Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

En ny undersøgelse fra DS Smith viser, at næsten en fjerdedel (23%) af europæerne forventer at få leveret op til hele tre forkerte eller beskadigede varer i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det svarer til mere end 77 mio. varer til en samlet værdi på minimum 7 mia. danske kroner

Flere end to ud af fem (44%) europæere planlægger at gøre en god handel i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Heraf forventer 23% at modtage op til tre forkerte eller beskadigede varer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DS Smith. Desuden viser undersøgelsen, at beskadigede varer solgt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday vil overskride en samlet værdi på over 7 milliarder danske kroner*.

Faktisk har hele 66% af europæerne tidligere modtaget forkerte eller beskadigede varer, hvilket frustrerer kunderne.

Den rette emballage gavner bundlinje, kundetilfredshed og CO2-aftryk
Michael Fisker, Head of Sales hos DS Smith i Danmark, fortæller:
-Det er ganske enkelt dumt, at virksomhederne ikke har større fokus på pakkeemballage og i sidste ende deres kunder. Omkostningerne på grund af forkert emballage er rystende høje, og kan faktisk let minimeres. Det kræver blot, at virksomhederne forholder sig til pakkernes destination, og vælger den rette emballage, hvilket vil gavne deres bundlinje, kundetilfredshed og deres samlede CO2-aftryk.

Når forbrugerne returnerer varer, går virksomheder og forhandlere glip af værdifuld omsætning. Her vil 57% af kunderne have pengene igen, og kun 33% ønsker at bytte til en ny vare.

Sammenlagt er hele 40% tøvende med at handle fra et sted, hvor de tidligere har modtaget beskadigede varer, hvilket vidner om den store betydning, emballagen har for kundeloyaliteten.

Den gennemsnitlige europæer vurderer, at det ikke er anstrengelserne værd at returnere varer til en værdi under 200 DKK. Ud af de forbrugere, der ikke returnerer deres varer, fortæller 43%, at besværet ikke kan måle sig med værdien, 41% siger, at returforsendelsen vil koste det samme som varen selv, og 23% siger, at de vil forsøge at fikse produktet selv.

Undersøgelsen viser endvidere, at hele to ud af fem forbrugere (43%) er frustrerede over ødelagte varer købt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Skuffelse (45%), irritation (33%) og frustration (25%) er nogle af de typiske følelser, som kommer frem i de europæiske forbrugere, der har modtaget en forkert eller ødelagt vare.

Noter:
De mest almindelige beskadigede og ødelagte varer er tøj (31%), husholdningsartikler (26%), apparater såsom elkedler og brødristere (21%), bøger, videospil og dvd'er (21%) og forbrugerelektronik (21%).
Næsten en femtedel bliver frustrerede, når emballagen er langt større end nødvendig (18%), og hver sjette ryger i det røde felt, når varer ankommer med unødvendig emballage (16%).

Referencer:
*OnePoll-forskning af 8.000 europæere (2000 i Storbritannien, 2000 i Tyskland, 1000 i Frankrig, 1000 i Italien, 1000 i Spanien, 1000 i Polen). Udført i november 2021.

*Baseret på den britiske befolkning i alderen 18+ ifølge Statista.

-lipe

26/11 2021
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder
  • Telefonemballage vinder ScanStar

    Telefonemballage vinder ScanStar

    emballage ›Rajapack har fremstillet en 100 procent papirbaseret emballage til indpakning og forsendelse af smartphones
  • Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    Madras-indpakning hædres i Nürnberg

    emballage ›Mondis papirbaserede CompressWrap har erstattet møbelproducenten Ekornes' brug af plastik til emballering. Nu modtager løsningen German Packaging Award 2025 i kategorien Bæredygtighed