Conveniencedirektør: Volumen er afgørende for grøn logistik

Conveniencedirektør: Volumen er afgørende for grøn logistik

En ny klimarapport giver den danske conveniencevirksomhed Tasteful Foods et uundværligt værktøj til at mindske deres aftryk, mens deres forretning vokser. - Volumen giver os mulighed for at gøre en stor forskel i hele værdikæden, siger direktøren

-Det tynde stykke pap på lasagnepakken ser måske ikke ud af meget, men det er én af de små nøgler til at gøre en stor forskel.

Det mener Anders P. Christensen, der er stifter og administrerende direktør i den nordiske conveniencevirksomhed,Tasteful Foods.

Hver gang at virksomheden i samarbejde med deres leverandører formår at fjerne et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, skaber det store ringe i vandet.

-Emballage er på mange måder nøglen - hver eneste gang vi kan undlade et pap-sleeve eller et plastlåg på et produkt, mindskes forbruget af pap og plastik, varen bliver billigere at producere, og det skaber mere plads på hver eneste palle. Det betyder, at der kan være mere på hver transport, hvilket igen sænker både udgifter og udledning, siger Anders P. Christensen.

Anders P. Christensen, administrerende direktør i Tasteful Foods.

Virksomheden har netop fjernet plastiklåget på sine små pastasalater, som kommer i butikkerne i starten af det nye år. Det reducerer både diameter og højde og betyder, at der kan være 20% flere pastasalater på en palle. Det samme gælder Tastefuls lasagner, der lander i et nyt design uden pap-sleeve i løbet af oktober.

-Det er for tidligt at sætte tal på besparelserne, men det er noget, der batter, når vi sælger over en million lasagner om året, understreger Anders P. Christensen.

Bordet fanger med ny klimarapport
Tasteful Foods har netop færdiggjort en helt ny klimarapport, der kortlægger virksomhedens aftryk gennem hele værdikæden. Målet er at opdatere rapporten hvert år og følge udviklingen, for at sikre, at virksomheden mindsker sit aftryk samtidig med, at den vokser.

- Vi kigger på det hele – indpakning, transport og ikke mindst råvarer. Vi ser nogle markante tal, når vi øger salget vores plantebaserede sortiment, så det er også et stort fokusområde.

- Men emballage og transport forbliver vigtigst, da det er afgørende for hele vores sortiment. Vi er en volumeforretning, så hver gang vi ændrer en lille ting, har det stor effekt. Det er en fed måde at arbejde på," siger Anders P. Christensen.

Direktøren mener, at FMCG-producenter og dagligvarehandel igennem mange år været alt for fokuserede på af få produkterne til at fylde på supermarkedernes hylder.

- Vi har igennem hele værdikæden transporteret en masse luft rundt på paller og i lastbiler. Chipsposer er nok det værste eksempel – modpolen er en tætpakket pose med opvasketabs. Vi skal alle tænke mere i at nærme os opvasketabletternes effektivitet, mener han.

Leverandørerne vil også være med
Tasteful Foods er en af nordens førende conveniencevirksomheder og leverer varer til over 10.000 butikker i Sverige, Norge, Finland og Danmark.

For Anders P. Christensen er de logistiske trends helt tydelige. Tasteful Foods 10 producenter i Europa - primært i Holland og Belgien ser også, at grøn innovation er en win/win, da de sænker omkostninger og deres aftryk.

-Det er en kæmpe driver, når der er tydelig synergi mellem økonomi og grønne mål. Vores leverandører er virkelig lydhøre og vil gå så langt, som de produktionsteknisk kan med vores ideer. Så de er helt med på bølgen, siger Anders P. Christensen.

Tastefuls logistiske setup betyder, at virksomheden samler varer på et kæmpe lager i Nordtyskland og pakker smart til alle fire markeder - endnu en effektivisering. Og her er volumen absolut nøglen, mener Anders, der kan effektivisere på et helt andet plan qua de enorme mængder.

-Det ville være noget helt andet, hvis vi solgte til en håndfuld butikker. Store volumeforretninger har det allerstørste ansvar – det er et pres og et benspænd, som vi gerne vil have på vores skuldre, siger Anders P. Christensen.

Om Tasteful Foods
Virksomheden leverer ready-to-heat og ready-to-eat convenienceprodukter som måltidssalater, middagsretter, wraps, supper og sandwiches under varemærkerne Tasteful, Food Collective, Taste Of The World og GRÖNT.

Produkterne forhandles i mere end 10.000 butikker i Norden. Tasteful Foods samarbejder med en lang række af de største kæder og butikker – heriblandt COOP Danmark, Salling Group, ICA Sverige, Axfood Sverige, Convini Sverige, Coop Sverige, COOP Norge og Reitangruppen i Danmark, Norge og Sverige og Kesko i Finland.

-lipe

19/9 2023
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine
  • Pakkevolumen vokser

    Pakkevolumen vokser

    emballage ›Bring fortsætter med at tage markedsandele på det danske pakkemarked. På trods af hård konkurrence er Brings pakkevolumen i Danmark steget med 28 procent i årets første halvår.
  • Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    Metsä Board påbegynder storstilet modernisering

    emballage ›Som del af et investeringsprogram på 60 millioner euro bliver maskinerne, der producerer virksomhedens flagsskibs-karton i Finland, optimeret til at forbedre kvaliteten og vejen mod fossilfri produktion
  • Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    Fødevareplasten skal genfødes som ny fødevareplast

    emballage ›Mens drikkeflasker kan blive til nye flasker, bliver andre typer emballageaffald brændt af eller ender i lavkvalitetsprodukter. Stort dansk-ledet samarbejde vil vise, at brugt plast fra fødevarer også kan sorteres, oprenses og genanvendes til ny fødevarekvalitet
  • Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    Dansk stadionplatte skal konkurrere i PackNorth 2025 

    emballage ›På opfordring fra fodboldklubben OB har Smurfit Westrock Danmark udviklet en take-awayemballage, der løser et velkendt transportproblem for enhver fodboldfan 
  • Affaldsfraktioner er prissat

    Affaldsfraktioner er prissat

    emballage ›Emballageretur kan nu offentliggøre, hvad de enkelte affaldsfraktioner kommer til at koste de flere end 2.100 medlemsvirksomheder, som hører under den kollektive ordning
  • Fødevarer og campinglogistik

    Fødevarer og campinglogistik

    emballage ›Campingkæden First Camp har valgt Dagrofa Logistik og Dagrofa Foodservice lom leverandører af en samlet løsning af fødevarer til virksomhedens 14 danske campingpladser
  • Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    Stor skuffelse over sammenbrud på plastmøde

    emballage ›– Verden havde brug for en aftale nu – ikke først om flere år, skriver Plastindustrien om 0-resultatet fra forhandlingerne om en global FN-plasttraktat i Genève