Bjørnen har fundet sit match i HD-pap
Heavy Duty-kassen bliver løftet ind over røremaskinen, som er fastspændt på en palle.

Bjørnen har fundet sit match i HD-pap

Danske Varimixer, som producerer professionelle røremaskiner til køkkener i hele verden, har med Farusas Heavy Duty-emballage opnået kortere pakketid, færre transportskader, bedre miljøregnskab og pænere udtryk

’Stærk som en bjørn’ er sloganet for Brøndbyvirksomheden, Varimixer, der blev etableret tilbage i 1915.

’Det er ganske forbavsende, hvad sådan en Maskine kan gavne i et Konditori, når man først faar vænnet sig til den’, skrev Københavnerkonditor R. Krog-Steffensen i 1926 til den maskinistuddannede Palle Hoff Wodschow, som var manden bag ’Bjørnen’.

Her 106 år senere har tusindvis af professionelle – og stadig flere private - kunder i høj grad vænnet sig til de robuste, ergonomiske røremaskiner, der har faste pladser i konditorier, i hospitals-, skibs-, og kantinekøkkener, i pizzabagerier, restauranter, fødevare- og medicinalvirksomheder i hele verden.

Hvert år sælger Varimixer tusindvis af røremaskiner i størrelser, der rummer fra 5 til 200 liter. Hovedkonstruktionen bliver produceret i Brøndby, hvor også en række underkomponenter fra Estland og Kina kommer til, før hver maskine bliver håndbygget og pakket til forsendelse.

Langsom pakkeproces med træ, flamingo og plast

Den mindste af industrimodellerne, som rummer 10 liter, blev for mange år siden startskuddet til samarbejdet med emballageproducenten, Farusa, der er specialist i det ekstremt stærke bølgepap med Hydrokraftliner, Heavy Duty, også kaldet HD pap.

På daværende tidspunkt var det ikke på tale, at de større modeller skulle benytte papemballager, og de blev derfor emballeret i en både langsommelig og materialetung proces; røremaskinen blev fastgjort til en træpalle, hvorpå der blev monteret fire træstolper i hjørnerne. Herefter blev der lagt en beskyttende flamingoplade, inden en træplade blev monteret som ’låg’, og til sidst blev hele konstruktionen overtrukket med krympeplast.

I midten en Varimixer-maskine emballeret med træ, flamingo og plast, som stadig bliver anvendt til de største maskiner. Og på hver side Farusas HD-kasser, som nu bliver brugt til transport af 80 % af røremaskinerne.

Men i forbindelse med at HD-kassen til den mindste model i 2019 skulle re-designes, spurgte Farusas distriktschef på Sjælland, Christian Anderberg, Varimixers Shipping & Logistik-ansvarlige, Martin Holst Eggert, om ikke det var en idé at udvide samarbejdet med HD-emballage til flere røremaskiner – en idé, Eggert ikke umiddelbart havde den store tiltro til:

- Christian sagde jo en hel masse om, at HD-pappet kunne bære over 1000 kg, stables i flere lag, og at vi i øvrigt kunne få trykt noget branding på kasserne. Og vi tænkte umiddelbart, at det hele lød for godt til at være sandt, fortæller han.

Alt er bedre nu

Christian Anderberg fik dog lov til at præsentere en HD-prototype til den mest solgte røremaskinestørrelse, og den løsning var helt enkel og lige så perfekt:

Lige som tidligere bliver de færdige røremaskiner fastspændt på en træpalle, men væk er stolper, flamingo, trælåg og plast. I stedet kan Varimixers pakkemedarbejdere nu folde en Heavy Duty-kasse ud ene mand, sænke den ned over røremaskinen på pallen og fastgøre pakken med to strapbånd.

