De første genanvendelige pizzaæsker på vej hos Domino's

De første genanvendelige pizzaæsker på vej hos Domino's

Pizza-kæden skal i samarbejde med det danske initiativ for pantemballage, New Loop finde et klimavenligt alternativ til den miljøbelastende konventionelle pizzaæske. Forleden samlede Domino's ledelse og kvalitetsansvarlige i kædens butik på Falkoner Allé for at teste produkter, der potentielt kan blive Danmarks første genanvendelige pizzaæske

De seneste mange år har pizzaen stået højt på ønskelisten, når der skulle bestilles take-away i de danske hjem. Dette resulterer, hver eneste dag, i tusindvis og atter tusindvis af brugte pizzabakker, som desværre ikke kan sorteres som andet end restaffald, grundet spildolie fra pizzaen.

De brugte æsker skaber et unødigt pres på forbrændingsanlæggene og klimaet, som Domino's Danmark ikke længere ønsker at være vidne til. Samtidig har regeringens Klimaplan for Grøn affaldssektor og cirkulær økonomi, sat en række mål, som lægger op til handling fra aktører i den danske restaurationsbranche:

  • Affaldssektoren skal være klimaneutral i 2030.
  • Der skal udsorteres 80 pct. dansk plast fra forbrændingen i 2030.
  • Affaldskurven skal knækkes – mindre affald, mindre spild og mere genbrug. Det skal bl.a. ske ved, at Danmark får kvantitative reduktionsmål i forbindelse med fastsættelsen af sådanne mål i EU.
  • Der fastsættes mål om 50 pct. reduktion af visse take-away-emballager af plastik i 2026. Målet skal i første omgang søges opnået via et forpligtende sektorsamarbejde i restaurationsbranchen.


Domino's Danmark har valgt at gå forrest i omstillingen til genanvendelig pizzaemballage og har derfor indgået et samarbejde med det danske grønne initiativ, New Loop, om at skabe en klimapositiv pizzaæske, der kan genbruges flere gange vha. et omfattende retursystem.

Et klimavenligt alternativ til alle pizzeriaer
Samarbejdet er netop startet, og Domino's vil supportere New Loop i udviklingen af pizzaæsken fra begyndelse til det færdige produkt er klar til at komme i salg. Den nye og grønne pizzaæske skal ikke kun anvendes af Domino's kunder, men alle pizzaglade danskere, ifølge New Loop's COO, Gitte Kjær:

-Vi er meget begejstrede over at skulle starte denne proces med Domino's, særligt fordi deres ambitioner er lige så store som vores egne. Målet med den nye pizzaæske, som vi skal skabe sammen, er, at den skal ende i alle pizzeriaer i Danmark indenfor relativt få år. Pizzaæsken, som vi kender den i dag, er desværre meget klimatung, vi skal væk fra engangsforbrug, og derfor er der behov for handling nu. Man skal kunne købe en pizza med god samvittighed.

Også Domino's danske marketing manager, Mila Hvilshøj er yderst tilfreds med den fælles plan, som pizzakæden og New Loop har lagt sammen:

-For cirka 60 år siden, udviklede Domino's pizzaæsken, som vi kender den i dag. Det føles helt rigtigt, at det er os, der skal være med til at genopfinde den her i 2022. Vi har muligheden for at ændre helt vores forretning og vil gerne være med til at løfte branchen til at tage sit ansvar for klimaet alvorligt. New Loop har allerede vist, at de kan få ting til at ske og gøre en forskel, så jeg er overbevist om, at de er den rette samarbejdspartner for os.

-lipe

 

9/5 2022
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage