Castrol lancerer ny emballage i Europa med op til 20 % mindre plastik

Castrol lancerer ny emballage i Europa med op til 20 % mindre plastik

De nydesignede plastflasker vil være tilgængelige i størrelserne halv liter, en liter, fire liter og fem liter for alle autoværksteder og forhandlere fra september 2023. Flaskerne har den ekstra fordel, at de er mere kompakte på hylden og lettere at transportere end de tidligere

Introduktionen af de nydesignede flasker er en del af Castrols bæredygtighedsstrategi PATH360**, som har til formål at spare affald, reducere kulstof og forbedre liv.

Mens halv-liters flaskerne ikke er omfattet af plastikbesparelserne, bruger virksomhedens nye 5-liters flaske på det Europæiske marked 20 % mindre plastik sammenlignet med den tidligere version, som er et af de bedst sælgende produkter i Castrol-sortimentet

Siden 2019 er de nye flasker blevet introduceret på flere af Castrols internationale markeder, herunder Kina og Indien, hvilket har gjort det muligt for virksomheden at bruge 4.000 tons mindre plastik sammenlignet med de tidligere små flaskedesigns

I Europa forventes de nye flasker at spare omkring 1.000 tons plastik om året sammenlignet med de tidligere små flaskedesigns og samlet set på tværs af hele flaskesortimentet*

Flere flasker på hylder og paller
For 5-liters flasken er skarpe flaskehjørner blevet forvandlet til smarte riller, der er designet til at give ekstra styrke og modstandsdygtighed, og de overordnede flaskeformer er også blevet optimeret, så flere flasker kan stå på paller og hylder.

Dette fokus på pladsoptimering, herunder flytningen af håndtaget til hjørnet, betyder, at 28 % flere kartoner med 4-liters flasker nu kan være på en enkelt palle. Tilsvarende kan der nu være 36 kartoner med 5-liters flasker på en enkelt palle sammenlignet med 28 kartoner førhen.

Der er tilføjet en række funktioner, bl.a. et manipulationssikret låg med et præget Castrol-logo og en varmeforsegling for at beskytte produkternes integritet og give kunderne yderligere forsikring om, at flaskerne indeholder ægte Castrol-smøremidler og -væsker.

Shailendra Gupte, Marketing Director EMEA hos Castrol, udtaler:

-I takt med at mobilitetssektoren og industrien generelt bevæger sig mod en mere bæredygtig fremtid, ønsker kunderne flere valgmuligheder og stadig mere bæredygtige løsninger. Den nye emballage går hånd i hånd med dette og med vores nye brandidentitet. Sammen signalerer de Castrols forpligtelse til at investere i fremtiden og skabe nye muligheder for vækst og succes, samtidig med at vi opfylder vores kunders skiftende behov.

Fakta:
I 2022 producerede Castrol 11 millioner 5-liters flasker, 8,5 millioner 4-liters flasker, 38,5 millioner 1-liters flasker og 270.000 halv-liters flasker i Europa

-lipe

19/10 2023
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • 4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    emballage ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring