Den flade vinæske har fået en storebror

Den flade vinæske har fået en storebror

DS Smith og Garçon Wines har videreudviklet samarbejdet om bæredygtige vinemballager. En ny kasse til 10 flasker, fylder mindre end de normale 6-styks kasser og giver helt nye muligheder for miljøvenlig transport i vinbranchen

Af Lisbeth Petersen
Samarbejdet mellem den britiske vingrossist Garçon Wines og emballagevirksomheden DS Smith begyndte med udviklingen af en emballage til vingrossistens egne opfindelse; en flad, miljøvenlig vinflaske fremstillet af plast, som skulle kunne sælges i e-handel. Emballagen skulle kunne være tynd nok til komme gennem en britisk brevsprække, og stærk nok til at sikre indholdet under hele transporten.

Resultatet blev en kombination af af FSC-certificerede bølgepapirmaterialer og genbrugsfibre, og den bæredygtige nyskabelse på vinmarkedet har siden høstet 10 vinderpriser ved internationale designkonkurrencer herunder Diamond Finalist Award i de prestigefyldte Dow Packaging Innovation Awards.

For at innovere yderligere på forsyningskæden, gik Garçon Wines igen sammen med DS Smith om at udvikle en større kasse, som kunne spare endnu mere på plads, vægt, logistikomkostninger og dermed også CO2-udslip.

Det blev til en 10 styks kasse, hvor de otte flasker står lodret, mens de to sidste er placeret vandret ovenpå. Det medfører, at 10 flasker vin fylder 55 procent mindre end en traditionel 6-flaskers vinkasse, og i sidste ende, at en palle, der er pakket med den nye emballage kan rumme over dobbelt så mange flasker.

Alisdair Easton som er General Manager hos Garçon Wines kalder DS Smith ' en ideel emballagepartner' som deler vingrossistens tilgang til bæredygtighed, og siger:

- Dårlige glasvinflasker, der er skrøbelige og tunge, er efter vores opfattelse ikke længere egnet til det 21. århundredes behov i forhold til online distribution, komplekse forsyningskæder, ressourceknaphed og vigtigst af alt klimaforandringer.

Læs mere om samarbejdet mellem DS Smith og Garçon Wines om udviklingen af vinemballagen i vores næste nummer af PackMarkedet.

30/10 2019
  • Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025