De 'grimme' får nyt liv i genanvendelig emballage

De 'grimme' får nyt liv i genanvendelig emballage

Fødevarevirksomheden EAT GRIM og emballagevirksomheden DS Smith har i tæt samarbejde designet og udviklet emballage til 10.000 månedlige madkasser med for 'grimme' frugter og grøntsager, der bidrager til reduktion af madspild i den danske fødevaresektor

I et lille værksted i Nordvest i København pakker og distribuerer EAT GRIM frugter og grøntsager fra ca. 20 danske gårde til danske forbrugere. Fødevarer der normalt ville gå tabt, da der enten er blevet produceret for mange, eller de er for 'grimme' til at blive solgt hos dagligvarekæderne.

Krumme gulerødder, deforme kartofler og misfarvede æbler får dermed nyt liv i EAT GRIMs tre forskellige madkasser, som forbrugerne kan bestille og få leveret lige til døren. EAT GRIM leverer 10.000 madkasser om måneden.

Dermed skaber virksomheden en reduktion af madspild i fødevaresektoren samtidig med, at der bliver skabt et mere mangfoldigt madsystem. Hvert år har danskerne en samlet frugt og grønt madspild på lidt over 293.000 ton.

Nøjagtig udregning af besparet vand og jord
DS Smiths tre transportmadkasser er fødevaregodkendt og kan genanvendes. De består af 66% genbrugspap og 33% jomfrufibre fra FSC-certificerede kilder. På siden af hver enkelt madkasse, har EAT GRIM lavet en nøjagtig udregning af hvor mange kg CO2-ækvivalenter (måleenhed for klimaaftryk, red.), liter vand og m2 jord indholdet i kassen har sparet og reddet miljøet for. Indholdet i eksempelvis den største af EAT GRIMs madkasser, Big & Beastly, sparer miljøet for 2,66 kg CO2-ækvivalenter, 1177 liter vand og redder 7,8 m2 land.

Siden 2018 har EAT GRIM – på tværs af deres markeder – reddet 477 tons mad, sparet 181 tons CO2-ækvivalenter, sparet 80,1 mio. liter ferskvand, sparet 534,0 m2 agerjord om året og skabt over 4,5 mio. kr. i indkomst for landbruget.

Skræddersyet emballageløsning der lageroptimerer
Da EAT GRIM skulle vælge emballageleverandør, var det først og fremmest vigtigt for virksomheden, at leverandøren kunne understøtte deres brand og vision om reduktion af madspild og bæredygtighed. Derfor var et centralt punkt i udvælgelsen, at emballagen skulle være genanvendelig. Dernæst var det vigtigt for EAT GRIM, at de kunne få trykt deres logo og forskellige bæredygtighedsbudskaber på emballagen, samt at den kunne fås i forskellige farver.

Under arbejdet med madkassen, udviklede EAT GRIM og DS Smith i samarbejde en multifunktionel 'rumdeler' til kassen. Rumdeleren adskiller ikke kun bløde og hårde frugter og grøntsager fra hinanden, så de ikke bliver smattede, den støtter også låget på kassen når den er lukket, hvilket gør det muligt at stable fyldte kasser sikkert ovenpå hinanden.

Inden EAT GRIM valgte DS Smiths emballageløsninger pakkede de deres frugt og grønt i plastikposer og sendte det i trækasser. Trækasser som EAT GRIM skulle vaske, når de fik dem retur fra deres kunder. Når trækasserne ikke kunne vaskes længere, blev de brændt, da de ikke kan genanvendes. Nu har EAT GRIM nedsat deres brug af plastikposer med 100%, og ved at gå fra trækasser til papkasser har EAT GRIM ikke kun fået en mere bæredygtig emballageløsning, de har også opnået en betragtelig lageroptimering. Førhen kunne EAT GRIM have en palle med 170 trækasser stående på deres lille lager i Nordvest. I dag kan de have mellem 500 og 700 madkasser fra DS Smith stående på en palle.

-lipe

11/2 2021
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje