Arla-køer er GMO-foder-fri

Arla-køer er GMO-foder-fri

Fra midt juni vil al dansk drikkemælk fra Arla være fra køer, der ikke er fodret med genmodificerede afgrøder

Det er resultatet af, at Arlas konventionelle friskmælksleverandører udfaser denne type foder et halvt år hurtigere end forventet. Det sker på baggrund af Arlas forventninger om, at flere og flere forbrugere vil efterspørge mælk med denne garanti. Konverteringen gælder årligt 500 mio. liter mælk.

Sidste efterår annoncerede det landmandsejede Arla, at al dansk drikkemælk inden udgangen af 2017 vil komme fra køer, der ikke har fået foder med genmodificerede afgrøder.

Processen med at udfase foderet er gået hurtigere end ventet. Derfor kan Arla allerede fra midt juni – et halvt år før planen – garantere, at al dansk drikkemælk fra Arla kommer fra køer, der ikke er fodret med GMO-foder. Arla 24 bliver, sammen med butikskædernes egne mærker, første danske drikkemælk fra konventionelle gårde, der bærer den garanti.

Initiativet har mødt stor opbakning fra butikskæderne, som får leveret mælk fra Arla til egne mærker. Konverteringen betyder derfor, at al Arlas varemærkede mælk samt mælk fra butikskædernes egne mærker er fra køer fodret uden genmodificerede afgrøder.

- Vi er nu tæt på at være helt i mål med at udfase foder med genmodificerede afgrøder. Det betyder, at vi som de første i Danmark, med stor opbakning fra dagligvarehandlen, kan love de danske forbrugere, at al frisk dansk drikkemælk fra Arla er fra køer, der ikke er fodret med GMO-foder. Det er vi stolte over. Arla 24-mælk er en af vores mest solgte mælk. Derfor var det første prioritet for os at sikre, at netop den mælk er fra køer, der ikke har fået foder med genmodificerede afgrøder, siger landedirektør i Arla Danmark Jakob B. Knudsen.

Når Arla kan indfri målet et halvt år før tid, skyldes det, at landmændene har været i stand til hurtigt at omstille sig til de nye processer. Arla producerer hvert år fem mia. liter mælk. Heraf går 500 mio. liter til drikkemælk, og det er dem, mejeriet nu konverterer til mælk fra køer, der ikke får GMO-foder.

- Vores analyser viser, at forbrugerne er villige til at betale mere for mælk fra køer, der ikke har fået foder med genmodificerede afgrøder. Hvis forbrugerne tager godt imod initiativet på drikkemælk, vil vi overveje at omlægge en større del af vores danske mælkeproduktion, så alle vores produktkategorier på sigt bliver lavet af mælk fra køer, der har fået foder uden genmodificerede afgrøder, siger Jakob B. Knudsen.

Forbrugere vil have produkter med naturlige ingredienser
Danske forbrugere er blevet mere bevidste om, hvordan fødevarer produceres. Derfor efterspørger de i stigende grad simple, naturlige fødevarer ifølge en ny undersøgelse fra Arla. Det dækker over fødevarer, som ikke er behandlede, og som indeholder så få ingredienser som muligt. Arla oplever også, at flere og flere forbrugere gerne vil have medbestemmelse på, hvad malkekøer har fået at spise. En tendens, Arla forventer vil sprede sig til andre markeder de kommende år.

Det er årsagen til, at Arla sidste forår startede processen med at udfase foder med genmodificerede afgrøder.

- Naturlige fødevarer er kernen i Arlas forretning. Derfor var det et naturligt skridt for os at udfase foder med genmodificerede afgrøder til vores drikkemælk. Arla er sat i verden for at sikre så meget værdi for vores ejere som muligt. Derfor greb vi muligheden for at være de første på markedet, der kan garantere en danskproduceret drikkemælk fra køer, som ikke har fået GMO-foder, siger Jakob B. Knudsen.

-hawin

Fakta

  • Arla kan som første mejeri levere danskproduceret konventionel drikkemælk med garanti for, at køerne ikke har fået foder med genmodificerede afgrøder. At det er dansk mælk betyder, at mælken er fra danske køer produceret på danske gårde og på danske mejerier. Mælken er således dansk hele vejen fra ko til karton.
  • Alt mælk og mejeriprodukter, som forbrugerne finder ude i kølemontrerne i supermarkedet, er som udgangspunkt fri for GMO. Det gælder både mælk fra Arla og andre mælkeproducenter. Arlas mål om at reducere anvendelsen af GMO-foder er en beslutning, der vedrører landmændene og foderet ude på gårdene.
  • De økologiske landmænd anvender økologisk foder, som ikke indeholder genmodificerede afgrøder. Arlas udfasning af foder med genmodificerede afgrøder gælder udelukkende for de konventionelle landmænd, der leverer drikkemælk.
  • For at bane vej for udfasningen af GMO-foder har Arla betalt et tillæg på 1 eurocent pr. kg. konventionel mælk fra de landmænd, der skifter foder.
  • I dag består nul til ti procent af den samlede fodermængde af genmodificerede afgrøder. Det vil sige genmodificerede planter som fx soja, der bruges i kraftfoder, så køerne får nok protein. Omfanget afhænger af, hvordan landmanden vælger at sammensætte foderet.
  • Non-GM raps, soja og hestebønner erstatter de genmodificerede protein afgrøder i foderet. 
2/6 2017
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne