Bring: Sådan forventes danskernes forbrug at se ud i en mere urolig økonomi

Bring: Sådan forventes danskernes forbrug at se ud i en mere urolig økonomi

En undersøgelse foretaget af IPSOS på vegne af Bring tager temperaturen på hvordan danskernes indkøbsvaner forventes at se ud i en urolig økonomi. Undersøgelsen viser, at næsten halvdelen (45 %) vil reducere deres indkøb noget i en mere urolig økonomi. Tendensen ses tydeligst hos kvinder

Halvdelen af kvinderne (53 %) angiver i undersøgelsen, at de vil reducere deres indkøb noget – og det samme vil 38 procent af mændene. Livremmen spændes mest ind i forbindelse med sko, tøj og boligindretning.

- Stigende inflation og øgede udgifter til både el og madvarer betyder, at vi naturligvis skal prioritere, hvad vi bruger penge på. Flertallet angiver, at de vil reducere forbruget lidt, men undersøgelsen viser ingen dystre tal. Det handler mere om prioritering og prisbevidsthed – ikke at vi holder op med at forbruge, siger Matilda Adelborg, pressechef hos Bring.

Ifølge undersøgelsen er kvinder de mest sparsommelige. Fire ud af ti mænd (41 %) mener, at de ikke vil ændre deres indkøbsvaner. Blandt kvinder vil kun 23 procent ikke ændre deres vaner.

- Med færre penge at flytte rundt, bliver mange husstande nødt til at planlægge deres indkøb mere omhyggeligt i fremtiden. Det er nærliggende at antage, at en stor del af julegaverne bliver købt i løbet af Black Week - og de netbutikker, der kan tilbyde gode rabatter, skal nok lykkes med at tiltrække mange forbrugere i julehandlen, siger Matilda Adelborg.

Undersøgelsen er gennemført i uge 39/40 i samarbejde med IPSOS. Mindst 500 personer har besvaret hvert spørgsmål:

Hvis du ser bort fra dagligvareindkøb, hvordan tror du så den økonomiske uro vil påvirke dine indkøbsvaner af fysiske varer?  (i alt = både mænd og kvinder

Jeg vil ikke ændre mine indkøbsvaner af fysiske varer fremover
i alt: 32 %
mænd: 41 %
kvinder: 23%

Jeg vil øge mine indkøb lidt afhængig af tilbud og mine behov
i alt: 6 %
mænd: 9%
kvinder: 4 %

Jeg vil reducere mine indkøb en smule på grund af øgede udgifter og omkostninger
I alt: 45 %
mænd: 38%
kvinder: 53%

Jeg køber kun det absolut nødvendige
i alt: 14 %
mænd: 10%
kvinder: 18%

Hvilke varegrupper vil du handle mindre af?

Tøj/Sko 36%

Interiør/Møbler 45%

Hvidevarer/Småelektronik 33%

Personlig pleje/Kosmetik 23%

Sportsudstyr 27%

Legetøj/Hobby 27%

Bøger/Spil 26%

-lipe

11/11 2022
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris
  • Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    Svenskerne hæver panten på drikkevareemballage

    emballage ›I Sverige stiger panten på drikkevarebeholdere af PET og aluminium her i 2025, hvilket gør det endnu mere attraktivt for forbrugerne at sortere materialerne korrekt til gavn for klimaet og miljøet
  • Ny professor bruger bakterier til at udvikle fremtidens sunde mad

    Ny professor bruger bakterier til at udvikle fremtidens sunde mad

    emballage ›Clarissa Schwab er udnævnt til professor ved Aarhus Universitet. Hun bruger mikroorganismer til at designe funktionelle fødevarer og forbedre vores tarmsundhed