- Bæredygtighed er vores ansvar
EcoString er en af Schurs nyeste produkter. Poserne med snørelukning til f.eks vatrondeller bliver fremstillet af 100 procent genbrugsplast

- Bæredygtighed er vores ansvar

Schur Packagings mål om at størstedelen af virksomhedens produkter skal være genanvendelige om fem år er udfordrende. Men bæredygtighed er et klart ledelsesmål og kundernes ønske, siger emballageproducenten

Af Lisbeth Petersen

- Eftersom emballage udgør en stor procentdel af det plast, der produceres, er vi nødt til at finde en ansvarlig måde at sikre bæredygtighed gennem hele værdikæden. Og vi ser vores bæredygtighedstransformation som en udfordring, fordi samfundet er ivrigt efter at forandre den måde, vi håndterer plastik på.

Det siger Martin Berlekamp som er chef for bæredygtighed i Schur Flexible Group.

Emballageproducenten er allerede godt i gang med udviklingen. Et mål er, at størstedelen af den samlede produktportefølje om fem år skal være fremstillet af genanvendelige materialer. Og allerede i år vil Schur kunne tilbyde i hvert fald en genanvendelig løsning til alle sine markeder. 

En lang række af Schurs emballager bliver allerede produceret af genanvendelige materialer, så virksomheden er godt forberedt til det videre forløb.  Bæredygtighed er formuleret som et klart ledelsesmål, lige som der er afsat de nødvendige økonomiske ressourcer til omstillingen.

- Dermed kan vi hjælpe vores kunder med at opfylde deres bæredygtighedsmål, som ofte er langt mere krævende end dem, der bliver vedtaget i lovgivning, siger Martin Berlekamp og uddyber:

- Hvis man ser på kæder som f.eks Aldi og Lidl har de deres egne bæredygtighedsprogrammer. De indeholder mål for de produkter, kunderne ønsker at købe i deres egne butikker. Og hvis man som leverandør af fleksible emballager ikke er i stand til at levere genanvendelige løsninger, vil man ikke kunne være en virksomhed i drift ret meget længere.

 

12/1 2020
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum