Dansk Retursystem løser pantmysterium

Dansk Retursystem løser pantmysterium

Pant for mere end 125 millioner kroner forsvinder hvert år sporløst i Danmark. Hvor bliver den af? Det mysterium er endeligt blevet løst

Danmark har et af verdens bedste pantsystemer. Alligevel forsvinder 8 procent af de danske pantflasker og -dåser hvert år – pant til en samlet værdi af mere end 125 millioner kroner.

Hidtil har ingen vidst, hvor de 125 millioner flasker og dåser egentlig forsvandt hen. Men det ved vi nu, takket være nye beregninger fra Dansk Retursystem, som blandt andet bygger på ti års analyser af, hvad der ligger i danskernes skraldespande.

- Selv om danskerne er flittige ved flaskeautomaterne, og sidste år afleverede 1,4 milliarder flasker og dåser, arbejder vi hele tiden på at forbedre pantsystemet– og det er det, vores undersøgelse skal bruges til, siger Marlene Holmgaard Fris, markedsdirektør i Dansk Retursystem om baggrunden for efterforskningen.

Hvor forsvinder de 125 millioner dåser og flasker hen:

  • Den største del, nemlig 40 procent, forsvinder i de private hjem, hvor de bliver smidt ud – enten sammen med sorteret affald eller sammen med restaffaldet
  • De 30 procent forsvinder i erhvervslivet – både fra butikkernes pantrum, fra arbejdspladser, samt hoteller og restauranter, selv om de generelt har et velfungerende pantmaskineri
  • De 20 procent havner i skraldespande i det offentlige rum, fx parker og busstationer
  • De sidste 10 procent forsvinder andre steder hen. Heldigvis ser det ud til, at det kun er en meget lille del – under fem procent af den forsvundne pant, svarende til cirka 0,5 procent af den samlede mængde pant - der forsvinder i naturen.

Unge er miljøbevidste… men også magelige

Selv om unge mennesker er meget miljøbevidste, er de tilsyneladende også magelige: Undersøgelserne bag beregningerne viser nemlig, at 15-30-årige er mere tilbøjelige end andre aldersgrupper til at smide panten i skraldespanden eller stille den tilfældigt på gaden, når de er udenfor hjemmet, sammenlignet med andre aldersgrupper.

Således blev der f.eks. fundet pantflasker i hele 55% af skraldespandene på en række sjællandske ungdomsuddannelsesinstitutioner.

Det har været et stort efterforskningsarbejde at finde ud af, hvor panten lander henne. Undersøgelsen bygger blandt andet på ti års data om, hvad danskerne smider ud – data, der er hentet ved at analysere og sortere danskernes affald.

Som en del af det kvalitative arbejde har forfatterne desuden været ude på ungdomsuddannelser og tømme skraldespande, simpelthen for at se om der lå pant i dem.

Ny kampagne skal sikre panten evigt liv

En dåse eller en flaske med pant har i princippet et uendeligt liv: Så længe den bliver afleveret som pant, kan den blive genanvendt i det uendelige.

92% af alle flasker og dåser med pant kommer retur, og nu er det undersøgt, hvor de sidste 8% havner.

Men pantflaskens eller -dåsens uendelige liv stopper brat, så snart man smider den ud – også selv om den ryger ud med det sorterede affald til metal, plastik eller glas.

- Mange bliver overraskede over det her: Men det er ikke lige meget om man afleverer panten, eller smider den i det sorterede affald. En flaske eller en dåse, der blandes med andet kildesorteret affald, kan ikke blive til nye flasker eller dåser igen, da der er skrappe krav til fødevareemballage, der produceres af genanvendte materialer. Og som vores undersøgelse viser, er det et stort problem, at folk smider pant ud.

Det forklarer Marlene Holmgaard Friis.

- Derfor lancerer vi nu en ny kampagne på streamingtjenester og sociale medier med titlen ’Mere end ét liv’. Den består af tre små film om de situationer, hvor flaskernes og dåsernes næste liv er lige ved at gå tabt, og er lavet for netop at få os til at reflektere over, hvordan vi hver især kan være med til at hjælpe pantflaskerne og -dåserne til at leve alle de liv, de er skabt til.

Kampagnen gik i luften den 11. marts.

-hawin

17/3 2021
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger