disse resultater og imødekomme udfordringerne i en verden i forandring har virksomheden nu hævet sine ambitioner med en række fokuserede mål for at fremskynde fremskridt.

De nye forpligtelser for Now & Next er udarbejdet i samarbejde med uafhængige eksperter og vil prioritere cirkularitet, fremskynde rejsen mod netto-nuludledning samt styrke virksomhedens fokus på mennesker, lokalsamfund og natur.

Cluster Director og administrerende direktør i DS Smith Dan Johannessen udtaler:

- Vi har gjort gode fremskridt med vores Now & Next bæredygtighedsstrategi, men verden omkring os kræver, at vi alle gør mere. Generelt oplever vi en stigende efterspørgsel efter bæredygtige emballageløsninger blandt vores danske kunder.

- Alt fra virksomheder inden for fødevareproduktion til store spillere på e-handelsmarkedet ønsker innovative løsninger på bæredygtig emballage, som både skal kunne reducere plast samt transport af unødig luft.

- Derfor handler vi i dag for at sikre, at vores forpligtelser indfries hurtigt i en hastigt foranderlig verden og fremskynder vores overgang til en cirkulær økonomi med lav CO2-udledning.

Drevet af DS Smiths formål om at omdefinere emballage i en foranderlig verden, er de centrale udviklinger for Now & Next-strategien og målene som følger:

Cirkularitet
• Inden 2025 vil DS Smith teste op til fem genbrugsprojekter og fortsætte med at fremstille 100% genanvendelig og genbrugelig emballage.
Kulstof
• Inden 2030 vil DS Smith reducere Scope 1, 2 og 3 drivhusgasudledninger med 46% i forhold til 2019/20.
• Inden 2027 vil DS Smith opfordre 100% af sine strategiske leverandører
(der repræsenterer 76% af indkøbte varer og tjenesteydelser) til at fastsætte deres egne videnskabsbaserede mål.
• Inden 2050 vil DS Smith nå netto-nuludledning af drivhusgasser.
Mennesker & Samfund
• Inden 2030 har DS Smith som mål at engagere ti millioner mennesker (en stigning fra fem millioner) i den cirkulære økonomi og cirkulære livsstil.
• Inden 2025 skal alle ledelsesteams på tværs af alle lokaliteter have gennemført inkluderende ledelsesworkshops.
• Inden 2030 sigter DS Smith mod at forbedre kønsdiversiteten med henblik på at have 40% kvinder i ledende stillinger og aspirerer til mangfoldighed i andre beskyttede karakteristika.
• Stræber efter at opnå Vision Zero - ingen ulykker og ultimativt intet skadevoldende.
Natur
• Inden 2025 planlægger DS Smith at måle og forbedre biodiversiteten i egne skove og vurdere vores afhængighed af naturen.
• Fastsætte mål for at genskabe naturen baseret på en videnskabelig tilgang.
• Inden 2030 ønsker DS Smith en reduktion på 10% i vandudvindingsintensiteten ved møller, der er udsat for vandstress, sammenlignet med 2019.

Dan Johannessen fortsætter:

- Med ambitiøse mål for CO2-reduktion og et strategisk fokus på cirkulær økonomi ønsker vi at skubbe branchen i den rigtige
retning.

- For at imødegå klimaforandringer er det afgørende, at vi benytter os af vedvarende energikilder med lavt kulstofudslip. Men vi skal også tage hånd om, hvordan vi fremstiller og bruger ting i vores dagligdag ved at bevæge os hen
imod den cirkulære økonomi.

- Gennem vores principper for cirkulært design fungerer vi allerede som indgangen til den cirkulære økonomi for vores kunder,
og hjælper nogle af verdens mest genkendelige FMCG-brands med at opfylde deres bæredygtighedsmål, sammen med vores egne.

Ved hjælp af sine principper for cirkulært design og målinger ønske DS Smith at støtte sine kunder i at designe produkter med mindre spild og forurening og holde materialer i brug længere, hvilket reducerer behovet for naturressourcer.

Siden deres oprettelse i 2019 har DS Smiths målinger for cirkulært design støttet tusindvis af designprojekter.

Der præsenteres omkring 3.000 løsninger baseret på DS Smiths cirkulære designmålinger til kunder hver måned, hvilket støtter
deres overgang til den cirkulære økonomi.

-hawin

Fakta om DS Smiths bæredygtighedsstrategi 
Now & Next-strategien blev lanceret i 2020 og blev inspireret af DS Smiths igangværende partnerskab med cirkularitetslederen, Ellen MacArthur Foundation.
DS Smiths bæredygtighedsrapport dækker perioden maj 2022 - april 2023 og detaljer om fremskridt, der er gjort på alle deres emballagefabrikker, papirmøller og genbrugsstationer som en del af deres koncernomfattende globale bæredygtighedsstrategi. Grundlaget for forberedelsen, der er tilgængelig fra vores online ESG-rapporteringshub, inkluderer en detaljeret metodologi for, hvordan vores ESG-rapportering er forberedt.
Virksomheden har forpligtet sig til en førende indsats i emballagebranchen for at opfylde et science based target 1,5C for at reducere emissioner med 46% inden 2030 og at nå CO2-neutralitet inden 2050.
DS Smith har markant forbedret sine eksterne ESG-vurderinger fra MSCI, Sustainalytics og S&P Global CDP og opnået en Platinum EcoVadis-bæredygtighedsvurdering, hvilket placerer dem i den øverste 1% blandt vurderede virksomheder.
Fulde detaljer om DS Smiths opdaterede bæredygtighedsstrategi Now & Next kan findes her.
Mål opfyldt inden for Now & Next:
100% af DS Smiths emballage er nu genanvendelig eller genbrugelig.
100% af DS Smiths energiforbrug er ISO50001-certificeret.
 Virksomheden har lanceret 100 biodiversitetsprojekter i Europa og Nordamerika.
100% af DS Smiths lokationer i områder med høj vandstress har nu en vandhåndteringsplan.
Alle vores skove har certificering for skovforvaltning.
100% af produktionsstederne er FSC-certificeret.

 

4/9 2023
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner