Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

En ny undersøgelse fra DS Smith viser, at næsten en fjerdedel (23%) af europæerne forventer at få leveret op til hele tre forkerte eller beskadigede varer i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det svarer til mere end 77 mio. varer til en samlet værdi på minimum 7 mia. danske kroner

Flere end to ud af fem (44%) europæere planlægger at gøre en god handel i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Heraf forventer 23% at modtage op til tre forkerte eller beskadigede varer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DS Smith. Desuden viser undersøgelsen, at beskadigede varer solgt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday vil overskride en samlet værdi på over 7 milliarder danske kroner*.

Faktisk har hele 66% af europæerne tidligere modtaget forkerte eller beskadigede varer, hvilket frustrerer kunderne.

Den rette emballage gavner bundlinje, kundetilfredshed og CO2-aftryk
Michael Fisker, Head of Sales hos DS Smith i Danmark, fortæller:
-Det er ganske enkelt dumt, at virksomhederne ikke har større fokus på pakkeemballage og i sidste ende deres kunder. Omkostningerne på grund af forkert emballage er rystende høje, og kan faktisk let minimeres. Det kræver blot, at virksomhederne forholder sig til pakkernes destination, og vælger den rette emballage, hvilket vil gavne deres bundlinje, kundetilfredshed og deres samlede CO2-aftryk.

Når forbrugerne returnerer varer, går virksomheder og forhandlere glip af værdifuld omsætning. Her vil 57% af kunderne have pengene igen, og kun 33% ønsker at bytte til en ny vare.

Sammenlagt er hele 40% tøvende med at handle fra et sted, hvor de tidligere har modtaget beskadigede varer, hvilket vidner om den store betydning, emballagen har for kundeloyaliteten.

Den gennemsnitlige europæer vurderer, at det ikke er anstrengelserne værd at returnere varer til en værdi under 200 DKK. Ud af de forbrugere, der ikke returnerer deres varer, fortæller 43%, at besværet ikke kan måle sig med værdien, 41% siger, at returforsendelsen vil koste det samme som varen selv, og 23% siger, at de vil forsøge at fikse produktet selv.

Undersøgelsen viser endvidere, at hele to ud af fem forbrugere (43%) er frustrerede over ødelagte varer købt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Skuffelse (45%), irritation (33%) og frustration (25%) er nogle af de typiske følelser, som kommer frem i de europæiske forbrugere, der har modtaget en forkert eller ødelagt vare.

Noter:
De mest almindelige beskadigede og ødelagte varer er tøj (31%), husholdningsartikler (26%), apparater såsom elkedler og brødristere (21%), bøger, videospil og dvd'er (21%) og forbrugerelektronik (21%).
Næsten en femtedel bliver frustrerede, når emballagen er langt større end nødvendig (18%), og hver sjette ryger i det røde felt, når varer ankommer med unødvendig emballage (16%).

Referencer:
*OnePoll-forskning af 8.000 europæere (2000 i Storbritannien, 2000 i Tyskland, 1000 i Frankrig, 1000 i Italien, 1000 i Spanien, 1000 i Polen). Udført i november 2021.

*Baseret på den britiske befolkning i alderen 18+ ifølge Statista.

-lipe

26/11 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første