Designpris til Stora Enso og Vogue Scandinavia
Den plastfri indpakning til den helt nye, nordiske udgave af det berømte modemagasin har fået Red Dot Design-prisen for enestående designkvalitet og kreativitet i kategorien Brands og Communication
Af Lisbeth Petersen
Det allerførste eksemplar af Vogue Scandinavia er netop kommet på gaden her i august i den miljøvenlige indpakning, som svenske Store Enso har stået for udviklingen af. Den traditionelle plastindpakning er udskiftet med genanvendeligt fiberpap, som ifølge producenten er helt CO2-neutralt.
Vinderemballagen findes i to oplag; Normal Edition og Collectors Item Limitid Edition. På Limited udgaven har den svenske kunstner Hilma af Klint udsmykket emballagen, og for begge udgaver er designet udviklet med henblik på både at beskytte magasinerne og gøre dem lette og attraktive for læserne at sætte op på boghylden.
-Vogue Scandinavia blev lanceret med det formål at ryste op i det nordiske medielandskab og gå foran når det kommer til bæredygtighed. Vi ønsker at tage et skridt ind i fremtiden og modernisere hele konceptet med magasinjournalistik for at vise, at forbrugeren ikke kun læser, men også oplever og tager del i magasinet, siger Martina Bonnier, chefredaktør i Vogue Scandinavia, og fortsætter:
- Stora Enso er en perfekt partner. De er virkelig innovative inden for kulstofneutral emballagedesign.
Red Dot Design er en af verdens største designkonkurrencer. Alene i år bliver omkring 20.000 produkter og projekter fra hele verdens bedømt.