I dag er det kun Varimixers største modeller, der bliver emballeret i en opbygget trækonstruktion. Alle de øvrige røremaskiner på op til 60 liter - hvilket svarer til ca. 80 % af alle virksomhedens ordrer - bliver pakket i Farusas HD papkasser, og Martin Holst Eggert er ikke i tvivl om fordelene:

- Alt er bedre med HD-kasserne, siger han og uddyber:

- Økonomisk er det ikke hverken billigere eller dyrere end den ’gamle’ emballage, men rent tidsmæssigt er der en kæmpe besparelse. Pakketiden pr. maskine er reduceret med 30-40 % eller mellem 5 og 10 minutter. Vi har langt færre transportskader, end vi havde tidligere, og vores kunder er også glade, for når de modtager kassen, skal de blot klippe de to bånd over, og så kan de nemt trække kassen af. De eneste udfordringer, vi har haft, var lige i starten, hvor flere rederier ikke ville fragte kasserne som stykgods, fordi de ikke troede, emballagen var stærk nok. Men der gik jo ikke længe, før også de blev overbevist.

Emballagen er en forudsætning for at følge med efterspørgslen

HD-kasserne, der nu har påtrykt både firmanavn og bjørnelogo, har også en designmæssig fordel, der matcher indholdet bedre. 

Brian Jaszcur er en af de to pakkemedarbejdere hos Varimixer. Med HD-kasserne er pakketiden pr. røremaskine reduceret med 30-40 %.

- Tremmekasserne med de svejsede plasthætter er altså ikke så kønne at se på, og det er sjovere som forhandler at komme ud og se vores højkvalitetsmaskiner blive præsenteret på en noget smartere måde, når de står f.eks. til forsendelse på transportcentrene rundt omkring i verden, understreger Martin Holst Eggert, som også glæder sig over at have skiftet emballagestrategi på det helt rette tidspunkt.

- Som mange andre virksomheder var vi i Varimixer halveret under den værste corona-tid. Men det sidste lille års tid er salget nærmest gået amok. Hver uge siger vi til hinanden, at nu er ordresiderne da fyldt op, men så kommer der endnu flere ind. Og selv om vores leveringstider også er forlænget, er det intet imod, hvad de ville have været, hvis vi stadig havde pakket maskinerne på den tidligere, langsommelige måde. Så ved jeg faktisk ikke, hvad vi skulle have gjort, for vi havde slet ikke kunnet følge med, siger Martin Holst Eggert.

-lipe

 

13/12 2021
  • Run på Royal fiber

    Run på Royal fiber

    emballage ›UPM og Royal Vaassen har udviklet et fiberbaseret alternativ til emballageløsninger af plast og aluminium
  • Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    Genanvendelige displays til butikker og leverandører

    emballage ›Virksomheden Tosca´s Crystal Clear genanvendelige, klar-til-brug plastikdisplays er et skalerbart alternativ til engangsløsninger af pap, til de hurtigtomsættende varer i detailbutikkerne
  • Fem stjerner til Smurfit

    Fem stjerner til Smurfit

    emballage ›Smurfit Westrock har vundet en hel håndfuld ScanStars for sine emballager ved den årlige prisuddeling i Scandinavian Packaging Association
  • Nu også partner i farma

    Nu også partner i farma

    emballage ›Universal Robots mangeårige partner, automationsvirksomheden Technicon er udnævnt til global UR certified solution partner for den farmaceutiske industri
  • Ny strategi lanceret

    Ny strategi lanceret

    emballage ›Nemlig tager kampen op mod discountsupermarkederne ved at investere i lavere priser, bibeholde sit store sortiment og sin service og ved at styrke hele værdikæden herunder logistikken
  • Tid til Årets Ævlerov

    Tid til Årets Ævlerov

    emballage ›En fynsk tradition, som samler borgere om noget så lavpraktisk som indsamling af overskudsæbler, har siden 2016, hvor Årets Ævlerov blev lanceret, reddet 45 millioner æbler
  • Katte ville vælge monomateriale

    Katte ville vælge monomateriale

    emballage ›Mars Incorporated, som bl.a. står bag. kattemadsmærket Whiskas, har udskiftet en del af sine emballager med en mere genanvendelig pose af et enkelt materiale - foreløbigt i Storbritannien og Tyskland
  • Omkostninger rammer skævt

    Omkostninger rammer skævt

    emballage ›Smurfit Westrock opfordrer til justeringer, så materialer som bølgepap ikke pålægges langt højere omkostninger end materialer, der er mere miljøbelastende