Designdåse til iskaffe

Designdåse til iskaffe

Hollandsk formgivning i støbeblæst metal vækker opsigt på især det arabiske marked

Af Lisbeth Petersen

Emballageproducenten Ardagh Group har for det hollandske brand ’Concept Drinks’ fremstillet en helt særegen dåse til luksusmærket Gaya Gold Coffees iskaffepulver.

Den kurvede dåse er resultatet af et længerevarende udviklingsarbejde i hele produktionskæden, og formet ved hjælp af støbeblæsning. Efter flere forsøg og med et tryk på 40 bar lykkedes det udviklerne at udvide den oprindelige dåse med hele 26 procent, og den nye form var skabt.

Inden Ardagh Group satte storproduktion af dåsen i gang, blev den gennemtestet på virksomhedens prototype- og pilotproduktionslinje på et forsknings- og udviklingscentret i Frankrig.

Ud over den nu patenterede facon er kaffedåsen på både låget og i bunden forsynet med guldtryk der matcher det printede navn på den mørkegrønne grundfarve.

Og det er et design, som med det samme har gjort indtryk i først og fremmest de Forenede Arabiske Emirater, hvor butikker allerede har iskaffen på hylderne, lige som øvrige lande i Mellemøsten får det inden for den nærmeste tid.

Direktør for Ardagh Groups marketing- og forretningsudvikling, Martin de Olse, er stolt over designet, som også er en af virksomhedens mest nyskabende.

- Dét, der virkelig er glædeligt er, at vi ved at strække grænserne for udformning og emballagedesign har opnået et så spændende resultat både hvad angår differentiering på hylden og merværdi, siger han. 

Ardagh Group er en førende, international fremstiller af glas- og metalemballage til føde- og drikkevarer. Virksomheden har afdelinger i 22 lande, bl.a. Danmark, beskæftiger mere end 23000 medarbejdere og har en årlig omsætning på over 56 mia. kr.

18/1 2019
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje