Dansk trykkeri føjer emballageproduktion til porteføljenStrandbygaard har tilføjet emballageproduktion som et nyt forretningsben til produkt-porteføljen. Her er det Claus Scotwin og Ole Strandbygaard. (Foto:Strandbygaard)

Dansk trykkeri føjer emballageproduktion til porteføljen

Trykkerivirksomheden Strandbygaard tilføjer nu emballageproduktion som et nyt forretningsben til porteføljen. Den strategiske satsning skal sikre fortsat vækst og løfte omsætningen med 20 til 25 procent om året

I mere end 125 år har den danske trykleverandør Strandbygaard med hovedsæde i Skjern produceret tryksager til dansk erhvervsliv.

For at tilpasse sig til ændringer i kundernes indkøbsmønstre og for at fortsætte den vækstrejse, som virksomheden især de seneste fem år har været på, har Strandbygaard tilføjet emballageproduktion som et nyt forretningsben til produkt-porteføljen.

Hovedproduktet i produktionen bliver i første fase limede æsker fremstillet af karton til eksempelvis cremer, parfume og fødevarer. I konceptet satses der på markedet for kvalitetsprodukter med en høj forædling.

- Emballage bruges over alt til eksempelvis tandpasta, chokolade og vin, så det er et oplagt område for os at udvikle på forretningen.

- Vi arbejder hver eneste dag målrettet på at styrke vores forretningsmodel og sikre en økonomisk bæredygtig fremtid, og med emballagedelen skaber vi en naturlig overgang, så vi har et ben mere at stå på, siger medejer Claus Scotwin og fortæller, at det nye fokusområde allerede er godt undervejs:

- Emballage fører flere facetter med sig i forhold til trykningsopgaver, men vi har allerede det krævede udstyr til forædling af produkterne.

- For at skabe en optimal emballageproduktion har vi desuden indkøbt en stansemaskine, der hurtigt skærer, bukker og suger affald væk samt en maskine til limning af produkterne, og begge maskiner står nu klar til at gå i luften.

Foruden æsker omfatter den nye del af forretningen også fremstilling af kuverter i specialformat. Flere kunder har de seneste år efterspurgt det produkt, og Strandbygaard har allerede fået forudbestillinger på op mod 700.000 kuverter.

Medarbejderne konverteres
Den nye satsning fører indledningsvist ikke til nyansættelser hos Strandbygaard, men medejer Ole Strandbygaard håber, det vil ske med tiden.

-  Vi har mange gode og kompetente medarbejder, og det er helt oplagt, at konvertere især bogbindere til at kunne arbejde med emballageproduktion.

- Det giver lidt sig selv, og hvis det går, som vi håber, så er målet bestemt, at vi i de kommende år skal ansætte flere. Det vil være et tegn på succes for vores nye del af forretningen, så det ser jeg som en oplagt mulighed, siger Ole Strandbygaard.

Toplinjen skal løftes
Satsningen skal ifølge Claus Scotwin fortsætte virksomhedens vækstrejse, hvor bruttofortjenesten de seneste fem år er steget med 132 procent til 19,7 millioner kroner i seneste regnskab.

- Der er plads til os på emballagemarkedet, og vi går som udgangspunkt efter det mindre kundesegment. Det første år bliver et læreår, hvor medarbejdere og processerne skal konverteres, men i de efterfølgende år skruer vi op for forventningerne.

- Målet er, at vi med det nye forretningsben skal øge den samlede opsætning med 20 til 25 procent om året.  Det skal blandt andet på sigt ske via salg til det Tyskland, Polen, Norge og Sverige, siger Claus Scotwin.

For at kunne indfri de økonomiske mål, kommer Ole Strandbygaard ind på, at man vil gå efter små virksomheder, som er blevet for små til de store producenter.

- Vi har alle maskiner i huset og er dermed ikke afhængige af eksempelvis udenlandske underleverandører. Det giver vores kunder en fleksibilitet, som mange ønsker.

- Den struktur har vi set virke i mere end 125 år, og vi er overbeviste om, at det bliver et af nøglepunkterne for succesen i vores satsning med emballageproduktionen, siger han. 

-hawin

10/3 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion