DS Smith fortsætter med at satse stort i Norden

DS Smith fortsætter med at satse stort i Norden

En helt ny fabrik i Värnamo i Sverige vil i løbet af i år samle forretningsområdet Packaging Service fra to tidligere fabrikker. Det kommende anlæg skal være centrallager og producere både bølgepap- og øvrige emballagematerialer

Den nye fabrik bliver på 17.500 kvadratmeter og er specielt designet til at fremstille og imødekomme kundernes behov for kortere produktionsserier, samt for centrallager indenfor DS Smith Sverige.

-Det er vores to pladefabrikker i Värnamo og Mariestad, vi slår sammen. De betjener primært kunder og grossister, som ikke har brug for de helt store seriestørrelser, vi fremstiller på bølgepapfabrikkerne i Värnamo og Mariestad. Vi kombinerer nu vores emballage- og engrosdrift, siger Thorbjörn Sagerström, administrerende direktør for DS Smith Norden til mediet Packnorth.

Nøgleordene for den nye, moderne fabrik til omkring 200 mio. svenske kroner, er effektivitet og bæredygtighed. Ved at centralisere to fabrikker til ét sted forbedres logistikken, samtidig med at maskinerne bruges mere effektivt. Solceller og en energieffektiv produktionsplan vil reducere energiforbruget med mindst femogtyve procent. Fabrikken vil beskæftige omkring tres personer, med en prognose om voksende personalebehov i en overskuelig fremtid.

Modigt men godt,når tingene vender
DS Smith investerer i det hele taget massivt i Norden lige nu. I bølgepapfabrikken i Mariestad er der igangsat investeringer på 120 millioner svenske kroner til blandt andet lagre og til opnå en pallefri produktion.

-Man kan måske synes det er modigt at investere så kraftigt i disse urolige tider, men det kan være godt at gøre det nu og være klar, når tingene til sidst vender, for det vil de, siger Thorbjörn Sagerström og tilføjer:

- Vi er i en sektor, hvor fiber er en råvare, og hvor diskussionerne ofte handler om materialevalg, miljø og genanvendelse. Det gavner os.

-lipe

20/1 2023
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion