Chokoladekalender med mindre plastik

Chokoladekalender med mindre plastik

Fazer lancerer i år en chokoladejulekalender fremstillet af let, genanvendeligt og vandlakeret pap fra Metsä Board. Materialevalget reducerer plastforbruget med 1.200 kg om året i forhold til det tidligere anvendte PE-belagte pap og kan genbruges helt

Det lette pap der bruges til kalenderen, bidrager til den cirkulære økonomi og reducerer spild. Takket være det lette og ressourceeffektive design er kalenderæskens CO2-aftryk reduceret med en fjerdedel i forhold til tidligere.

At reducere klimaforandringerne og fremme den cirkulære økonomi er vigtigt for Fazer. Ændringen i materialer i julekalenderen er en del af vores ansvarlige emballageprogram, som består af tre dele: Reduktion af mængden af emballagematerialer, udvikling af helt nye typer af mere miljøvenlig emballage og løsninger og forbedring af emballagens genanvendelighed, siger Piia Soininen-Tengvall, som er udviklingschef for emballage hos Fazer, og tilføjer:

Chokoladekalendere skal have en beskyttelse til chokoladen, som normalt er lavet af plastik. I år skifter vi i stedet det PE-coatede materiale ud med genanvendeligt pap fra Metsä Board.

Olli Haaranoja, som er salgsdirektør i Metsä Board, forklarer:

Vores fiberpapir er et sikkert valg til julekalendere, især når chokoladen er i direkte kontakt med tavlen. Derudover har vores dispersionsbelagte - dvs. vandlakerede - neutrale sensoriske egenskaber. I praksis betyder det, at chokoladen i kalenderne bevarer sin fremragende smag, indtil forbrugeren modtager den.

-lipe

7/11 2022
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende
  • Fællesstand på HI-messen

    Fællesstand på HI-messen

    emballage ›En række virksomheder inden for plastbranchen er gået sammen om en omfattende fællesstand på HI-messen, hvor fokus er på faglig sparring, nye kontakter og inspiration
  • Master of Wine

    Master of Wine

    emballage ›Qian Janice Wang, lektor og sektionsleder for "design og forbrugeradfærd" på Københavns Universitet er nu Danmarks første herboende Master of Wine