Bring: Sådan forventes danskernes forbrug at se ud i en mere urolig økonomi

Bring: Sådan forventes danskernes forbrug at se ud i en mere urolig økonomi

En undersøgelse foretaget af IPSOS på vegne af Bring tager temperaturen på hvordan danskernes indkøbsvaner forventes at se ud i en urolig økonomi. Undersøgelsen viser, at næsten halvdelen (45 %) vil reducere deres indkøb noget i en mere urolig økonomi. Tendensen ses tydeligst hos kvinder

Halvdelen af kvinderne (53 %) angiver i undersøgelsen, at de vil reducere deres indkøb noget – og det samme vil 38 procent af mændene. Livremmen spændes mest ind i forbindelse med sko, tøj og boligindretning.

- Stigende inflation og øgede udgifter til både el og madvarer betyder, at vi naturligvis skal prioritere, hvad vi bruger penge på. Flertallet angiver, at de vil reducere forbruget lidt, men undersøgelsen viser ingen dystre tal. Det handler mere om prioritering og prisbevidsthed – ikke at vi holder op med at forbruge, siger Matilda Adelborg, pressechef hos Bring.

Ifølge undersøgelsen er kvinder de mest sparsommelige. Fire ud af ti mænd (41 %) mener, at de ikke vil ændre deres indkøbsvaner. Blandt kvinder vil kun 23 procent ikke ændre deres vaner.

- Med færre penge at flytte rundt, bliver mange husstande nødt til at planlægge deres indkøb mere omhyggeligt i fremtiden. Det er nærliggende at antage, at en stor del af julegaverne bliver købt i løbet af Black Week - og de netbutikker, der kan tilbyde gode rabatter, skal nok lykkes med at tiltrække mange forbrugere i julehandlen, siger Matilda Adelborg.

Undersøgelsen er gennemført i uge 39/40 i samarbejde med IPSOS. Mindst 500 personer har besvaret hvert spørgsmål:

Hvis du ser bort fra dagligvareindkøb, hvordan tror du så den økonomiske uro vil påvirke dine indkøbsvaner af fysiske varer?  (i alt = både mænd og kvinder

Jeg vil ikke ændre mine indkøbsvaner af fysiske varer fremover
i alt: 32 %
mænd: 41 %
kvinder: 23%

Jeg vil øge mine indkøb lidt afhængig af tilbud og mine behov
i alt: 6 %
mænd: 9%
kvinder: 4 %

Jeg vil reducere mine indkøb en smule på grund af øgede udgifter og omkostninger
I alt: 45 %
mænd: 38%
kvinder: 53%

Jeg køber kun det absolut nødvendige
i alt: 14 %
mænd: 10%
kvinder: 18%

Hvilke varegrupper vil du handle mindre af?

Tøj/Sko 36%

Interiør/Møbler 45%

Hvidevarer/Småelektronik 33%

Personlig pleje/Kosmetik 23%

Sportsudstyr 27%

Legetøj/Hobby 27%

Bøger/Spil 26%

-lipe

11/11 2022
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger