- Den indgåede aftale giver ikke incitament til design af mere bæredygtig emballage

- Den indgåede aftale giver ikke incitament til design af mere bæredygtig emballage

Den netop indgåede, politiske aftale om udvidet producentansvar for plast og emballage er alt for ukonkret. Det mener Plastindustrien, Dansk Affaldsforening og Ingeniørforeningen, IDA i et fælles opråb. Her påpeger de, at aftalens punkt om en bagatelgrænse på 8 tons affald årligt vil betyde, at mange virksomheders emballage slet ikke vil blive omfattet af miljøkravene

-Trods opråb fra industri, affaldsselskaber og organisationer har et politisk flertal på Christiansborg indgået en aftale om udvidet producentansvar uden reelt incitament til bæredygtig produktion af emballage.

Sådan starter et fælles brev fra Plastindustrien, Dansk Affaldsforening og Ingeniørforeningen, IDA, som understreger både miljøets, industriens og samfundsøkonomiens interesse i, at så meget emballage som muligt kan genbruges.

-For at den ambition kan blive til virkelighed, bør der skabes økonomiske incitamenter til at designe emballagerne i så høj kvalitet som muligt og derved øge genbrugs- og genanvendelsesmulighederne til gavn for miljø og ressourcer, lyder det fælles budskab fra de tre organisationer, og Christina Busk, som er miljøpolitisk chef i Plastindustrien siger:

Høje vægtkrav til let materiale
– Et politisk redskab til dét kunne have været en ambitiøs politisk aftale om det udvidede producentansvar, der har været undervejs længe. Aftalen er netop indgået, men indholdet i aftalen er landet på en bagatelgrænse på ikke færre end otte ton i stedet for eksempelvis en trappemodel skaleret efter emballagemænger. Det vil sige, at hvis omfanget af emballage er under otte ton, er det alene vægten, der skal registreres, og ikke hvorvidt emballagen er designet til genanvendelse - og de otte ton er ganske enkelt alt for højt sat, siger Christina Busk, miljøpolitisk chef i Plastindustrien.

Plast vejer som bekendt ikke ret meget, og der er derfor en reel fare for, at mange emballager ikke vil blive omfattet af miljøkravene i den nye aftale.

Mindre producenter bør også stå til ansvar for materialer, labels, lim og genbrugelighed
De tre organisationer bag opråbet til Folketingets partier foreslår i stedet, at der indføres en trappemodel, så producenter med små mængder både skal forholde sig til vægten på emballage, og hvorvidt den eksempelvis er monomateriale.

Producenter med større mængder bør derudover forholde sig til eksempelvis hvilke labels og hvilken lim, der anvendes. Mens de allerstørste (over 8 ton) skal forholde sig til hele emballagens design blandt andet med henblik på om den er designet til at kunne blive til fødevarekontaktmateriale igen.

-Det er uforståeligt og ærgerligt, at vi forspilder en mulighed for at få bedre design, mere genbrug og længere holdbarhed i emballager samt bedre genanvendelsesmuligheder. Graduerede gebyrer og en trappemodel skal give et økonomisk incitament til de producenter og aftagere af emballager, der tænker bæredygtighed, god kvalitet og lang levetid ind i emballagen. Ellers får vi ikke fremmet den cirkulære økonomi, siger Henrik Friis, direktør i Dansk Affaldsforening.

-Det udestår stadig, om ansvaret kommer til at flytte noget
Aske Nydam Guldberg, næstformand i IDA siger:
-Det er positivt, at det understreges, at formålet med det udvidede producentansvar er at fremme en cirkulær økonomi. Men desværre er aftalen alt for ukonkret, når det gælder spørgsmålet om, hvad der er høj kvalitet. Derfor vil vi i IDA minde om, at der er behov for en graduering i forhold til kvalitetsniveauer for genanvendelse.

-Vi havde gerne set, at vi i Danmark kunne implementere et udvidet producentansvar, der kan være til inspiration for andre lande. Men det udestår stadig, om det producentansvar vi kan se frem til at få i Danmark, kommer til at flytte hele design og produktion af emballage i en mere bæredygtig retning. Vi har nu fået en ramme og nogle hensigtserklæringer, men det i er næste fase – når intentionerne skal implementeres – at vi får at se, om de gode hensigter bliver til virkelighed.

-lipe

6/9 2022
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger