Arla når økologisk milepæl

Arla når økologisk milepæl

Nye tal fra Arla viser, at salget af økologiske mejeriprodukter er vækstet markant. Hver fjerde liter mælk er nu økologisk, og fødevarevirksomheden går ind i slutspurten for at nå 2020-målet om at øge omsætningen af økologiske produkter med 50 procent på fem år

Økologi har i den grad oplevet stigende popularitet blandt danskerne det seneste årti. I dag er danskerne den befolkningsgruppe i verden, der køber flest økologiske varer. Og det er ikke længere kun en lille gruppe Københavnere, som sværger til ø-mærket. Faktisk er økologi vækstet i alle landets regioner, og det kan mærkes på salgstallene hos Arla.

Helt nye tal viser, at salget af økologiske mejeriprodukter er vækstet markant i 10erne. Salget af økologisk ost er siden 2012 steget med hele 86 procent. Samtidig er salget af økologisk smør steget med 22 procent, mens salget af økologisk mælk er vækstet med 9 procent. Dermed udgør økologisk mælk nu en fjerdedel af det totale mælkesalg.

Hos Arla, der er verdens største økologiske mejeri, glæder de sig over udviklingen.

- Det er en milepæl for os, at hver fjerde liter mælk er økologisk. Vi har nu en omsætning på økologi på over 1 milliard kroner. Hos Arla har vi over en årrække prioriteret at udvide Arlas udvalg og tilgængelighed af økologiske produkter for danskerne, fordi vi har troet på potentialet, og det har så vist sig at være en rigtig satsning, siger Jakob B. Knudsen, der er landedirektør i Arla Danmark.

Slutspurten til 2020-målet sættes i gang
I 2015 søsatte Arla en ambitiøs strategi om at øge omsætningen af økologiske produkter i Danmark med 50 procent inden 2020. Og her i slutspurten mangler Arla kun syv procent for at nå det ambitiøse økologimål.

- Vi nærmer os 2020-målet, og det viser, at vores økologiske innovation kan betale sig. Vi har de seneste år haft fokus på at udvikle nye og flere økologiske produkter, samtidig med at vi har konverteret endnu mere af vores emballage til miljøvenlig emballage. Det har vi i sinde at fortsætte med i slutspurten, siger Jakob B. Knudsen.

Mælk står for den største andel af Arlas økologiske salg, og i 2018 blev der solgt 93 millioner liter økologisk Arla-mælk. Det svarer til, at hver fjerde solgte mælk i Danmark er økologisk. Men danskerne køber i stigende grad også andre typer af økologiske mejeriprodukter. Og netop væksten i salget af økologisk ost og smør skal bidrage til at nå Arlas 2020-mål.

Samtidig stiger salget af Arlas økologiske mærke ØKO, der vækstede med ni pct. i 2018. ØKO er en satsning fra Arlas side om at demokratisere økologi, så det bliver mere tilgængeligt for danskerne til en lavere pris.

-lipe

17/12 2019
  • Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    Digital hjælp til kompensation for emballageafgift

    emballage ›Kollektivordningerne Emballageretur og ERP Denmark lancerer affaldsanmodning.dk. Portalen skal gøre det nemt for virksomheder, der selv er slutbrugere i forhold til producentansvaret, at søge om økonomisk kompensation
  • Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    Producentansvar og PPWR i fokus på Emballagedagen

    emballage ›Der er fokus på de konkrete konsekvenser af både nuværende og kommende regler på emballageområdet, når Grakom afholder Emballagedagen den 5. november
  • Emballagen er en del af legen

    Emballagen er en del af legen

    emballage ›LEGO Group og Formel 1 har med designet af 'Ready til Race'-indpakningen sikret en guldmedalje ved årets Pentawards
  • Plastikaffald bliver til transportkasser

    Plastikaffald bliver til transportkasser

    emballage ›Spansk leverandør af fisk og skaldyr anvender fiskekasser, produceret af BASF-granulat, hvor de fossile råvarer er erstattet af pyrolyseolie fra forbrugerplast
  • Madspild på på skoleskemaet

    Madspild på på skoleskemaet

    emballage ›Alt for meget mad går til spilde i Danmark, og derfor står en række aktører bag Madspildsskolen, hvor familier i efterårsferien kan blive inspireret til at lave overskudsmad til lækre og smagfulde retter
  • Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    Højeste anerkendelse til funktionsvenlig emballage

    emballage ›Producenten af skønhedsprodukter, Tilt har modtaget diamantprisen i årets Pentawards for emballager, der fra grunden er designet til mennesker med kroniske smerter, mobilitetsudfordringer eller nedsat syn
  • Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    Lurpak, Lillebror og islandsk skyr på podiet

    emballage ›Det blev to danske og et islandsk produkt, der løb med sejren i mejeridysten ved dette års International Food Contest (IFC) i MCH Messecenter Herning
  • Stik mig en StackMate

    Stik mig en StackMate

    emballage ›Ny robotpalleteringsløsning fra Techvia gør automatisering enkel og nemt tilgængelig for danske virksomheder