Bjørnen har fundet sit match i HD-pap
Heavy Duty-kassen bliver løftet ind over røremaskinen, som er fastspændt på en palle.

Bjørnen har fundet sit match i HD-pap

Danske Varimixer, som producerer professionelle røremaskiner til køkkener i hele verden, har med Farusas Heavy Duty-emballage opnået kortere pakketid, færre transportskader, bedre miljøregnskab og pænere udtryk

’Stærk som en bjørn’ er sloganet for Brøndbyvirksomheden, Varimixer, der blev etableret tilbage i 1915.

’Det er ganske forbavsende, hvad sådan en Maskine kan gavne i et Konditori, når man først faar vænnet sig til den’, skrev Københavnerkonditor R. Krog-Steffensen i 1926 til den maskinistuddannede Palle Hoff Wodschow, som var manden bag ’Bjørnen’.

Her 106 år senere har tusindvis af professionelle – og stadig flere private - kunder i høj grad vænnet sig til de robuste, ergonomiske røremaskiner, der har faste pladser i konditorier, i hospitals-, skibs-, og kantinekøkkener, i pizzabagerier, restauranter, fødevare- og medicinalvirksomheder i hele verden.

Hvert år sælger Varimixer tusindvis af røremaskiner i størrelser, der rummer fra 5 til 200 liter. Hovedkonstruktionen bliver produceret i Brøndby, hvor også en række underkomponenter fra Estland og Kina kommer til, før hver maskine bliver håndbygget og pakket til forsendelse.

Langsom pakkeproces med træ, flamingo og plast

Den mindste af industrimodellerne, som rummer 10 liter, blev for mange år siden startskuddet til samarbejdet med emballageproducenten, Farusa, der er specialist i det ekstremt stærke bølgepap med Hydrokraftliner, Heavy Duty, også kaldet HD pap.

På daværende tidspunkt var det ikke på tale, at de større modeller skulle benytte papemballager, og de blev derfor emballeret i en både langsommelig og materialetung proces; røremaskinen blev fastgjort til en træpalle, hvorpå der blev monteret fire træstolper i hjørnerne. Herefter blev der lagt en beskyttende flamingoplade, inden en træplade blev monteret som ’låg’, og til sidst blev hele konstruktionen overtrukket med krympeplast.

I midten en Varimixer-maskine emballeret med træ, flamingo og plast, som stadig bliver anvendt til de største maskiner. Og på hver side Farusas HD-kasser, som nu bliver brugt til transport af 80 % af røremaskinerne.

Men i forbindelse med at HD-kassen til den mindste model i 2019 skulle re-designes, spurgte Farusas distriktschef på Sjælland, Christian Anderberg, Varimixers Shipping & Logistik-ansvarlige, Martin Holst Eggert, om ikke det var en idé at udvide samarbejdet med HD-emballage til flere røremaskiner – en idé, Eggert ikke umiddelbart havde den store tiltro til:

- Christian sagde jo en hel masse om, at HD-pappet kunne bære over 1000 kg, stables i flere lag, og at vi i øvrigt kunne få trykt noget branding på kasserne. Og vi tænkte umiddelbart, at det hele lød for godt til at være sandt, fortæller han.

Alt er bedre nu

Christian Anderberg fik dog lov til at præsentere en HD-prototype til den mest solgte røremaskinestørrelse, og den løsning var helt enkel og lige så perfekt:

Lige som tidligere bliver de færdige røremaskiner fastspændt på en træpalle, men væk er stolper, flamingo, trælåg og plast. I stedet kan Varimixers pakkemedarbejdere nu folde en Heavy Duty-kasse ud ene mand, sænke den ned over røremaskinen på pallen og fastgøre pakken med to strapbånd.

I dag er det kun Varimixers største modeller, der bliver emballeret i en opbygget trækonstruktion. Alle de øvrige røremaskiner på op til 60 liter - hvilket svarer til ca. 80 % af alle virksomhedens ordrer - bliver pakket i Farusas HD papkasser, og Martin Holst Eggert er ikke i tvivl om fordelene:

- Alt er bedre med HD-kasserne, siger han og uddyber:

- Økonomisk er det ikke hverken billigere eller dyrere end den ’gamle’ emballage, men rent tidsmæssigt er der en kæmpe besparelse. Pakketiden pr. maskine er reduceret med 30-40 % eller mellem 5 og 10 minutter. Vi har langt færre transportskader, end vi havde tidligere, og vores kunder er også glade, for når de modtager kassen, skal de blot klippe de to bånd over, og så kan de nemt trække kassen af. De eneste udfordringer, vi har haft, var lige i starten, hvor flere rederier ikke ville fragte kasserne som stykgods, fordi de ikke troede, emballagen var stærk nok. Men der gik jo ikke længe, før også de blev overbevist.

Emballagen er en forudsætning for at følge med efterspørgslen

HD-kasserne, der nu har påtrykt både firmanavn og bjørnelogo, har også en designmæssig fordel, der matcher indholdet bedre. 

Brian Jaszcur er en af de to pakkemedarbejdere hos Varimixer. Med HD-kasserne er pakketiden pr. røremaskine reduceret med 30-40 %.

- Tremmekasserne med de svejsede plasthætter er altså ikke så kønne at se på, og det er sjovere som forhandler at komme ud og se vores højkvalitetsmaskiner blive præsenteret på en noget smartere måde, når de står f.eks. til forsendelse på transportcentrene rundt omkring i verden, understreger Martin Holst Eggert, som også glæder sig over at have skiftet emballagestrategi på det helt rette tidspunkt.

- Som mange andre virksomheder var vi i Varimixer halveret under den værste corona-tid. Men det sidste lille års tid er salget nærmest gået amok. Hver uge siger vi til hinanden, at nu er ordresiderne da fyldt op, men så kommer der endnu flere ind. Og selv om vores leveringstider også er forlænget, er det intet imod, hvad de ville have været, hvis vi stadig havde pakket maskinerne på den tidligere, langsommelige måde. Så ved jeg faktisk ikke, hvad vi skulle have gjort, for vi havde slet ikke kunnet følge med, siger Martin Holst Eggert.

-lipe

 

13/12 2021
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne
  • Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    Billerud lancerer nyt overfladebehandlet papir til medicin

    emballage ›MediKraft SealBase er navnet på emballageproducentens nye produkt, der er et alternativ til latexbaserede produkter og designet til at imødekomme de voksende krav til industrien
  • Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    Nemco ansætter ekspert i emballage til fødevarer

    emballage ›Hanne Normann Andersen er ansat som Key Account Manager hos leverandøren af udstyr og emballageløsninger til den nordiske fødevareindustri
  • STOK Emballage overtager BEWI Food

    STOK Emballage overtager BEWI Food

    emballage ›STOK har indgået bindende aftale om at udskille BEWIs handelsaktiviteter inden for emballage for at skabe en samlet, førende nordeuropæisk virksomhed inden for emballageløsninger