Black Friday: Det lysner for pakkesorteringen

Black Friday: Det lysner for pakkesorteringen

Aarhus-virksomheden Beumer Group arbejder på højtryk i disse dage. Leverandøren af logistikløsninger overvåger over 50 millioner Black Friday-pakker for kunder i hele verden. På kundelisten er blandt andet PostNord, DAO, DHL og FedEx

I år er det Black Friday den 26. november. Og netop den dato har en aarhusiansk virksomhed haft i kikkerten de seneste måneder.

Beumer Group, der ligger i Aarhus, har specialiseret sig i at udvikle og levere mange af de sorterings- og logistikløsninger, der bliver anvendt hos pakkedistributører til sortering af pakker købt online.

Ifølge virksomheden selv, står den bag systemer, der håndterer over halvdelen af alle pakker, der bliver sendt til danskerne under forbrugsfesten.

Men ekspertisen begrænser sig ikke kun til hjemmemarkedet, da en række internationale distributører også er på kundelisten – for eksempel DHL, DPD og FedEx.

- Vi regner med, at vores systemer i en global målestok står for sorteringen af over 50 millioner pakker i løbet af Black Week, fortæller Stephan Heessels, som er Divisionsdirektør i Beumer Group A/S.

Opbremsning ovenpå corona-boom
PostNord meldte sidste år om kraftigt stigende pakkemængder under Black Week, og samlet håndterede logistikkæmpen næsten 10 millioner pakker i Norden i 2020.

I Danmark steg pakkemængden hos PostNord med hele 38 procent fra 2019 til 2020.

Hos Beumer Group er det ikke forventningen, at der sker samme stigning i år på grund af mere butikshandel og generelle problemer med global transport og forsyningskæderne.

Men samlet over året er mængden af pakker stigende, og det sætter større krav til logistikopsætningen.

- Vi køber flere og flere pakker, der skal sorteres og transporteres. Det er en strukturel trend, og set over hele 2021 ser pakkemængden i Danmark stadig ud til at stige med en tocifret procentsats, selvom Black Week måske ikke bliver helt så vild i år, forklarer Stephan Heessels.

Ifølge Stephan Heessels er det en fordel for distributører og logistiksystemerne, at Black Friday de seneste år – blandt andet også på grund af corona – er blevet til Black Week.

- Det er afgørende for vores kunder, at deres systemer kan klare presset, fordi det vil have uoverskuelige konsekvenser, hvis sorteringen går i stå. Hos distributører kan det ende i en kæmpe millionregning, hvis for eksempel sorteringsanlæggene har svært ved at klare belastningen. Generelt stiller vores kunder større og større krav til, at løsningen beviseligt kan klare spidsbelastninger, forklarer Stephan Heessels.

Digitale tvillinger og simulationer
For bedst muligt at håndtere disse spidsbelastninger hos kunderne – for eksempel omkring Black Friday – arbejder Beumer Group allerede i anlægsfasen af en ny logistikløsning eller en opgradering af en eksisterende løsning med såkaldte digitale tvillinger, der er en simulation af en kundes logistiksystem i den virtuelle verden.

Ved hjælp af den digitale simulation kan Beumer Group i samarbejde med kunden bedst muligt sikre, at systemet er fuldt optimeret, inden det bliver taget i brug.   

- Det vil jo være bedst at kunne sætte et helt anlæg op og derefter teste det, men meget kan gøres forud for at sikre den ønskede kapacitet og driftssikkerhed. Derfor er det en markant forbedring, at vi de seneste cirka fem år for alvor har kunnet afprøve kapaciteter og andre udfordringer i et virtuelt setup.

- Det er dog en vigtig pointe, at anbefalede justeringer i dag ikke sker automatisk. Der skal stadig en menneskehånd ind over, men på sigt bliver det sandsynligvis muligt, at nødvendige justeringer også bliver klaret automatisk ved hjælp af big data, siger Stephan Heessels.

Hos Beumer Group er der hele året rundt en hotline i Skejby, der overvåger kundernes logistiksystemer, så hændelser eller begyndende problemer bliver fanget i opløbet. Og her vil der formentlig være ekstra travlhed i uge 47, når Black Week løber af stablen.

-hawin

26/11 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende