Arlas økologiske omsætning i Danmark runder en milliard kroner

Arlas økologiske omsætning i Danmark runder en milliard kroner

I 2015 søsatte Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Nu er virksomheden kun syv procent fra målet, som skal sikres ved investeringer i innovation og lancering af en række nye økologiske produkter i 2019.

15 økologiske fødevarelanceringer, investeringer i markedsføring, innovation og bæredygtig emballage er blandt Arlas skyts for at nå den ambitiøse økostrategi. Arla, der er verdens største økologiske mejeri, satte nemlig i 2015 en målsætning om at øge omsætningen af økologiske produkter med 50 procent inden 2020. Det svarer til et årligt salg af økologi på 1,2 mia. kr. Nu er tallene for 2018 gjort op, og Arla er nu kun syv pct. fra målet.

Arlas omsætning af økologiske produkter vækstede i 2018 med seks procent svarende til 58 mio. kr., og det får det samlede økosalg for året til at lande på 1,047 mia. kr. Dermed når Arla en vigtig milepæl.

- Jeg er selvfølgelig glad for, at vi allerede nu runder en økologisk omsætning på 1 mia. kr. Og piler peger opad. Det understreger, at vi har ramt plet med Arlas økostrategi om større udvalg og tilgængelighed af økologiske produkter for danskerne, siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Danskerne spiser flere økologiske produkter
Mælk står fortsat for den største andel af Arlas økologiske salg, men danskerne putter i stigende grad også andre økologiske mejeriprodukter i indkøbskurven. De økologiske, gule skæreoste, laktosefri produkter og lanceringen af den populære Lurpak smør i en økologisk variant har alle oplevet markant vækst i 2018.
Samtidig stiger salget af Arlas økologiske mærke ØKO, der voksede med ni pct. i 2018.

ØKO er en satsning fra Arlas side om at demokratisere økologi, så det bliver mere tilgængeligt for danskerne til en billigere pris. Og det viser tallene, at fødevarevirksomheden er lykkedes med.
For at nå målet for den ambitiøse femårsstrategi skal salget af økologi stige med yderligere syv procent i 2019. .

Flere produkter i grøn emballage
I 2018 blev der lanceret 15 nye økologiske varianter af både nye og velkendte Arla-produkter, og det er ifølge Jakob B. Knudsen også planen i 2019 at lancere yderligere 15 økologiske produkter.
- Forbrugerne viser stor interesse for økologiske alternativer, og det kvitterer vi naturligvis for ved at lancere endnu flere økologiske produkter i 2019,siger Jakob B.Knudsen og fortsætter:
- Og vi kan se, at økologisk innovation betaler sig. Derfor har vi netop lanceret den nye økologiske yoghurt ØKO KUN, der kun indeholder frugt og yoghurt og dermed er helt uden tilsat sukker og tilsætningsstoffer. ØKO KUN er resultatet af en innovativ proces, hvor vi skubber rammerne for, hvad vores økologiske produkter indeholder og består af. Samtidig vil et fokusområde i 2019 ligeledes være at konvertere endnu mere af vores emballage til grøn og miljøvenlig emballage, hvilket er en vigtig prioritering for Arla.

-lipe

 

13/3 2019
  • Bedre greb om større volumener

    Bedre greb om større volumener

    emballage ›Smurfit Westrock har lanceret sin nye PPWR-venlige, 5 liters Bag-in-Box Powergrip til bl.a. rengøringsmidler, olier, og agrokemiske produkter
  • Pantforsøg med take-away emballage i København

    Pantforsøg med take-away emballage i København

    emballage ›I samarbejde med virksomheden New Loop vil Københavns Kommune i første omgang i indre by teste genbrugsordning af takeaway-kopper til varme drikke
  • Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    Banebrydende genbrug af medicinsk emballage

    emballage ›Producenten Coveris og en række partnere har samarbejdet om at skabe et fuldstændig lukket kredsløb for kontaktfølsomt plastik i sundhedssektoren. Det er det første af sin art
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Industrielt print af bølgepap skudt i gang

    Industrielt print af bølgepap skudt i gang

    emballage ›CorrPRESS iB17, er næste generations inkjet-printer fra Canon. Den er udviklet til industriel produktion af bølgepapemballage og kan printe op til 8.000 m2 i timen
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast