Chokoladefabrikant:  Ambitionerne overgår teknologien

Chokoladefabrikant: Ambitionerne overgår teknologien

I Sv. Michelsen har bæredygtighed i årevis haft sin egen bundlinje. Og selv om det store fokus på emballagedelen er forholdsvist nyt, venter virksomheden nu kun på, at udviklingen kan indfri ønskerne

Af Lisbeth Petersen

Allerede i 2007, hvor familievirksomheden skulle flytte fra en patriciervilla i Hellerup til Avedøre industrikvarter, blev der tænkt miljøvenlige løsninger ind i nybyggeriet af fabrikken. For knap tre år siden blev Sv. Michelsen, som den første danske chokoladeproducent, 100 procent bæredygtighedscertificeret, fordi kakaobønnerne kommer fra Fair Trade producenter i Afrika og Sydamerika. Og allerede inden Daniel Paetsch tiltrådte som administrerende direktør for fire år siden havde han bl.a. arbejdet med fødevarers sporbarhed i bl.a. Afrika. Alligevel har de seneste års offentlige fokus på bæredygtighed i emballagedelen været en overraskelse.

- Vi havde slet ikke set, hvor vigtigt det kunne blive. For få år siden var det ikke noget, man snakkede så meget om, men i og med at vi har brugt mange kræfter på at sikre bæredygtighed på vores vigtigste råvare, chokoladen, var det helt naturligt, at vores emballage skulle være næste skridt, siger Daniel Paetsch.

Daniel Paetsch (tv) er adm. dir. i familievirksomheden Sv. Michelsen hvor Nicolas Dorff (th) er tredje generation og formand for bestyrelsen

Skisma mellem plast og præsentation
Det var medlemsskabet af det tværkommunale og –faglige netværksprojekt ’Bæredygtig bundlinje’ i Region Hovedstaden og samarbejdet med især lektor Stig Irving Olsen fra DTU og seniorkonsulent Søren Østergaard fra Teknologisk Institut, som satte skub i ambitionerne om, at stifteren Svend Michelsens snart 86 år gamle motto: ’Kvalitet over alt’ også skulle omfatte indpakningen af de dessertchokolader, påskeæg, flødeboller mv. som bliver solgt i virksomhedens egne ni detailbutikker på Sjælland og Fyn.

Emballagerne tæller metal-’Kunstdåsen’, som hvert år op til jul produceres med nyt design, papæsker med og uden plastikruder og de forholdsvist nye plastbøtter med dragéer. Og især plastprodukterne giver anledning til både fremskridt og frustration på fabrikken i Avedøre.

-  Plast er jo et kæmpe, komplekst område, hvor dét, man troede, var miljøvenligt sidste år, i dag viser sig alligevel ikke at være det. Men efter at Stig Irving Olsens DTU-studerende har skilt og analyseret alle vores emballagedele, og Søren Østergaard har udfærdiget forbedringsforslag og miljøberegninger på alle tre emballagetyper, har vi skiftet plasttypen på ’ruderne’ i papæskerne og arbejdet med at gøre dem lettere at adskille, lige som vi netop er ved at gå over til at producere bøtterne i genanvendt R-PET-plast.

Lågene bliver dog stadig fremstillet af ny plast, simpelthen fordi emballageproducenterne med den nuværende teknologi ikke kan producere dem i genanvendt plast, når de samtidigt skal overholde de gældende regler for fødevareemballage. Og her løber vi panden mod muren, når vi gerne vil anvende mere bæredygtig plast, men teknologien er ikke klar til at levere det endnu, understreger direktøren.

Plastbøtterne til dragéer bliver nu produceret af genanvendt plast. Men teknologien halter efter, når det gælder lågene

Pap som ikke sælger
Daniel Paetsch uddyber:
- Vi bruger også emballage af ren pap uden ruder, men står i det skisma, at vi sælger gaveprodukter, som også skal præsentere sig på butikshylderne. Og vi har oplevet, at selv meget flotte og eksklusive papæsker nogen gange bliver stående dér, fordi kunderne ikke kan se chokoladen. Vi har derfor overvejet det fibermateriale, Teknologisk Institut selv udvikler, men så længe det ikke kan produceres med gennemsigtige flader, kan vi ikke bruge det. Til gengæld arbejder vi på at udskifte plastindlæggene, som chokoladerne ligger i, i vores papæsker, eventuelt med coated papir. Det sker også i samarbejde med Teknologisk Instituts rådgivere, som med deres store viden og meget pragmatiske tilgang har givet os vigtig viden og værktøjer til at tage fat på de nye løsninger, der er tilgængelige her og nu.

Indsamling af metaldåser
Selv metaldåserne, som er et samlerobjekt i mange danske hjem, har givet negative overraskelser, som dog så har inspireret til nyt, positivt projekt:

- Vi vidste, at dåserne ofte blev gemt og genbrugt, og også at genanvendelsesgraden for metal er meget høj, hvis bare dåserne bliver affaldssorteret korrekt. Men det viste en undersøgelse ofte ikke var tilfældet. Så nu har vi etableret en indsamlingsordning i vores butikker, og opfordrer kunderne til at aflevere dåserne, hvis de ikke selv vil bruge eller sælge dem, siger Daniel Paetsch.

Seneste initiativ er Sv. Michelsens facebookgruppe ’Enjoy and Reuse’, hvor medlemmerne giver hinanden gode råd om, hvad virksomhedens forskellige emballager kan genbruges til.

Og bæredygtige tips og ideer modtages i det hele taget gerne på chokoladefabrikken, hvor der også er glæde over den nye politiske handlingsplan på plastikområdet.

- Den er vigtig, fordi der nu bl.a. kommer rammer og mål for plast- og affaldsområdet. Og så håber vi, at den også vil understøtte udviklingen af teknologien, så vi inden for de næste fem års tid vil kunne få de rene, bæredygtige emballager, vi gerne vil bruge, siger Daniel Paetsch.

Fakta om Sv. Michelsen
Etableret i Hellerup i 1933 af Svend Michelsen
Beskæftiger ca. 80 medarbejdere i alt, hvor af ca. 35 arbejder på fabrikken i Avedøre.
Virksomheden køber udelukkende kakaobønner fra Fair Trade programmet og er certificeret som 100 procent bæredygtig
Produkterne sælges fortrinsvis i egne detailbutikker i Danmark, i lufthavne og flyshops og i mindre omfang i Norge og Sverige
Emballagen bliver produceret i Danmark, Østeuropa og Kina.

 

 

12/3 2019
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne