Danish Crown nedlægger op til 400 stillinger
Selv om salget går frem, er omkostningerne stadig for høje i England. Dette foto er taget på slagteriet i Horsens.

Danish Crown nedlægger op til 400 stillinger

Størstedelen af nedskæringerne rammer medarbejdere i Storbritanien, hvor årets første kvartalsregnskab ikke har levet op til forventningerne

Danish Crowns indtjening er fortsat udfordret af problemerne i den engelske forretning. Samtidig lever den samlede indtjening ikke op til forventningerne, så derfor skal der findes yderligere besparelser på tværs af koncernen. Målet er at reducere de samlede omkostninger med minimum 350 millioner kroner i indeværende regnskabsår.

- Vi sætter ind nu for at holde os på sporet mod det budgetterede resultat for året. Det betyder desværre, at vi kommer til at nedlægge mellem 300 og 400 stillinger på tværs af koncernen med hovedparten i Storbritannien. Vi fastholder ansættelsesstoppet, og derfor bliver effekten relativt begrænset i Danmark. Samtidig forlænges et stop for brug af konsulenter indtil videre, og så er vi ved at identificere projekter og investeringer, der kan udskydes, siger Group CEO Jais Valeur.

I november blev det meldt ud, at Danish Crowns britiske selskab Tulip Ltd skulle spare 200 millioner danske kroner i bestræbelserne på at bringe selskabet på fode igen. I den forbindelse har det vist sig nødvendigt at skære betydeligt i medarbejderstaben.

- Vi har i de seneste måneder vundet flere vigtige kontrakter i England, så salgsmæssigt går det den rigtige vej. Det ændrer dog ikke ved, at vi stadig har for høje omkostninger, så der kommer til at ske afskedigelser som et led i en gennemgribende rationalisering af Tulip Ltd, forklarer Jais Valeur.

Tulip Food Companys danske forretning er også udfordret af den hårde konkurrence i detailhandlen, og indtjeningen i koncernens største forretningsområde Danish Crown Pork lever heller ikke op til forventningerne. Til gengæld performer de tilkøbte virksomheder i Danmark, Polen og Holland bedre end forventet.

- Lige nu har vi ikke den konkurrencekraft, som vi stræber efter i forhold til EU-indekset. Det skyldes først og fremmest vores egne udfordringer i særligt Storbritannien, men den hårde kamp om grisene i Tyskland og de spanske slagteriers fremmarch gør det ikke bedre. Samtidig har vi den grundlæggende udfordring, at omkostningerne på slagterierne i Danmark er markant højere, end i de lande vi konkurrerer med. Derfor skal alle dele af vores forretning levere for at sikre en konkurrencedygtig afregning til vores ejere, siger Jais Valeur.

Danish Crown forventer fortsat, at afregningen for ejernes leverancer af dyr vil stige hen over foråret, men det er meget usikkert, hvornår markedet vender.

- Priserne på fersk grisekød i Europa holdes i øjeblikket nede af en frygt for, at Afrikansk Svinepest spreder sig til først og fremmest Frankrig. Derfor sælger stort set alle slagterier i Mellemeuropa lige nu alt deres kød fersk og tømmer samtidig deres lagre i en periode af året, hvor det ellers er normalt at lægge på lager, slutter Jais Valeur.

Danish Crown har cirka 29.000 medarbejdere globalt, heraf cirka 9.000 i Danmark og 7.000 i Storbritannien.

-lipe

30/1 2019
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage