Corona-krisen: Vi vil vide, hvad vi spiser

Corona-krisen: Vi vil vide, hvad vi spiser

Forbrugerne har øget opmærksomhed på, hvor deres mad kommer fra. Det har fået bl.a Rema 1000 til at anføre sine private label- leverandører på emballagen, og for fødevarevirksomheden Dragsbæk har det øget omsætningen med 20 procent

Af Lisbeth Petersen

Dragsbæks pastafabrik i Skovlund ved Varde - kendt som Pastella - laver frisk pasta til supermarkederne. Under Corona-krisen er de italienske pastamaskiner kommet på overarbejde. Det har været nødvendigt at ansætte flere medarbejdere og indføre treholdsskift. Produktionen er øget med 20 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Virksomheden er en del af Dragsbæk Gruppen, som foruden Pastella omfatter Dragsbæk i Thisted, Naturli' fra Vejen og Ice Bakers fra Thisted.

Og den er et godt eksempel på en udvikling, som har været undervejs, men nu står lysende klart i Corona-tiden: Forbrugerne vil vide, hvad de spiser, og hvor maden kommer fra. Det handler om gennemsigtighed. Resultatet er, at lokale danske fødevarer som Pastella har fået ekstra vind i sejlene.

Derfor hilser Christian Munk - øverste chef for Dragsbæk Gruppen, - et nyt initiativ mere end velkomment. Det handler om, at dagligvarehandlen - hvor bl.a. Rema 1000 og Salling Group allerede har meldt ud - nu vil vil mærke 'private label produkter' ved at skrive producentens navn på emballagen.

 Christian Munk

-Forbrugerne vil have gennemsigtighed med hensyn til, hvad de spiser. Corona har mindet forbrugerne om, hvor sårbare vi er. Derfor bliver lokale og gennemskuelige fødevarer ekstra vigtige i en global verden, hvor det nemt bliver svært at gennemskue, hvad vi egentlig får på tallerkenen, og hvem der står bag. En udvikling, som er naturlig og sund, siger Christian Munk, som har produktionssteder spredt ud over Jylland. Dansk produktion ligger dybt i Dragsbæk Gruppens DNA. Eksempelvis har Dragsbæk i Thisted produceret fødevarer gennem 100 år.

Ja tak til synlighed
Han ser det som en vigtig udvikling, at det bliver synligt for forbrugerne, hvilken producent, der har lavet en private label fødevare. Det vil presse de fødevarer ud af butikkerne, som forbrugerne ikke har tillid til.

-Vi ser det som yderst positivt, at forbrugerne kan se hele vejen fra køledisken og hen til producenten. Dybest set fra jord til bord. Det er et forbrugerønske, som kun vil blive forstærket i fremtiden. Derfor har vi i de senere år selv været i en omstilling. Tidligere fik vi produceret en del af vores produkter hos dygtige underleverandører. Vi ser ind i en fremtid, hvor vi stort set hjemmeproducerer alt. Det er et vigtigt signal til forbrugerne - og et ekstra kvalitetsstempel, siger Christian Munk.

Han ser ikke alene fødevarernes oprindelsesland og gennemsigtighed som vigtigt for de danske forbrugerne. Dansk producerede fødevarer er og bliver et stort kvalitetsstempel på eksportmarkederne. Det oplever Dragsbæk Gruppen, som i dag er på 17 eksportmarkeder.

En trediedel af Rema 1000s sortiment er egne mærker, markeret med et R i en cirkel. Allerede nu kan kunderne aflæse de første leverandørnavne på nogle af produkterne, og der kommer flere til, efterhånden som emballagerne udskiftes.

-lipe

 

27/4 2020
  • Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    Glasproducent lancerer sin letteste vinflaske på kun 300 gram

    emballage ›Som en af løsningerne på stigende priser og højere miljøkrav har Ardagh Glass Packaging-Europe (AGP-Europe)lanceret en ny letvægtsvinflaske, der kombinerer ultralet design med høj styrke og et attraktivt udseende
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • Økologiske fødevarer i fokus

    Økologiske fødevarer i fokus

    emballage ›Organic Summit 2025 samler beslutningstagere, eksperter og aktører fra hele den europæiske fødevarekæde d. 18-19. august i Den Sorte Diamant
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    Øget selv-medicinering stiller særlige krav til emballagen

    emballage ›Autoinjektorer og -penne bliver i stigende omfang brugt af patienter til selv-behandling. Derfor udvikler Faller Packaging tilpassede emballager, der kombinerer beskyttelse, funktionalitet og brugervenlighed
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025