Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

En ny undersøgelse fra DS Smith viser, at næsten en fjerdedel (23%) af europæerne forventer at få leveret op til hele tre forkerte eller beskadigede varer i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det svarer til mere end 77 mio. varer til en samlet værdi på minimum 7 mia. danske kroner

Flere end to ud af fem (44%) europæere planlægger at gøre en god handel i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Heraf forventer 23% at modtage op til tre forkerte eller beskadigede varer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DS Smith. Desuden viser undersøgelsen, at beskadigede varer solgt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday vil overskride en samlet værdi på over 7 milliarder danske kroner*.

Faktisk har hele 66% af europæerne tidligere modtaget forkerte eller beskadigede varer, hvilket frustrerer kunderne.

Den rette emballage gavner bundlinje, kundetilfredshed og CO2-aftryk
Michael Fisker, Head of Sales hos DS Smith i Danmark, fortæller:
-Det er ganske enkelt dumt, at virksomhederne ikke har større fokus på pakkeemballage og i sidste ende deres kunder. Omkostningerne på grund af forkert emballage er rystende høje, og kan faktisk let minimeres. Det kræver blot, at virksomhederne forholder sig til pakkernes destination, og vælger den rette emballage, hvilket vil gavne deres bundlinje, kundetilfredshed og deres samlede CO2-aftryk.

Når forbrugerne returnerer varer, går virksomheder og forhandlere glip af værdifuld omsætning. Her vil 57% af kunderne have pengene igen, og kun 33% ønsker at bytte til en ny vare.

Sammenlagt er hele 40% tøvende med at handle fra et sted, hvor de tidligere har modtaget beskadigede varer, hvilket vidner om den store betydning, emballagen har for kundeloyaliteten.

Den gennemsnitlige europæer vurderer, at det ikke er anstrengelserne værd at returnere varer til en værdi under 200 DKK. Ud af de forbrugere, der ikke returnerer deres varer, fortæller 43%, at besværet ikke kan måle sig med værdien, 41% siger, at returforsendelsen vil koste det samme som varen selv, og 23% siger, at de vil forsøge at fikse produktet selv.

Undersøgelsen viser endvidere, at hele to ud af fem forbrugere (43%) er frustrerede over ødelagte varer købt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Skuffelse (45%), irritation (33%) og frustration (25%) er nogle af de typiske følelser, som kommer frem i de europæiske forbrugere, der har modtaget en forkert eller ødelagt vare.

Noter:
De mest almindelige beskadigede og ødelagte varer er tøj (31%), husholdningsartikler (26%), apparater såsom elkedler og brødristere (21%), bøger, videospil og dvd'er (21%) og forbrugerelektronik (21%).
Næsten en femtedel bliver frustrerede, når emballagen er langt større end nødvendig (18%), og hver sjette ryger i det røde felt, når varer ankommer med unødvendig emballage (16%).

Referencer:
*OnePoll-forskning af 8.000 europæere (2000 i Storbritannien, 2000 i Tyskland, 1000 i Frankrig, 1000 i Italien, 1000 i Spanien, 1000 i Polen). Udført i november 2021.

*Baseret på den britiske befolkning i alderen 18+ ifølge Statista.

-lipe

26/11 2021
  • Ost på glas går som smurt

    Ost på glas går som smurt

    emballage ›Arla Foods investerer 380 millioner kroner i Bahrain-anlæg for at styrke sin position inden for smøreost på glas i MENA-regionen
  • FARUSA emballage er solgt til Nefab

    FARUSA emballage er solgt til Nefab

    emballage ›Den 102 år gamle familievirksomhed i Farum er overtaget af den globale eksportemballagekoncern, som hidtil har være en af FARUSA største konkurrenter
  • Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    Medicinske engangsprodukter skal have nyt liv

    emballage ›Danske hospitaler producerer 4,4 tons affald - i timen! Et nyt samarbejde mellem industri, hospitaler og forskning på bl.a. Teknologisk Institut vil nu etablere en infrastruktur til genanvendelse af medicinsk engangsudstyr
  • K slår plastparaplyen op

    K slår plastparaplyen op

    emballage ›Messe Düsseldorfs globale portefølje af messer for plast- og gummiindustrien kommer under et nyt paraplybrand. K-Alliance, er navnet
  • Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    Ny InNo-Liner-løsning til fragtetiketter

    emballage ›Baseret på HERMAs prisbelønnede InNo-Liner materiale præsenterer virksomheden sammen med etikettrykspecialisten cab Produkttechnik en løsning til logistik- og fragtetiketteruden uden bagside. Det sker på Labelexpo 2025
  • Affaldsloop i fokus

    Affaldsloop i fokus

    emballage ›Materialeforbrug, affaldshåndtering og genanvendelse – LOOP skal gøre EuroSkills Herning 2025 så bæredygtig som muligt
  • Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    Topmoderne sorteringsanlæg til stockholmsområdet

    emballage ›Et nyt sorteringsanlæg med høj automatiseringsgrad og produktionskapacitet understøtter Stockholms miljøstrategi og muliggør effektiv genindvinding af genanvendelige materialer og organisk affald
  • Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    Absolut Vodka er først med både kapsel og flaske af papir

    emballage ›Efter en test af den papirbaserede kapsel er producenten endnu et skridt nærmere målet om at skabe en fuldt, biobaseret flaske