Designdåse til iskaffe
Hollandsk formgivning i støbeblæst metal vækker opsigt på især det arabiske marked
Af Lisbeth Petersen
Emballageproducenten Ardagh Group har for det hollandske brand ’Concept Drinks’ fremstillet en helt særegen dåse til luksusmærket Gaya Gold Coffees iskaffepulver.
Den kurvede dåse er resultatet af et længerevarende udviklingsarbejde i hele produktionskæden, og formet ved hjælp af støbeblæsning. Efter flere forsøg og med et tryk på 40 bar lykkedes det udviklerne at udvide den oprindelige dåse med hele 26 procent, og den nye form var skabt.
Inden Ardagh Group satte storproduktion af dåsen i gang, blev den gennemtestet på virksomhedens prototype- og pilotproduktionslinje på et forsknings- og udviklingscentret i Frankrig.
Ud over den nu patenterede facon er kaffedåsen på både låget og i bunden forsynet med guldtryk der matcher det printede navn på den mørkegrønne grundfarve.
Og det er et design, som med det samme har gjort indtryk i først og fremmest de Forenede Arabiske Emirater, hvor butikker allerede har iskaffen på hylderne, lige som øvrige lande i Mellemøsten får det inden for den nærmeste tid.
Direktør for Ardagh Groups marketing- og forretningsudvikling, Martin de Olse, er stolt over designet, som også er en af virksomhedens mest nyskabende.
- Dét, der virkelig er glædeligt er, at vi ved at strække grænserne for udformning og emballagedesign har opnået et så spændende resultat både hvad angår differentiering på hylden og merværdi, siger han.
Ardagh Group er en førende, international fremstiller af glas- og metalemballage til føde- og drikkevarer. Virksomheden har afdelinger i 22 lande, bl.a. Danmark, beskæftiger mere end 23000 medarbejdere og har en årlig omsætning på over 56 mia. kr.