Dansk  plastbæger gør en forskel for slovakisk chokoladeprodukt

Dansk plastbæger gør en forskel for slovakisk chokoladeprodukt

Det går godt for det slovenske brand Viki, der i Slovenien er kendt for smørbart chokoladepålæg. En ny emballageløsning med skruelåg fra RPC Superfos er en del af produktets brand image

Den er brun, den er hvid, og den er velkendt under varemærket Viki − og nu er den endnu mere populær end før på, blandt andet pga. en ny emballageløsning fra RPC Superfos. Viki er mærket for en populær smørbar chokolade, som kunderne nu i stigende grad tager ned fra supermarkedshylderne i Slovenien.

En af årsagerne til den positive udvikling er det prisvindende plastbæger SuperLock, udviklet af RPC Superfos med hovedsæde i Danmark. Det giver netop den ekstra opmærksomhed til Viki-produkterne, som Petlja, firmaet bag både opskriften og varemærket, ønskede sig.

Salget udvikler sig positivt
Direktør for Petjla, Branko Rojs, forklarer, at den nye emballage i størrelserne 380g og 600g gør Viki produkterne mere synlige og styrker mærkets markedsposition. Nu adskiller de sig tydeligt fra konkurrenternes produkter:

- Vi er glade for SuperLock bægerets skruelåg, de to størrelser og den knivskarpe gengivelse af dekorationen på
bægeret; det sidder lige i øjet i forhold til vores smørbare chokoladepålæg. På hylderne står vores produkter visuelt meget stærkere nu. Det er ikke længe siden, at de kom på markedet i SuperLock bægeret, men vi kan allerede se en positiv udvikling i salgstallene. Det tegner godt, siger Branko Rojs.

Indholdet kan ses i butikken
En lille tegneseriefigur er omdrejningspunktet i den dekorative del af emballagen. Dekorationen er gengivet med fotografisk kvalitet, fordi den er lavet med in-mould labelling teknikken fra RPC Superfos. Desuden er det en del af visuelle kommunikation, at et område af bægeret er transparent, så kunderne allerede i butikken kan se, hvad der er inden i.

Holdbart produkt med lav vægt
Viki chokoladepålæg eksporteres til en række lande, og i den forbindelse sætter Branko Rojs pris på, at emballagen
har en meget lav vægt:

-Da SuperLock emballageløsningen er meget lettere end glas, giver det væsentlige fordele for vores logistik ikke mindst på de lange distancer. Det betyder, at vi kan bruge vores ressourcer på at transportere varer fremfor tung emballage.

SuperLock plastbægeret er stærkt og holdbart, og derfor er det i mange husholdninger almindeligt at bruge det igen og igen, når det originale indhold er blevet spist. SuperLock bægeret er egnet til mikrobølgeovn, opvaskemaskine og dybfryser, og skruelåget gør det nemt at åbne og genlukke bægeret.

På Petlja’s sociale medier har mange kommenteret det positive i muligheden for genbrug, og det er Branko Rojs glad for:

- Emballagen er en del af vores ‘brand image’, og det er klart et plus, at forbrugerne synes godt om at bruge SuperLock bægeret til opbevaring i husholdningen. Det gør det bæredygtigt, og det er vi meget tilfredse med.

Det dansk udviklede SuperLock bæger har vundet flere internationale priser, inkl. en WorldStar Award og bruges af fødevareproducenter på internationalt plan, siger direktøren.

-lipe

 

 

10/9 2018
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage