DS Smith erstatter en milliard plastmaterialer før tid

DS Smith erstatter en milliard plastmaterialer før tid

Pr. maj 2024 har DS Smith erstattet 1,2 milliarder plastmaterialer på tværs af sine internationale markeder, hvilket overstiger virksomhedens 2025-mål 16 måneder før planlagt. I Danmark har DS Smith erstattet 400.000 plastmaterialer og markerer en vigtig milepæl inden for den cirkulære økonomi for emballage

I samarbejde med sine FMCG-kunder har DS Smith 16 måneder før planen erstattet over 1,2 milliarder plastmaterialer1. Det oprindelige mål for 2025 omfattede at reducere eller fuldstændigt fjerne enhver form for primær eller sekundær plastemballage fra kundernes produkter som et direkte resultat af DS Smiths innovative emballageløsninger.

En række nye og innovative fiberbaserede designs har gjort det muligt for DS Smith at nå målet om at erstatte 1 milliard plastmaterialer. Nogle eksempler er:

• LiftUp: LiftUp er en emballageløsning udviklet i samarbejde med Coca Cola, der erstatter plastfolien anvendt til flaskepakker med et fuldt genanvendeligt papbaseret håndtag.

• RoundWrap: RoundWrap er et innovativt alternativ til den traditionelle flaskeemballage i drikkevareindustrien. Løsningen er genanvendelig og er designet til at forhindre skader på produktet.

• Bakker til frugt og grønt: Papemballagen erstatter konventionelle engangsbakker i plast til frugt og grønt med en fiberbaseret og genanvendelig løsning.

Mål for 27 lande i Europa og Nordamerika
Erstatningen af de mere end 1,2 milliarder plastmaterialer stammer fra forpligtelserne i DS Smiths Now & Next Bæredygtighedsstrategi, etableret i 2020. Strategien understøtter virksomhedens mål om at omdefinere emballage til en verden i forandring.

Målet gælder DS Smiths aktiviteter i 27 lande i Europa og Nordamerika, med et fælles cirkulært mål om at designe emballageløsninger, der minimerer affald og sikrer, at de anvendte materialer kan genbruges og genanvendes så mange gange som muligt.

Særligt tre markeder skiller sig ud med deres erstatning og reduktion af plastmaterialer, som er blevet erstattet med fiberbaserede alternativer:

1. Storbritannien fører an med erstatningen af mere end 274 millioner plastmaterialer.
2. Frankrig følger efter med erstatningen af mere end 260 millioner plastmaterialer.
3. Tyskland er på tredjepladsen efter at have erstattet over 153 millioner plastmaterialer.

Plastmaterialerne, der er blevet erstattet på supermarkedshylderne, omfatter bl.a. bakker til frugt og grønt, plastbæreposer og krympefolie, som ofte findes omkring sodavandsflasker.

- Vores bæredygtighedsstrategi fra 2020 satte ambitiøse mål for miljømæssige forbedringer både internt i DS Smith og i samarbejdet med vores kunder. Ved at udvikle innovative løsninger, der hjælper vores kunder med at erstatte eller reducere plast, imødekommer vi samfundets krav om at reducere plastikforurening og styrker samtidig vores partnerskaber med kunderne. Vi er stolte over de fremskridt, vi har gjort i Danmark og på verdensplan, og den positive indvirkning vores innovationer har på overgangen til en cirkulær økonomi siger Dan Johannessen, CEO hos DS Smith Danmark.

Se note

Banebrydende model
Efterspørgslen efter erstatning af plast fortsætter med at vokse – i Østeuropa har DS Smith næsten fordoblet det årlige antal plastmaterialer, der er erstattet, siden målet blev sat i 20202.

En afgørende faktor for at nå målet om at erstatte 1 milliard plastmaterialer og en grundlæggende del af designprocessen hos DS Smith er den cirkulære designmodel og de cirkulære designprincipper, skabt i samarbejde med Ellen MacArthur Foundation.

Modellen er den første af sin slags i branchen, og DS Smith har implementeret den på tværs af en række sektorer, herunder detailvarer, fødevarer og drikkevarer, bildele og industrielle enheder.

Hver af DS Smiths 800 designere er blevet uddannet i cirkulære designprincipper og er i stand til at vurdere emballageløsningers ydeevne og holdbarhed i forhold til bl.a genanvendt indhold og genanvendelighed, indikative estimerede CO2- udledninger, niveauer af overskydende affald og parametre i forsyningskæden i samarbejde med kunderne. 

Note:
Al plast, uanset om det drejer sig om kundens primære eller sekundære emballage, som nu er reduceret i volumen eller helt fjernet fra kundens eksisterende emballage som et direkte resultat af DS Smiths "plasterstatnings" emballageløsning, betragtes som inden for målets rammer. Plasttyperne inkluderer, men er ikke begrænset til: HDPE, LDPE, LLDPE, PA (nylon), PE-malein anhydrid, PET, PP, PP- orienteret, PS, PU, PVC, skum (f.eks. EPE, EPS, EPU) og laminater.

-lipe

4/6 2024
  • Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    Emballageretur: Udskyd producentansvaret igen

    emballage ›Få tilmeldinger og udsigt til bl.a. øget bureaukrati får kollektiv-ordningen til at opfordre myndighederne til at udsætte indførelsen af virksomheders producentansvar på emballage yderligere et år frem til 2026
  • Cirkulære krus hitter på Smukfest

    Cirkulære krus hitter på Smukfest

    emballage ›Royal Unibrew introducerede før sommeren en ny type cirkulære krus, hvor kruset og dets materiale efter brug bliver indsamlet, omdannet og genanvendt til nye krus. Smukfest har i lighed med 36 andre events testet krusene, og målet om en returneringsprocent på 75 procent, blev slået, da det festivalen indsamlede 95 procent af de over en million krus, der var i cirkulation
  • Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    Smurfit Westrock vinder fire ScanStars

    emballage ›Emballagevirksomheden sætter i år rekord som den mest vindende virksomhed i den nordiske emballagekonkurrence. Priserne er høstet med en BiB-løsning, en papirkasse med Hexacomb-indlæg og to bølgepap-kasser, der reducerer plastforbruget
  • Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    Madolie og træaffald som basis i ny bioplast

    emballage ›Den tyske bioplastproducent Bio-Fed, der har hovedkontor i Köln, har udviklet en ny produktlinje, der lanceres under mærket M-Biobase®. Råmaterialet er madolie, træaffald og lignin fra træindustriens affaldsstrømme
  • 40 år med innovation og ekspertise

    40 år med innovation og ekspertise

    emballage ›KM Packaging, der er leverandør af fleksible emballageløsninger, fejrer 40 år med levering emballage til mange forskellige sektorer og produkter, herunder friske madvarer, færdigretter på køl og frys, konfekture og snacks
  • Jysk sparer 78 tons plastikemballage på gardiner

    Jysk sparer 78 tons plastikemballage på gardiner

    emballage ›Med et skift fra plastikemballage til papbånd på færdigsyede gardiner vil JYSK spare yderligere 78 tons plastik hvert år. Ændringen er en del af Jysks strategiske arbejde med at reducere brugen af plastik
  • Genbrugsemballage giver målbare gevinster hos Brødrene Dahl

    Genbrugsemballage giver målbare gevinster hos Brødrene Dahl

    emballage ›Udskiftning af papkasser til genbrugelige plastkasser er et af redskaberne til mere bæredygtig logistik hos en af landets største grossister. Det viser evalueringen af et stort projekt, som Brødrene Dahl sammen med Knapp har gennemført på sit logistikcenter i Randers
  •  Tre nye barrierepapirer fra Sappi

    Tre nye barrierepapirer fra Sappi

    emballage ›Isvafler, slik og chokolade er nogle af de produkter, som producenten af emballagepapir nu har udviklet nye barrierematerialer til,som del af virksomhedens Guard-serie. Nyhederne bliver præsenteret på årets FACKPACK