Bølgepap går digitalt på FESPA
FESPA er en global sammenslutning af 37 nationale organisationer indenfor silketryk, digitalt tryk og tekstiltryk. Berlin var rammen om dette års Fespa messe. Et overflødighedshorn af digitale trykmetoder i op til fem meters bredde, verdensmesterskab i bildekoration og som noget nyt digitalt tryk til bølgepapindustrien.
En af den grafiske branches eksperter, tidligere formand for Dansk Flexo Forum, Mogens Lindström, rapporterer fra messen:
Digitalt tryk for bølgepapindustrien er ikke noget nyt. Flere af de store bølgepapkoncerner har investeret i denne trykmetode, men det er mest til displaytryk. Indtil nu har man ikke rigtig fokuseret på produktion af almindelige bølgepapkasser. De fleste store koncerner er tilbageholdende, måske forståeligt når man ser på udbuddet i dag. Der tilbydes multipas og singlepas trykning, UV-farver og vandbaseret inkjet. Der tilbydes også digitale maskiner til linertryk, rulle til rulle, og en del maskiner til trykning af færdige bølgepapark.
Spanske Barberan har været på markedet en del år og har en del installationer, der alle anvender UV-farver. Durst har annonceret to installationer med sin Delta SPC 130. EFI har annonceret et salg af deres Nozomi C1800, og HP har annonceret to PageWide C500 presser. Sun Automation har solgt en Corrstream til HSG i Bradford, England.
Sparede klicheerne
Netop amerikanske Sun Automation har gennemgået en stor udvikling under det seneste år. Man er gået i samarbejde med en af verdens førende udbydere af digital teknologi, Domino, som nu er ansvarlig for de digitale trykenheder i Suns maskine. Samtidig har Sun formået at lave en farve, som kan bruges på både ikke-coated og coated liner, hvilket er en absolut fordel. En anden fordel med Suns system er, at man ikke skal prime før trykning, men kan trykke direkte på de eksisterende liner typer.
Messen gav mulighed for at sammenligne digitalt tryk på bølgepap.
En af årsagerne til at Sun fik solgt en maskine til HSG i Bradford var, at et reklamebureau havde lavet en kampagne for Englands største morgenmadsudbyder, White Oaks. Ideen var, at papemballagen skulle dedikeres til hvert enkelt postdistrikt i England, og så skulle børn kunne sende tegninger ind, som ville blive trykt på emballagen. Der er 98 postdistrikter i England, og dette ville medføre et hav af klicheer til traditionel flexotrykning, en udgift, der blev alt for dyr. Her var det så, at sheet plant fabrikken HSG i Bradford så sin chance og investerede i en Corrstream fra Sun. Man løste hermed opgaven uden udgifter til klicheer, og kampagnen blev gennemført.
Flexo giver ikke op
Sun automation og HP anvender vandbaserede farver, hvilket skulle give en fordel i emballagemarkedet. Når man taler om UV farver og fødevareemballager, får folk stadig nervøse trækninger, selvom man i dag har low migration farver. Der kan være spørgsmål omkring genbrug og limning, når man taler om bølgepapkasser. Der anvendes jo vandbaserede limtyper.
Personligt tror jeg ikke, der er nogen risiko ved at anvende UV baserede farver. Der kan dog være et problem i bølgepapindustrien. For en del år siden investerede en bølgpapfabrik i UV lakering. Selve påføringen af UV lakken gav ingen problemer, men bølgepaparkene skulle efterfølgende standses ud, og det gav standsestøv med UV partikler i, som havde en skadelig indflydelse på det personale, der håndterede disse operationer.
Når man besøger en messe som Fespa, bliver man overvældet af den digitale trykteknologi, og det ligger helt fast, at fremtiden bliver mere og mere digital. Flexo har dog ikke givet op og kastet håndklædet i ringen. Der investeres stadig i store flexotrykpresser, og man arbejder hele tiden på at gøre flexotrykket effektivt ved at reducere stoptider og indstilningsspild. Men spændende bliver det at følge det digitale tryks indtog i bølgepapproduktionen.