Danske Fragtmænd og dao indgår et strategisk samarbejde

Danske Fragtmænd og dao indgår et strategisk samarbejde

Danmarks førende stykgodstransportør Danske Fragtmænd og pakkedistributøren dao har indledt et samarbejde. Formålet er at styrke selskabernes konkurrenceevne på et stærkt konkurrencepræget transportmarked

Efter mange måneders forberedelser har Danske Fragtmænd og dao indgået en aftale, hvor selskaberne fremadrettet skal løse en række transportopgaver i fællesskab.

Danske Fragtmænd har i dag en stor andel af stykgodsmarkedet i Danmark og har kontakt med store dele af det danske erhvervsliv på daglig basis. Men transportkoncernen har dog indtil nu, i et meget begrænset omfang, beskæftiget sig med BtC-markedet og den stigende internethandel.

- Internethandlen er i vækst og har været det længe. Men det er ikke et marked, som Danske Fragtmænd tidligere har haft fokus på, fordi vores forretning primært er bygget til at håndtere forsendelser til erhvervslivet. Vi oplever dog i stigende grad, at vores kunder efterspørger one-stop-shopping.

- De ønsker en transportør, der kan løse det hele, både pakker til deres private kunder og forsendelser til erhvervslivet. Derfor har vi i et stykke tid arbejdet på at finde en samarbejdspartner, der kunne hjælpe os med at levere vores kunders forsendelser til de private modtagere, fortæller administrerende direktør Jørn P. Skov.

At det bliver et samarbejde mellem Danske Fragtmænd og dao er derfor ingen tilfældighed. Hos dao er det nemlig forsendelser til erhvervslivet, der giver udfordringer, fortæller administrerende direktør Morten Villberg.

- Vi har både nuværende og potentielle kunder, der efterspørger leverancer til butikker og erhvervsdrivende. Den opgave kan vi i dag ikke løse, eftersom alle vores forsendelser bliver leveret om natten og i de tidlige morgentimer, hvor virksomheder og butikker er lukkede.

- Derfor kan vi med samarbejdet for det første udvide mange af vores nuværende kundeaftaler med erhvervsforsendelser, men vi kan samtidig også ramme et endnu bredere BtB-segment, som i mindre omfang tænker på dao som potentiel transportør til erhvervslivet. Vi er derfor meget tilfredse med aftalen og de nye forretningsmuligheder, som den åbner for.

Danske Fragtmænd og dao er begge dansk- og privatejede virksomheder, hvis kulturer, ifølge daos administrerende direktør Morten Villberg, matcher hinanden rigtig godt. Det er et parameter, som han vurderer, er afgørende for et succesfuldt samarbejde.

- Vores medarbejdere kommer til at arbejde tæt sammen på kryds og tværs, og derfor er det af stor betydning, at vi forstår hinanden, og at der løbende er en god dialog. Vi er midt i en omstilling og udvikling af vores forretning, som fordrer agilitet og entreprenørskab, og det driver da også ned af væggene i vores helt nye hovedkvarter i Vejle. Vi er stærkt fokuserede på, at slutforbrugeren altid kommer først, og vi oplever, at vores værdier og kundefokus matcher rigtig godt med Danske Fragtmænd.

Danske Fragtmænd og dao har allerede testet samarbejdet på tre af Danske Fragtmænds kunder, hvilket er forløbet til stor tilfredsstillelse for alle parter. Virksomhederne er derfor nu klar til at tilbyde løsningen til de øvrige kunder og forventer, at der vil være stor interesse for de muligheder, som samarbejdet skaber.

-hawin

26/10 2020
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum