Danske Fragtmænd og dao indgår et strategisk samarbejde

Danske Fragtmænd og dao indgår et strategisk samarbejde

Danmarks førende stykgodstransportør Danske Fragtmænd og pakkedistributøren dao har indledt et samarbejde. Formålet er at styrke selskabernes konkurrenceevne på et stærkt konkurrencepræget transportmarked

Efter mange måneders forberedelser har Danske Fragtmænd og dao indgået en aftale, hvor selskaberne fremadrettet skal løse en række transportopgaver i fællesskab.

Danske Fragtmænd har i dag en stor andel af stykgodsmarkedet i Danmark og har kontakt med store dele af det danske erhvervsliv på daglig basis. Men transportkoncernen har dog indtil nu, i et meget begrænset omfang, beskæftiget sig med BtC-markedet og den stigende internethandel.

- Internethandlen er i vækst og har været det længe. Men det er ikke et marked, som Danske Fragtmænd tidligere har haft fokus på, fordi vores forretning primært er bygget til at håndtere forsendelser til erhvervslivet. Vi oplever dog i stigende grad, at vores kunder efterspørger one-stop-shopping.

- De ønsker en transportør, der kan løse det hele, både pakker til deres private kunder og forsendelser til erhvervslivet. Derfor har vi i et stykke tid arbejdet på at finde en samarbejdspartner, der kunne hjælpe os med at levere vores kunders forsendelser til de private modtagere, fortæller administrerende direktør Jørn P. Skov.

At det bliver et samarbejde mellem Danske Fragtmænd og dao er derfor ingen tilfældighed. Hos dao er det nemlig forsendelser til erhvervslivet, der giver udfordringer, fortæller administrerende direktør Morten Villberg.

- Vi har både nuværende og potentielle kunder, der efterspørger leverancer til butikker og erhvervsdrivende. Den opgave kan vi i dag ikke løse, eftersom alle vores forsendelser bliver leveret om natten og i de tidlige morgentimer, hvor virksomheder og butikker er lukkede.

- Derfor kan vi med samarbejdet for det første udvide mange af vores nuværende kundeaftaler med erhvervsforsendelser, men vi kan samtidig også ramme et endnu bredere BtB-segment, som i mindre omfang tænker på dao som potentiel transportør til erhvervslivet. Vi er derfor meget tilfredse med aftalen og de nye forretningsmuligheder, som den åbner for.

Danske Fragtmænd og dao er begge dansk- og privatejede virksomheder, hvis kulturer, ifølge daos administrerende direktør Morten Villberg, matcher hinanden rigtig godt. Det er et parameter, som han vurderer, er afgørende for et succesfuldt samarbejde.

- Vores medarbejdere kommer til at arbejde tæt sammen på kryds og tværs, og derfor er det af stor betydning, at vi forstår hinanden, og at der løbende er en god dialog. Vi er midt i en omstilling og udvikling af vores forretning, som fordrer agilitet og entreprenørskab, og det driver da også ned af væggene i vores helt nye hovedkvarter i Vejle. Vi er stærkt fokuserede på, at slutforbrugeren altid kommer først, og vi oplever, at vores værdier og kundefokus matcher rigtig godt med Danske Fragtmænd.

Danske Fragtmænd og dao har allerede testet samarbejdet på tre af Danske Fragtmænds kunder, hvilket er forløbet til stor tilfredsstillelse for alle parter. Virksomhederne er derfor nu klar til at tilbyde løsningen til de øvrige kunder og forventer, at der vil være stor interesse for de muligheder, som samarbejdet skaber.

-hawin

26/10 2020
  • Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025