Designdåse til iskaffe

Designdåse til iskaffe

Hollandsk formgivning i støbeblæst metal vækker opsigt på især det arabiske marked

Af Lisbeth Petersen

Emballageproducenten Ardagh Group har for det hollandske brand ’Concept Drinks’ fremstillet en helt særegen dåse til luksusmærket Gaya Gold Coffees iskaffepulver.

Den kurvede dåse er resultatet af et længerevarende udviklingsarbejde i hele produktionskæden, og formet ved hjælp af støbeblæsning. Efter flere forsøg og med et tryk på 40 bar lykkedes det udviklerne at udvide den oprindelige dåse med hele 26 procent, og den nye form var skabt.

Inden Ardagh Group satte storproduktion af dåsen i gang, blev den gennemtestet på virksomhedens prototype- og pilotproduktionslinje på et forsknings- og udviklingscentret i Frankrig.

Ud over den nu patenterede facon er kaffedåsen på både låget og i bunden forsynet med guldtryk der matcher det printede navn på den mørkegrønne grundfarve.

Og det er et design, som med det samme har gjort indtryk i først og fremmest de Forenede Arabiske Emirater, hvor butikker allerede har iskaffen på hylderne, lige som øvrige lande i Mellemøsten får det inden for den nærmeste tid.

Direktør for Ardagh Groups marketing- og forretningsudvikling, Martin de Olse, er stolt over designet, som også er en af virksomhedens mest nyskabende.

- Dét, der virkelig er glædeligt er, at vi ved at strække grænserne for udformning og emballagedesign har opnået et så spændende resultat både hvad angår differentiering på hylden og merværdi, siger han. 

Ardagh Group er en førende, international fremstiller af glas- og metalemballage til føde- og drikkevarer. Virksomheden har afdelinger i 22 lande, bl.a. Danmark, beskæftiger mere end 23000 medarbejdere og har en årlig omsætning på over 56 mia. kr.

18/1 2019
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025