Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Dagrofa Foodservice leverer overskud for første gang i en årrække

Fødevaregrossisten, Dagrofa Foodservice, kan for første gang i en årrække præsentere et positivt årsresultat på 38,9 millioner kroner, hvilket er en klar forbedring sammenlignet med 2021. Fremgangen skyldes bl.a. generelt øget aktivitet i foodservicebranchen, en optimering af virksomhedens logistik og tiltrækningen af nye kunder i tæt samarbejde med virksomhedens specialistenheder

2022 er en foreløbig kulmination på en målrettet indsats for at gøre Dagrofa Foodservice til en rentabel forretning, som en del af Dagrofas samlede strategi #FremgangSammen.

Årets resultat lander på 38,9 millioner kroner, hvilket er en forbedring på 100 millioner kroner i forhold til 2021. Omsætningen er vokset med 669 millioner kroner i forhold til 2021.

 

2022

2021

2020

2019

2018

Årets resultat

38,9 mio. kr.

-61,1 mio. kr.

-155,9 mio. kr.

-31,5 mio. kr.

-126,6 mio. kr.

Omsætning

4,44 mia. kr.

3,77 mia. kr.

3,57 mia. kr.

4,39 mia. kr.

4,23 mia. kr.

Driftsresultat (EBITDA)

95,9 mio. kr.

-30,9 mio. kr.

-104,2 mio. kr.

35,3 mio. kr.

-5,5 mio. kr.

- Jeg glæder mig over, at vi er lykkedes med at skabe væsentlig fremgang og et positivt årsresultat for første gang i en årrække. Det har været nogle meget udfordrende år, hvor særligt coronanedlukningerne har været hård for alle landets restauranter, hoteller og kantiner. Det seneste år har også været præget af uforudsete hændelser, som f.eks. de meget voldsomme prisstigninger på energi, som vi så i løbet af sensommeren og efteråret, siger Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Han fortsætter:

- I 2022 har vi dog generelt oplevet, at foodservicemarkedet er begyndt at ligne sig selv igen, og det har naturligvis haft stor betydning for os. Samtidig har vi også brugt året på at foretage en række interne driftsoptimeringer af bl.a. vores logistikkæder, hvilket også bidrager til det positive årsresultat. En tredje faktor er, at vi er blevet bedre til at fastholde og vinde nye kunder. Det skyldes ikke mindst, at vi er blevet en mere attraktiv partner gennem et endnu tættere samarbejde med vores specialister som f.eks. HKI Ost, Grambogård og Grøn Fokus.

Strategien er på plads – men fremtiden byder på udfordringer
I 2022 tog Dagrofa – og dermed også Dagrofa Foodservice - hul på den nye strategi #FremgangSammen, som skal sikre fremadrettet vækst og økonomiske overskud frem mod 2025.

Niels Miles Frandsen, adm. direktør i Dagrofa Foodservice.

Ifølge Niels Miles Frandsen er Dagrofa Foodservices årsregnskab for 2022 bevis på, at strategien virker efter hensigten:  

- Pilen peger opad for Dagrofa Foodservice, og vi har søsat en lang række strategiske initiativer, der skal medvirke til, at vi fortsætter fremgangen. I 2023 og i årene frem investerer vi bl.a. i en helt ny digital kundeoplevelse, et styrket sortiment i samarbejde med vores leverandører og en videreudvikling af vores Cash&Carry-butikker.

Niels Miles Frandsen siger afslutningsvis:

- Når jeg ser på markedsudviklingen og de mange initiativer, som vi har sat i værk, så har jeg grund til at tro på, at vi i 2023 fortsætter den positive udvikling. Men hvis der er noget, som jeg har lært siden, jeg startede i Dagrofa Foodservice i marts 2021, så er det, at vi opererer i et uforudsigeligt marked, hvor sigtbarheden ikke er den bedste. Jeg er dog sikker på, at vi som virksomhed er blevet langt bedre rustet til at håndtere, hvad der måtte komme af udfordringer.

-hawin

28/3 2023
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris
  • Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    emballage ›I Sverige stiger panten på drikkevarebeholdere af PET og aluminium her i 2025, hvilket gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at sortere materialerne korrekt til gavn for klimaet og miljøet
  • Ny professor bruger bakterier til at udvikle fremtidens sunde mad

    Ny professor bruger bakterier til at udvikle fremtidens sunde mad

    emballage ›Clarissa Schwab er udnævnt til professor ved Aarhus Universitet. Hun bruger mikroorganismer til at designe funktionelle fødevarer og forbedre vores tarmsundhed