Arla vinder prestigefyldt CSR-pris

Arla vinder prestigefyldt CSR-pris

Arla Foods har fået tildelt CSR Prisen for sin strukturerede og transparente rapportering om samfundsansvar, bæredygtighed og klima

CSR Prisen 2020 blev uddelt af Revisorforeningen FSR for de bedste Corporate Social Responsibility rapporter. Arla vinder prisen for bedste rapportering blandt store unoterede virksomheder.

-Vi er superstolte og meget glade for at få denne pris for vores store arbejde med CSR. Bæredygtighed er meget vigtigt for os, og det kræver en stor kontinuerlig indsats fra både medarbejdere og landmænd at levere på vores mål og sikre, et troværdigt datagrundlag til at rapportere op imod vores mål og videreudvikle vores aktiviteter, siger CMO and Head of Corporate Social Responsibility, Hanne Søndergaard.

Fokus på klimarapportering
I år har FSR – danske revisorer valgt at lægge særlig vægt på virksomhedernes klimarapportering. 67 virksomheder var i puljen til vurdering, 7 blev nomineret af dommerpanelet og 2 priser blev uddelt – en blev delt mellem 2 børsnoterede virksomheder og en gik til Arla som unoteret.

Birgitte Mogensen, formand for FSR – danske revisorers Udvalg for Samfundsansvar og Bæredygtighed siger om Arla:
-For Arla, som vinder i kategorien for unoterede virksomheder, ses virksomhedens klimarapportering som en rollemodel med scope-opdelte CO2-udledninger og målsætninger, der er godkendt som Science Based Targets.

Det er første gang Arla vinder CSR Prisen i kategorien stor unoteret virksomheder, og Hanne Søndergaard modtog prisen på vegne af Arla af HKH Kronprinsesse Mary.

Bæredygtighed på tværs af forretningen
Nogle af Arlas nyeste bæredygtighedsinitiativer er andelsselskabets ambitiøse mål om at være CO2 neutral i 2050 og at reducere CO2e udledningen med 30 procent i 2030, et mål der er blevet godkendt af Science Based Targets initiativet i forhold til at opfylde målene i Paris aftalen.

Arla har indført klimatjek på gårdene for at hjælpe sine 9700 landmænd på tværs af 7 europæiske lande med at identificere udledninger og pege på tiltag til at reducere klimaaftrykket yderligere.

Arla har også lanceret mere bæredygtig emballage for flere af sine kerneprodukter så som mælkekartoner, skyr-bøtter og bægere til smør og smørbart.

-lipe

 

 

27/10 2020
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert