Danalim: store vækstmuligheder i Norden og ØstersøområdetDanalim ser frem til øget vækst på de nordiske markeder og i Østersøområdet

Danalim: store vækstmuligheder i Norden og Østersøområdet

Efter et skuffende regnskabsår forventer Danalim fremgang i såvel omsætning som indtjening i det kommende år – datterselskab i Finland styrker nordisk fokus

Af Kim Sejr, journalist

Det gik ikke som forventet i regnskabsåret 23/24 for Danalim, førende producent af lim, spartel-og fugemasse. Nettoresultatet landede på 19 mio. kr. mod 25 mio. kr. året før – og det var noget under det budgetterede.

Årsagen er den afmatning af markedet, der ramte i 2022 og fortsatte i2023.  Især udviklingen i boligbyggeriet har været i tilbagegang gennem det sidste år, og det har påvirket omsætningen hos Danalim, der blev på 609 mio. kr. mod 662 mio. kr. året før.

Tilpasning til markedet
Alligevel er der grund til at være tilfreds ifølge koncerndirektør Lars Christensen.

- Det er ingen hemmelighed, at byggebranchen har oplevet modvind i det forgangne år, men vores evne til at tilpasse os markedsforholdene afspejles i en efter forholdene stabil toplinje og bundlinje samt en meget sund soliditet og egenkapital.

- Det har vi absolut grund til at være tilfredse med, siger Lars Christensen.

Han fremhæver således selv, at fokus har været vendt fra nybyggeri til vedligeholdelsesopgaver og energirenoveringer:

- Vi er overbeviste om, at markedet vender, og derfor fortsætter vi med at geare os til det. Især renoveringer med fokus på energibesparelser er der et stort potentiale i, siger Lars Christensen og afslutter:

- Samtidig er omkostningerne tilpasset til den lavere aktivitet. Desuden har driftsomkostninger og investeringer generelt været noget mindre end budgetteret. Altså aktiv markedstilpasning.

Vækst forude
Lars Christensen slår den positive tone an.

Efter to år med en lav aktivitet i markeder, som er påvirket af nybyggeri, har de første måneder af regnskabsåret 2024/25 allerede vist fremgang, bl.a. som følge af det faldende renteniveau.

Og det forventes derfor, at indeværende regnskabsår vil udvise fremgang i såvel omsætning som indtjening, selvom Lars Christensen afholder sig fra at sætte tal eller procenter på.

Til gengæld fremhæver han, at virksomheden fortsat har vækstambitioner, der rækker videre end aktiviteterne i dag.

Det nordiske fokus er styrket ved etablering af datterselskab i Finland og Lars Christensen betegner nu de nordiske markeder som et samlet hjemmemarked.

- Norden er at betragte som hjemmemarked for vores indsats i byggesektoren. Hvad angår vores industriafdeling, så har vi et lidt bredere perspektiv, som omfatter hele Østersø-regionen.

- Vi ser store vækstmuligheder i byggesektoren i Norge, Sverige og Finland samt i industrisektoren i Sverige, Polen og Baltikum, oplyser Lars Christensen.

Og det er vel og mærke en forventet fremgang opnået gennem organisk vækst – der er ingen planer om opkøb for at øge omsætningen.

Foran lovgivningen
Som en del af Dana Lims fokus på ansvarlighed har virksomheden i år for første gang indleveret et revisionspåtegnet ESG-regnskab – hele to år før det bliver lovpligtigt for virksomheder af Dana Lims størrelse.

Det er ifølge virksomheden selv et vigtigt skridt i Dana Lims strategi om at være på forkant med udviklingen og levere løsninger, der matcher og overgår kundernes og samfundets krav.

8/1 2025
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion