Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

Black Friday skaber frustrationer for over 7 milliarder danske kroner

En ny undersøgelse fra DS Smith viser, at næsten en fjerdedel (23%) af europæerne forventer at få leveret op til hele tre forkerte eller beskadigede varer i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Det svarer til mere end 77 mio. varer til en samlet værdi på minimum 7 mia. danske kroner

Flere end to ud af fem (44%) europæere planlægger at gøre en god handel i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Heraf forventer 23% at modtage op til tre forkerte eller beskadigede varer. Det viser en ny undersøgelse foretaget af DS Smith. Desuden viser undersøgelsen, at beskadigede varer solgt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday vil overskride en samlet værdi på over 7 milliarder danske kroner*.

Faktisk har hele 66% af europæerne tidligere modtaget forkerte eller beskadigede varer, hvilket frustrerer kunderne.

Den rette emballage gavner bundlinje, kundetilfredshed og CO2-aftryk
Michael Fisker, Head of Sales hos DS Smith i Danmark, fortæller:
-Det er ganske enkelt dumt, at virksomhederne ikke har større fokus på pakkeemballage og i sidste ende deres kunder. Omkostningerne på grund af forkert emballage er rystende høje, og kan faktisk let minimeres. Det kræver blot, at virksomhederne forholder sig til pakkernes destination, og vælger den rette emballage, hvilket vil gavne deres bundlinje, kundetilfredshed og deres samlede CO2-aftryk.

Når forbrugerne returnerer varer, går virksomheder og forhandlere glip af værdifuld omsætning. Her vil 57% af kunderne have pengene igen, og kun 33% ønsker at bytte til en ny vare.

Sammenlagt er hele 40% tøvende med at handle fra et sted, hvor de tidligere har modtaget beskadigede varer, hvilket vidner om den store betydning, emballagen har for kundeloyaliteten.

Den gennemsnitlige europæer vurderer, at det ikke er anstrengelserne værd at returnere varer til en værdi under 200 DKK. Ud af de forbrugere, der ikke returnerer deres varer, fortæller 43%, at besværet ikke kan måle sig med værdien, 41% siger, at returforsendelsen vil koste det samme som varen selv, og 23% siger, at de vil forsøge at fikse produktet selv.

Undersøgelsen viser endvidere, at hele to ud af fem forbrugere (43%) er frustrerede over ødelagte varer købt i forbindelse med Black Friday og Cyber Monday. Skuffelse (45%), irritation (33%) og frustration (25%) er nogle af de typiske følelser, som kommer frem i de europæiske forbrugere, der har modtaget en forkert eller ødelagt vare.

Noter:
De mest almindelige beskadigede og ødelagte varer er tøj (31%), husholdningsartikler (26%), apparater såsom elkedler og brødristere (21%), bøger, videospil og dvd'er (21%) og forbrugerelektronik (21%).
Næsten en femtedel bliver frustrerede, når emballagen er langt større end nødvendig (18%), og hver sjette ryger i det røde felt, når varer ankommer med unødvendig emballage (16%).

Referencer:
*OnePoll-forskning af 8.000 europæere (2000 i Storbritannien, 2000 i Tyskland, 1000 i Frankrig, 1000 i Italien, 1000 i Spanien, 1000 i Polen). Udført i november 2021.

*Baseret på den britiske befolkning i alderen 18+ ifølge Statista.

-lipe

26/11 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende