Dansk vandflaske vinder international designpris

Dansk vandflaske vinder international designpris

Søndag aften gik en af verdens største designpriser til en vandflaske designet af Tiger, da iF Design Awards 2016 løb af stablen i München. ”Hej haj” er navnet på vandflasken, som et dansk designteam står bag

Danske Tiger fik i går aftes overrakt en designpris i München til iF Design Award 2016 for deres nye vandflaske ”Hej haj”.

De seneste mange år har Tiger udviklet og designet flere og flere af deres egne produkter, som bliver solgt i de snart 600 butikker fordelt på 28 lande. Igennem årene har Tiger solgt hundredetusindvis af kildevand og lancerede derfor i sommeren 2015 deres egen vandflaske designet helt fra bunden.


I dag er det blevet et af Tigers bedst sælgende produkter og er nu tildelt en international anerkendt designpris.

Chef for produktdesign, Lovorika Banovic, fortæller:

- At få en designpris af iF Design Awards er noget af det største inden for designbranchen, og at få det for et design af en vandflaske er vi enormt stolte over. Der er hård konkurrence om at vinde netop denne pris, da mange virksomheder sælger vand.

- Da mange derudover anser vandflaskens som et færdigudviklet designobjekt, har det været en af de mest spændende opgaver, jeg har været med til i min karriere. Vi har designet en vandflaske, som er skandinavisk og enkel i udtrykket, og det er glade for er faldet i juryens og forbrugernes smag.


En haj i vandet
Det danske team har designet hver en millimeter af vandflasken; lige fra udformning af flaskens stabile bund til grafisk design på vandflasken. Flasken er designet med minimale udtryk og udstyret med en etiket, der består af en vinduesramme ind til vandet, der sætter fokus på vandet og ikke alt det omkring.

- Vi havde et ønske om at lave en flaske, der ikke prøvede på at være mere, end den er, nemlig en flaske med vand i. Vi kom derfor på ideen om at lave et vindue, så man kan kigge ind til vandet, siger grafisk designer Marlene Frølund og fortsætter:

- På den anden side af vores etiket ser man en haj, som bliver forstørret af vandet i flasken. Det har fået rigtigt mange til at smile af vandet, selvom det blot er vand.

Sidste år vandt Tiger en iF Design Award for en tekanden Tea Bird, som blev designet i samarbejde med Skovgaard og Vennerstrøm. ”Hej Haj” er det første fuldt ud internt designede produkt, som vinder en iF Design Award.

Tigers vand koster fem kroner i butikkerne.

-mklarlund

29/2 2016
  • Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    Emballagen er en vigtig del af DØRPRODUCENTENSværdikæden

    emballage ›Hver eneste dør og port, DAN-doors sender videre til kunder i Danmark og resten af verden er unik og værdifuld. Derfor har virksomhedens forsendelser nærmest form af små byggeprojekter, som sikrer, at hver enkelt dør og port når frem i perfekt stand
  • Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    Når isoleringspladerne skal nå sikkert frem

    emballage ›Ny pakkemaskine fra Tentoma spiller en vigtig rolle på den nye produktionslinje i Jackon Insulation by Bewis nye fabrik i Olen i Belgien, hvor den sikrer at XPS-isoleringspladerne kommer frem til kunden i perfekt stand
  • Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    Ny emballage er frankeret med minimalistisk sticker

    emballage ›Renz udskifter sine nuværende fuld-printede og hvidblegede papemballager til postkasser og postkasseanlæg med en enklere løsning af brunt pap med en minimalistisk sticker
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer