De udvalgte og de fravalgte i nye brands

De udvalgte og de fravalgte i nye brands

Kvalitetsgrøntsager fra Alfred Pedersen & Søn kommer fremover til at fylde endnu mere i Salling Groups butikker. På samme tid lanceres et helt nyt brand, der rummer de helt perfekte grøntsager - og et andet, unikt brand med fokus på reduktion af madspild, med skæve og deforme tomater, agurker og peberfrugter

Kunder i Bilka, føtex og Netto får nu mulighed for at vælge, om de danske grøntsager skal være perfekte i form, størrelse og udseende, eller om det ikke gør noget, at de måske er en anelse skæve, krumme, krogede eller har små skader. Sammen med det fynske væksthusgartneri Alfred Pedersen & Søn lancerer Salling Group 'Pedersens Udvalgte', der er af allerhøjeste kvalitet, og 'Pedersens Fravalgte' med et fokus på at undgå madspild.

Kun udseende adskiller
'Pedersens Fravalgte' sælges til nedsat pris, således mest muligt fra væksthusgartneriet bliver brugt rundt om i de danske køkkener. Ved at sænke prisen er håbet, at kunderne bliver motiveret til at bekæmpe madspild gennem deres indkøb uden, at de går på kompromis med den gode smag.

Selvom den udseendemæssige kontrast mellem de 'Udvalgte' og 'Fravalgte' er stor, er det ens for begge, at smagen er i top. På den måde er det et fåtal af grøntsager, som ikke ender i Salling Groups butikker.

- For os er høj kvalitet essentielt, når vi sammensætter vores udvalg af danske grøntsager, og netop høj kvalitet er dybt forankret hos Alfred Pedersen & Søn. Vi har igennem flere år haft fornøjelsen af at kunne tilbyde vores kunder danske tomater og agurker i topklasse fra Alfred Pedersen og Søn, og vi glæder os til at tilbyde kunderne vores nye serier, som favner både kvalitet og et skarpt fokus på madspild, siger Stephan Bruhn, der er indkøbsdirektør for Frugt & Grønt i Salling Group.

Tætte samarbejder om at undgå madspild
Alfred Pedersen & Søn, der er beliggende ved Bellinge udenfor Odense, producerer både økologiske og konventionelle grøntsager i væktshusgartneriet. Gartneriet leverer grøntsager til Salling Groups butikker hele året rundt, så kunderne kan få både tomater, agurker og peberfrugter, uanset om kalenderen siger juli eller februar.

- Vi har haft et tæt samarbejde med Salling Group gennem mange år, og det har vi nu udvidet. På den måde kan vi få unik indsigt i kundernes behov og efterspørgsel, så vi kan udvikle og producere lige netop de grøntsager, som forbrugerne ønsker. Og med grundig ressourceudnyttelse med brug af bl.a. opsamlet regnvand kan vi producere væksthusgrøntsager året rundt, siger Mads Pedersen, direktør hos Alfred Pedersen & Søn, og han fortsætter:

- Sammen med Salling Group deler vi ambitionen om at reducere madspild. På kort tid er det lykkedes os at nedbringe vores spild markant, og vi er på nuværende tidspunkt godt på vej mod at halvere vores madspild frem mod 2030. Og med 'Pedersens Fravalgte' tager vi nu endnu et skridt i den rigtige retning, så vi får udnyttet råvarerne til fulde, siger Mads Pedersen.

Produkterne under 'Pedersens Udvalgte' er navngivet efter Mads Pedersens familie. 

Også føtex og Bilka har halveret sit madspild og sigter nu mod en samlet reduktion på 75 % inden 2030 i forhold til 2014, mens også Netto er godt på vej.

En vigtig brik på vejen mod det nye mål er Alfred Pedersen & Søns samarbejde med forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad, der deler samme tanker og ønsker om mindre madspild.

-lipe

 

8/6 2021
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris