De 'grimme' får nyt liv i genanvendelig emballage

De 'grimme' får nyt liv i genanvendelig emballage

Fødevarevirksomheden EAT GRIM og emballagevirksomheden DS Smith har i tæt samarbejde designet og udviklet emballage til 10.000 månedlige madkasser med for 'grimme' frugter og grøntsager, der bidrager til reduktion af madspild i den danske fødevaresektor

I et lille værksted i Nordvest i København pakker og distribuerer EAT GRIM frugter og grøntsager fra ca. 20 danske gårde til danske forbrugere. Fødevarer der normalt ville gå tabt, da der enten er blevet produceret for mange, eller de er for 'grimme' til at blive solgt hos dagligvarekæderne.

Krumme gulerødder, deforme kartofler og misfarvede æbler får dermed nyt liv i EAT GRIMs tre forskellige madkasser, som forbrugerne kan bestille og få leveret lige til døren. EAT GRIM leverer 10.000 madkasser om måneden.

Dermed skaber virksomheden en reduktion af madspild i fødevaresektoren samtidig med, at der bliver skabt et mere mangfoldigt madsystem. Hvert år har danskerne en samlet frugt og grønt madspild på lidt over 293.000 ton.

Nøjagtig udregning af besparet vand og jord
DS Smiths tre transportmadkasser er fødevaregodkendt og kan genanvendes. De består af 66% genbrugspap og 33% jomfrufibre fra FSC-certificerede kilder. På siden af hver enkelt madkasse, har EAT GRIM lavet en nøjagtig udregning af hvor mange kg CO2-ækvivalenter (måleenhed for klimaaftryk, red.), liter vand og m2 jord indholdet i kassen har sparet og reddet miljøet for. Indholdet i eksempelvis den største af EAT GRIMs madkasser, Big & Beastly, sparer miljøet for 2,66 kg CO2-ækvivalenter, 1177 liter vand og redder 7,8 m2 land.

Siden 2018 har EAT GRIM – på tværs af deres markeder – reddet 477 tons mad, sparet 181 tons CO2-ækvivalenter, sparet 80,1 mio. liter ferskvand, sparet 534,0 m2 agerjord om året og skabt over 4,5 mio. kr. i indkomst for landbruget.

Skræddersyet emballageløsning der lageroptimerer
Da EAT GRIM skulle vælge emballageleverandør, var det først og fremmest vigtigt for virksomheden, at leverandøren kunne understøtte deres brand og vision om reduktion af madspild og bæredygtighed. Derfor var et centralt punkt i udvælgelsen, at emballagen skulle være genanvendelig. Dernæst var det vigtigt for EAT GRIM, at de kunne få trykt deres logo og forskellige bæredygtighedsbudskaber på emballagen, samt at den kunne fås i forskellige farver.

Under arbejdet med madkassen, udviklede EAT GRIM og DS Smith i samarbejde en multifunktionel 'rumdeler' til kassen. Rumdeleren adskiller ikke kun bløde og hårde frugter og grøntsager fra hinanden, så de ikke bliver smattede, den støtter også låget på kassen når den er lukket, hvilket gør det muligt at stable fyldte kasser sikkert ovenpå hinanden.

Inden EAT GRIM valgte DS Smiths emballageløsninger pakkede de deres frugt og grønt i plastikposer og sendte det i trækasser. Trækasser som EAT GRIM skulle vaske, når de fik dem retur fra deres kunder. Når trækasserne ikke kunne vaskes længere, blev de brændt, da de ikke kan genanvendes. Nu har EAT GRIM nedsat deres brug af plastikposer med 100%, og ved at gå fra trækasser til papkasser har EAT GRIM ikke kun fået en mere bæredygtig emballageløsning, de har også opnået en betragtelig lageroptimering. Førhen kunne EAT GRIM have en palle med 170 trækasser stående på deres lille lager i Nordvest. I dag kan de have mellem 500 og 700 madkasser fra DS Smith stående på en palle.

-lipe

11/2 2021
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K-2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud