Chep styrker indsatsen for at hente forsvundne paller hjem

Chep styrker indsatsen for at hente forsvundne paller hjem

Logistik- og forsyningskædevirksomheden Chep udvider sit juridiske team for at inddrive mistede paller og maksimere bæredygtigheds-udbyttet af deres cirkulære forretningsmodel

Forsyningskæde-specialisten, Chep, har bygget sin forretning på en cirkulær model, hvor de karakteristiske blå paller kan genbruges igen og igen.

Når Chep mister en palle, fordi den ikke bliver returneret, påvirker det hele forsyningskæden. Derfor styrker virksomheden nu indsatsen for at hente pallerne hjem igen med ansættelsen af to stærke juridiske profiler, der med en række stramninger skal øge incitamentet til aflevere CHEP’s paller igen efter endt brug, så de kan forblive i kredsløbet.

Alle Chep’s paller indgår i en bæredygtig dele- og genbrugsordning, hvis positive effekt på miljøet undermineres, når pallerne ikke returneres, men i stedet bliver solgt, skilt ad og brugt til andre formål eller på anden vis forsvinder ud af kredsløbet.

Alle Chep’s paller er ejet af virksomheden selv, som også sørger for løbende vedligeholdelse og reparation.

For at indhente de mistede paller, ser Chep sig nu nødsaget til at ty til hårdere juridisk aktion:

- Det er ikke bare imod vores bæredygtigheds-målsætninger, men giver også større omkostninger for både producenter, detailhandlere og i sidste ende forbrugerne, når paller forsvinder sporløst i systemet. Vi arbejder på mange fronter for at minimere ”palle-spild”, herunder bruger vi alle tænkelige midler inden for lovens rammer til at hente de tabte paller hjem igen, siger Torben Lund, landechef i Chep Danmark.

Takket være den blå farve er Chep’s paller lette at genkende, og det er både nemt og gratis at arrangere afhentning af paller.

-hawin

10/6 2020
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum