
- Bæredygtighed er vores ansvar
Schur Packagings mål om at størstedelen af virksomhedens produkter skal være genanvendelige om fem år er udfordrende. Men bæredygtighed er et klart ledelsesmål og kundernes ønske, siger emballageproducenten
Af Lisbeth Petersen
- Eftersom emballage udgør en stor procentdel af det plast, der produceres, er vi nødt til at finde en ansvarlig måde at sikre bæredygtighed gennem hele værdikæden. Og vi ser vores bæredygtighedstransformation som en udfordring, fordi samfundet er ivrigt efter at forandre den måde, vi håndterer plastik på.
Det siger Martin Berlekamp som er chef for bæredygtighed i Schur Flexible Group.
Emballageproducenten er allerede godt i gang med udviklingen. Et mål er, at størstedelen af den samlede produktportefølje om fem år skal være fremstillet af genanvendelige materialer. Og allerede i år vil Schur kunne tilbyde i hvert fald en genanvendelig løsning til alle sine markeder.
En lang række af Schurs emballager bliver allerede produceret af genanvendelige materialer, så virksomheden er godt forberedt til det videre forløb. Bæredygtighed er formuleret som et klart ledelsesmål, lige som der er afsat de nødvendige økonomiske ressourcer til omstillingen.
- Dermed kan vi hjælpe vores kunder med at opfylde deres bæredygtighedsmål, som ofte er langt mere krævende end dem, der bliver vedtaget i lovgivning, siger Martin Berlekamp og uddyber:
- Hvis man ser på kæder som f.eks Aldi og Lidl har de deres egne bæredygtighedsprogrammer. De indeholder mål for de produkter, kunderne ønsker at købe i deres egne butikker. Og hvis man som leverandør af fleksible emballager ikke er i stand til at levere genanvendelige løsninger, vil man ikke kunne være en virksomhed i drift ret meget længere.