Corona-krisen: Vi vil vide, hvad vi spiser

Corona-krisen: Vi vil vide, hvad vi spiser

Forbrugerne har øget opmærksomhed på, hvor deres mad kommer fra. Det har fået bl.a Rema 1000 til at anføre sine private label- leverandører på emballagen, og for fødevarevirksomheden Dragsbæk har det øget omsætningen med 20 procent

Af Lisbeth Petersen

Dragsbæks pastafabrik i Skovlund ved Varde - kendt som Pastella - laver frisk pasta til supermarkederne. Under Corona-krisen er de italienske pastamaskiner kommet på overarbejde. Det har været nødvendigt at ansætte flere medarbejdere og indføre treholdsskift. Produktionen er øget med 20 pct. i forhold til samme tidspunkt sidste år.

Virksomheden er en del af Dragsbæk Gruppen, som foruden Pastella omfatter Dragsbæk i Thisted, Naturli' fra Vejen og Ice Bakers fra Thisted.

Og den er et godt eksempel på en udvikling, som har været undervejs, men nu står lysende klart i Corona-tiden: Forbrugerne vil vide, hvad de spiser, og hvor maden kommer fra. Det handler om gennemsigtighed. Resultatet er, at lokale danske fødevarer som Pastella har fået ekstra vind i sejlene.

Derfor hilser Christian Munk - øverste chef for Dragsbæk Gruppen, - et nyt initiativ mere end velkomment. Det handler om, at dagligvarehandlen - hvor bl.a. Rema 1000 og Salling Group allerede har meldt ud - nu vil vil mærke 'private label produkter' ved at skrive producentens navn på emballagen.

 Christian Munk

-Forbrugerne vil have gennemsigtighed med hensyn til, hvad de spiser. Corona har mindet forbrugerne om, hvor sårbare vi er. Derfor bliver lokale og gennemskuelige fødevarer ekstra vigtige i en global verden, hvor det nemt bliver svært at gennemskue, hvad vi egentlig får på tallerkenen, og hvem der står bag. En udvikling, som er naturlig og sund, siger Christian Munk, som har produktionssteder spredt ud over Jylland. Dansk produktion ligger dybt i Dragsbæk Gruppens DNA. Eksempelvis har Dragsbæk i Thisted produceret fødevarer gennem 100 år.

Ja tak til synlighed
Han ser det som en vigtig udvikling, at det bliver synligt for forbrugerne, hvilken producent, der har lavet en private label fødevare. Det vil presse de fødevarer ud af butikkerne, som forbrugerne ikke har tillid til.

-Vi ser det som yderst positivt, at forbrugerne kan se hele vejen fra køledisken og hen til producenten. Dybest set fra jord til bord. Det er et forbrugerønske, som kun vil blive forstærket i fremtiden. Derfor har vi i de senere år selv været i en omstilling. Tidligere fik vi produceret en del af vores produkter hos dygtige underleverandører. Vi ser ind i en fremtid, hvor vi stort set hjemmeproducerer alt. Det er et vigtigt signal til forbrugerne - og et ekstra kvalitetsstempel, siger Christian Munk.

Han ser ikke alene fødevarernes oprindelsesland og gennemsigtighed som vigtigt for de danske forbrugerne. Dansk producerede fødevarer er og bliver et stort kvalitetsstempel på eksportmarkederne. Det oplever Dragsbæk Gruppen, som i dag er på 17 eksportmarkeder.

En trediedel af Rema 1000s sortiment er egne mærker, markeret med et R i en cirkel. Allerede nu kan kunderne aflæse de første leverandørnavne på nogle af produkterne, og der kommer flere til, efterhånden som emballagerne udskiftes.

-lipe

 

27/4 2020
  • Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    Ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen

    emballage ›Med en baggrund inden for salg, strategisk ledelse og forretningsudvikling indtræder Jonas Lilleskov Nielsen pr. 1. januar som ny kommerciel direktør for Bella Center Copenhagen og Bella Arena
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende