Conveniencedirektør: Volumen er afgørende for grøn logistik

Conveniencedirektør: Volumen er afgørende for grøn logistik

En ny klimarapport giver den danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods et uundværligt værktøj til at mindske deres aftryk, mens deres forretning vokser. - Volumen giver os mulighed for at gøre en stor forskel i hele værdikæden, siger direktøren

-Det tynde stykke pap på lasagnepakken ser måske ikke ud af meget, men det er én af de små nøgler til at gøre en stor forskel.

Det mener Anders P. Christensen, der er stifter og administrerende direktør i den nordiske conveniencevirksomhed,Tasteful Foods.

Hver gang at virksomheden i samarbejde med deres leverandører formår at fjerne et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, skaber det store ringe i vandet.

-Emballage er på mange måder nøglen - hver eneste gang vi kan undlade et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, mindskes forbruget af pap og plastik, varen bliver billigere at producere, og det skaber mere plads på hver eneste palle. Det betyder, at der kan være mere på hver transport, hvilket igen sænker både udgifter og udledning, siger Anders P. Christensen.

Anders P. Christensen, administrerende direktør i Tasteful Foods.

Virksomheden har netop fjernet plastiklåget på sine små pastasalater, som kommer i butikkerne i starten af det nye år. Det reducerer både diameter og højde og betyder, at der kan være 20% flere pastasalater på en palle. Det samme gælder Tastefuls lasagner, der lander i et nyt design uden pap-sleeve i løbet af oktober.

-Det er for tidligt at sætte tal på besparelserne, men det er noget, der batter, når vi sælger over en million lasagner om året, understreger Anders P. Christensen.

Bordet fanger med ny klimarapport
Tasteful Foods har netop færdiggjort en helt ny klimarapport, der kortlægger virksomhedens aftryk gennem hele værdikæden. Målet er at opdatere rapporten hvert år og følge udviklingen, for at sikre, at virksomheden mindsker sit aftryk samtidig med, at den vokser.

- Vi kigger på det hele – indpakning, transport og ikke mindst råvarer. Vi ser nogle markante tal, når vi øger salget vores plantebaserede sortiment, så det er også et stort fokusområde.

- Men emballage og transport forbliver vigtigst, da det er afgørende for hele vores sortiment. Vi er en volumeforretning, så hver gang vi ændrer en lille ting, har det stor effekt. Det er en fed måde at arbejde på," siger Anders P. Christensen.

Direktøren mener, at FMCG-producenter og dagligvarehandel igennem mange år været alt for fokuserede på af få produkterne til at fylde på supermarkedernes hylder.

- Vi har igennem hele værdikæden transporteret en masse luft rundt på paller og i lastbiler. Chipsposer er nok det værste eksempel – modpolen er en tætpakket pose med opvasketabs. Vi skal alle tænke mere i at nærme os opvasketabletternes effektivitet, mener han.

Leverandørerne vil også være med
Tasteful Foods er en af nordens førende conveniencevirksomheder og leverer varer til over 10.000 butikker i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

For Anders P. Christensen er de logistiske trends helt tydelige. Tasteful Foods 10 producenter i Europa - primært i Holland og Belgien ser også, at grøn innovation er en win/win, da de sænker omkostninger og deres aftryk.

-Det er en kæmpe driver, når der er tydelig synergi mellem økonomi og grønne mål. Vores leverandører er virkelig lydhøre og vil gå så langt, som de produktionsteknisk kan med vores ideer. Så de er helt med på bølgen, siger Anders P. Christensen.

Tastefuls logistiske setup betyder, at virksomheden samler varer på et kæmpe lager i Nordtyskland og pakker smart til alle fire markeder - endnu en effektivisering. Og her er volumen absolut nøglen, mener Anders, der kan effektivisere på et helt andet plan qua de enorme mængder.

-Det ville være noget helt andet, hvis vi solgte til en håndfuld butikker. Store volumeforretninger har det allerstørste ansvar – det er et pres og et benspænd, som vi gerne vil have på vores skuldre, siger Anders P. Christensen.

Om Tasteful Foods
Virksomheden leverer ready-to-heat og ready-to-eat convenienceprodukter som måltidssalater, middagsretter, wraps, supper og sandwiches under varemærkerne Tasteful, Food Collective, Taste Of The World og GRÖNT.

Produkterne forhandles i mere end 10.000 butikker i Norden. Tasteful Foods samarbejder med en lang række af de største kæder og butikker – heriblandt COOP Danmark, Salling Group, ICA Sverige, Axfood Sverige, Convini Sverige, Coop Sverige, COOP Norge og Reitangruppen i Danmark, Norge og Sverige og Kesko i Finland.

-lipe

19/9 2023
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • 4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    emballage ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring