- Drop politisk kappestrid om højere plastposeafgifter

- Drop politisk kappestrid om højere plastposeafgifter

 - Allerede i januar i år nåede Folketinget frem til en række initiativer, som skal reducere forbruget af plastposer, påpeger Plastindustrien, som foreslår målretning de eksisterende afgiftsindtægter til en uafhængig fond, der skal øge genanvendelsen og forebygge plast i naturen

Under de aktuelle finanslovsforhandlinger foregår der en politisk kappestrid i rød blok om, hvilket parti der kan hæve den nuværende plastposeafgift mest muligt. Regeringen har allerede foreslået en afgiftsfordobling, mens andre Enhedslisten og De Radikale forsøger at presse afgiftsniveauet endnu højere op. 

Brancheorganisationen Plastindustrien opfordrer til at slå koldt vand i blodet, da et enigt Folketing allerede i januar 2019 bakkede op om en plasthandlingsplan, hvor der er adskillige initiativer, som har til formål at reducere danskernes plastposeforbrug.

- Vi mener, at der er lidt mystisk, at regeringen ikke fokuserer mere på at realisere de initiativer, som der allerede er bred enighed om i plasthandlingsplanen. Eksempelvis har detailbranchen i form af Dansk Erhverv, COOP og andre butikskæder indgået en aftale om at halvere poseforbruget frem mod 2023, og det er også besluttet, at de helt tynde plastposer skal udfases, fortæller Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien.

Han fortsætter: - Man skal være varsom med per automatik at gøre forskellige plastprodukter til skurk, da plast i mange sammenhænge er det klima- og miljømæssige bedste valg. Sidste år viste et videnskabeligt studie fra DTU eksempelvis, at plastposer er mere bæredygtige i forhold til bomuldsposer. Vi ved også, at det heldigvis er sjældent, at plastposer ender i den danske natur, så det virker meget symbolpolitisk at gå så hårdt efter plastposerne.

Målret indtægterne fra den nuværende plastposeafgift til grøn omstilling
I stedet for udelukkende at have fokus på nye afgiftsstigninger foreslår Plastindustrien, at de nuværende indtægter fra plastposeafgiften bliver målrettet en uafhængig plastfond, der understøtter grønne initiativer.

Tal fra Skatteministeriet viser, at danskernes forbrug af plastposer giver staten et betragteligt årligt afgiftsprovenu: år 2015: 194 millioner kroner – år 2016: 184 millioner kroner – år 2017: 178 millioner kroner.

Thomas Drustrup, adm. direktør i Plastindustrien, forklarer:

- Staten får allerede i dag mange millioner i indtægt fra plastposeafgiften, men de bliver desværre ikke brugt specifikt på initiativer, som f.eks. kan være med til at understøtte en højere plastgenanvendelse og at løse udfordringerne med plast i naturen. Derfor opfordrer vi til, at regeringen overvejer at målrette de årlige indtægter fra plastposeafgiften til at sikre en mere bæredygtig brug af plast.

Tilbage i år 2002 valgte Irland at indføre en afgift på plastposer. Afgiften genererede et stort millionbeløb, som ubeskåret gik til at oprette og drive en grøn fond. Fonden har siden støttet en række tiltag som eksempelvis at optimere affaldshåndtering, genanvendelsesprocesser, nye teknologier, oplysning og forskning på klima- og miljøområdet.

Uddybende siger Thomas Drustrup:

- Det er oplagt, at vi i Danmark prøver at efterfølge Irlands eksempel, så vi kan bruge indtægterne fra plastposeafgiften mere målrettet. Afslutningsvis vil jeg dog gerne slå fast, at vi som forbrugere skal huske at genbruge vores bærepose – uanset materiale – flest mulige gange og ikke smide den i naturen.
-lipe

3/11 2019
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum