Black Friday: Det lysner for pakkesorteringen

Black Friday: Det lysner for pakkesorteringen

Aarhus-virksomheden Beumer Group arbejder på højtryk i disse dage. Leverandøren af logistikløsninger overvåger over 50 millioner Black Friday-pakker for kunder i hele verden. På kundelisten er blandt andet PostNord, DAO, DHL og FedEx

I år er det Black Friday den 26. november. Og netop den dato har en aarhusiansk virksomhed haft i kikkerten de seneste måneder.

Beumer Group, der ligger i Aarhus, har specialiseret sig i at udvikle og levere mange af de sorterings- og logistikløsninger, der bliver anvendt hos pakkedistributører til sortering af pakker købt online.

Ifølge virksomheden selv, står den bag systemer, der håndterer over halvdelen af alle pakker, der bliver sendt til danskerne under forbrugsfesten.

Men ekspertisen begrænser sig ikke kun til hjemmemarkedet, da en række internationale distributører også er på kundelisten – for eksempel DHL, DPD og FedEx.

- Vi regner med, at vores systemer i en global målestok står for sorteringen af over 50 millioner pakker i løbet af Black Week, fortæller Stephan Heessels, som er Divisionsdirektør i Beumer Group A/S.

Opbremsning ovenpå corona-boom
PostNord meldte sidste år om kraftigt stigende pakkemængder under Black Week, og samlet håndterede logistikkæmpen næsten 10 millioner pakker i Norden i 2020.

I Danmark steg pakkemængden hos PostNord med hele 38 procent fra 2019 til 2020.

Hos Beumer Group er det ikke forventningen, at der sker samme stigning i år på grund af mere butikshandel og generelle problemer med global transport og forsyningskæderne.

Men samlet over året er mængden af pakker stigende, og det sætter større krav til logistikopsætningen.

- Vi køber flere og flere pakker, der skal sorteres og transporteres. Det er en strukturel trend, og set over hele 2021 ser pakkemængden i Danmark stadig ud til at stige med en tocifret procentsats, selvom Black Week måske ikke bliver helt så vild i år, forklarer Stephan Heessels.

Ifølge Stephan Heessels er det en fordel for distributører og logistiksystemerne, at Black Friday de seneste år – blandt andet også på grund af corona – er blevet til Black Week.

- Det er afgørende for vores kunder, at deres systemer kan klare presset, fordi det vil have uoverskuelige konsekvenser, hvis sorteringen går i stå. Hos distributører kan det ende i en kæmpe millionregning, hvis for eksempel sorteringsanlæggene har svært ved at klare belastningen. Generelt stiller vores kunder større og større krav til, at løsningen beviseligt kan klare spidsbelastninger, forklarer Stephan Heessels.

Digitale tvillinger og simulationer
For bedst muligt at håndtere disse spidsbelastninger hos kunderne – for eksempel omkring Black Friday – arbejder Beumer Group allerede i anlægsfasen af en ny logistikløsning eller en opgradering af en eksisterende løsning med såkaldte digitale tvillinger, der er en simulation af en kundes logistiksystem i den virtuelle verden.

Ved hjælp af den digitale simulation kan Beumer Group i samarbejde med kunden bedst muligt sikre, at systemet er fuldt optimeret, inden det bliver taget i brug.   

- Det vil jo være bedst at kunne sætte et helt anlæg op og derefter teste det, men meget kan gøres forud for at sikre den ønskede kapacitet og driftssikkerhed. Derfor er det en markant forbedring, at vi de seneste cirka fem år for alvor har kunnet afprøve kapaciteter og andre udfordringer i et virtuelt setup.

- Det er dog en vigtig pointe, at anbefalede justeringer i dag ikke sker automatisk. Der skal stadig en menneskehånd ind over, men på sigt bliver det sandsynligvis muligt, at nødvendige justeringer også bliver klaret automatisk ved hjælp af big data, siger Stephan Heessels.

Hos Beumer Group er der hele året rundt en hotline i Skejby, der overvåger kundernes logistiksystemer, så hændelser eller begyndende problemer bliver fanget i opløbet. Og her vil der formentlig være ekstra travlhed i uge 47, når Black Week løber af stablen.

-hawin

26/11 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første