Bjørnen har fundet sit match i HD-papHeavy Duty-kassen bliver løftet ind over røremaskinen, som er fastspændt på en palle.

Bjørnen har fundet sit match i HD-pap

Danske Varimixer, som producerer professionelle røremaskiner til køkkener i hele verden, har med Farusas Heavy Duty-emballage opnået kortere pakketid, færre transportskader, bedre miljøregnskab og pænere udtryk

’Stærk som en bjørn’ er sloganet for Brøndbyvirksomheden, Varimixer, der blev etableret tilbage i 1915.

’Det er ganske forbavsende, hvad sådan en Maskine kan gavne i et Konditori, når man først faar vænnet sig til den’, skrev Københavnerkonditor R. Krog-Steffensen i 1926 til den maskinistuddannede Palle Hoff Wodschow, som var manden bag ’Bjørnen’.

Her 106 år senere har tusindvis af professionelle – og stadig flere private - kunder i høj grad vænnet sig til de robuste, ergonomiske røremaskiner, der har faste pladser i konditorier, i hospitals-, skibs-, og kantinekøkkener, i pizzabagerier, restauranter, fødevare- og medicinalvirksomheder i hele verden.

Hvert år sælger Varimixer tusindvis af røremaskiner i størrelser, der rummer fra 5 til 200 liter. Hovedkonstruktionen bliver produceret i Brøndby, hvor også en række underkomponenter fra Estland og Kina kommer til, før hver maskine bliver håndbygget og pakket til forsendelse.

Langsom pakkeproces med træ, flamingo og plast

Den mindste af industrimodellerne, som rummer 10 liter, blev for mange år siden startskuddet til samarbejdet med emballageproducenten, Farusa, der er specialist i det ekstremt stærke bølgepap med Hydrokraftliner, Heavy Duty, også kaldet HD pap.

På daværende tidspunkt var det ikke på tale, at de større modeller skulle benytte papemballager, og de blev derfor emballeret i en både langsommelig og materialetung proces; røremaskinen blev fastgjort til en træpalle, hvorpå der blev monteret fire træstolper i hjørnerne. Herefter blev der lagt en beskyttende flamingoplade, inden en træplade blev monteret som ’låg’, og til sidst blev hele konstruktionen overtrukket med krympeplast.

I midten en Varimixer-maskine emballeret med træ, flamingo og plast, som stadig bliver anvendt til de største maskiner. Og på hver side Farusas HD-kasser, som nu bliver brugt til transport af 80 % af røremaskinerne.

Men i forbindelse med at HD-kassen til den mindste model i 2019 skulle re-designes, spurgte Farusas distriktschef på Sjælland, Christian Anderberg, Varimixers Shipping & Logistik-ansvarlige, Martin Holst Eggert, om ikke det var en idé at udvide samarbejdet med HD-emballage til flere røremaskiner – en idé, Eggert ikke umiddelbart havde den store tiltro til:

- Christian sagde jo en hel masse om, at HD-pappet kunne bære over 1000 kg, stables i flere lag, og at vi i øvrigt kunne få trykt noget branding på kasserne. Og vi tænkte umiddelbart, at det hele lød for godt til at være sandt, fortæller han.

Alt er bedre nu

Christian Anderberg fik dog lov til at præsentere en HD-prototype til den mest solgte røremaskinestørrelse, og den løsning var helt enkel og lige så perfekt:

Lige som tidligere bliver de færdige røremaskiner fastspændt på en træpalle, men væk er stolper, flamingo, trælåg og plast. I stedet kan Varimixers pakkemedarbejdere nu folde en Heavy Duty-kasse ud ene mand, sænke den ned over røremaskinen på pallen og fastgøre pakken med to strapbånd.

I dag er det kun Varimixers største modeller, der bliver emballeret i en opbygget trækonstruktion. Alle de øvrige røremaskiner på op til 60 liter - hvilket svarer til ca. 80 % af alle virksomhedens ordrer - bliver pakket i Farusas HD papkasser, og Martin Holst Eggert er ikke i tvivl om fordelene:

- Alt er bedre med HD-kasserne, siger han og uddyber:

- Økonomisk er det ikke hverken billigere eller dyrere end den ’gamle’ emballage, men rent tidsmæssigt er der en kæmpe besparelse. Pakketiden pr. maskine er reduceret med 30-40 % eller mellem 5 og 10 minutter. Vi har langt færre transportskader, end vi havde tidligere, og vores kunder er også glade, for når de modtager kassen, skal de blot klippe de to bånd over, og så kan de nemt trække kassen af. De eneste udfordringer, vi har haft, var lige i starten, hvor flere rederier ikke ville fragte kasserne som stykgods, fordi de ikke troede, emballagen var stærk nok. Men der gik jo ikke længe, før også de blev overbevist.

Emballagen er en forudsætning for at følge med efterspørgslen

HD-kasserne, der nu har påtrykt både firmanavn og bjørnelogo, har også en designmæssig fordel, der matcher indholdet bedre. 

Brian Jaszcur er en af de to pakkemedarbejdere hos Varimixer. Med HD-kasserne er pakketiden pr. røremaskine reduceret med 30-40 %.

- Tremmekasserne med de svejsede plasthætter er altså ikke så kønne at se på, og det er sjovere som forhandler at komme ud og se vores højkvalitetsmaskiner blive præsenteret på en noget smartere måde, når de står f.eks. til forsendelse på transportcentrene rundt omkring i verden, understreger Martin Holst Eggert, som også glæder sig over at have skiftet emballagestrategi på det helt rette tidspunkt.

- Som mange andre virksomheder var vi i Varimixer halveret under den værste corona-tid. Men det sidste lille års tid er salget nærmest gået amok. Hver uge siger vi til hinanden, at nu er ordresiderne da fyldt op, men så kommer der endnu flere ind. Og selv om vores leveringstider også er forlænget, er det intet imod, hvad de ville have været, hvis vi stadig havde pakket maskinerne på den tidligere, langsommelige måde. Så ved jeg faktisk ikke, hvad vi skulle have gjort, for vi havde slet ikke kunnet følge med, siger Martin Holst Eggert.

-lipe

 

13/12 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Bring giver julemanden konkurrence

    Bring giver julemanden konkurrence

    emballage ›Danskerne klikker flere pakker hjem end nogensinde før og hos Bring er pakkevolumenerne steget med 21 procent under julesalget – tre områder skiller sig ud
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første