Arla investerer knap fire milliarder kroner

Arla investerer knap fire milliarder kroner

Dansk mejeriproduktion bliver tilgodeset med næsten halvdelen i investeringsplanen, som skal øge Arla Foods' salg uden for Europa. De hurtigst voksende vækstmarkeder er Mellemøsten og Nordafrika, Kina og Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA

Danmark er det land, hvor Arla Foods investerer mest i 2018, da størstedelen af koncernens eksport ud af Europa produceres på selskabets danske mejerier.

Blandt de mejerier, som modtager de største investeringer i år, er:

Arinco i Videbæk: samlet investering i 2018 på knap 443 millioner kr. til udvidelse af mælkebehandlingskapacitet til fremstilling af børneernærings-produkter.

Danmark Protein i Nr. Vium:samlet investering i 2018 på godt 412 millioner kr. til nyt spray tårn og udvidelse af produktion af specialingredienser til fødevareindustrien mm.55

Troldhede Mejeri: samlet investering i 2018 på knap 97 millioner kr. til udvidelse af produktion af Castello specialoste til eksport.Koncernledelsens beslutning om at øge virksomhedens investeringer betydeligt blev i denne uge godkendt på et møde i London af Arla Foods' bestyrelse, som primært består af valgte andelshavere. Arla vil investere i ny, udvidet og forbedret produktionskapacitet såvel som innovativ teknologi.

Bestyrelsesformand Åke Hantoft understreger, at alle Arla Foods' investeringer skal sikre langsigtede vækst- og indtjeningsmuligheder for mejeriets 11.200 europæiske andelshavere.

 - Arla har en historik med gode investeringer, som har skabt vedvarende vækst. I bestyrelsen har vi besluttet at øge investeringerne, fordi vi har identificeret nye projekter og investeringer, som på både kort og lang sigt har potentiale til at give et betydeligt afkast. Den forretningsvækst, som investeringerne vil skabe for vores andelsselskab, vil skabe vækstmuligheder for andelshaverne. Vi ser investeringerne som værende væsentlige for vores fremtidige forretning, siger Åke Hantoft.

Igennem det seneste årti har Arla øget koncernens globale forretning med 50 procent og opererer nu i 120 lande over hele verden. Dette års investeringer er fokuseret omkring fire kerneområder:

Imødekomme den stigende efterspørgsel på mejeriprodukter

Sunde og naturlige produkter, som matcher forbrugernes livsstil

Vise vejen inden for valle

Bæredygtig fødevareproduktion

Mens produktionen af mælk globalt er svingende, fortsætter forbruget af mejeriprodukter som helhed med at vokse hurtigere end nogensinde før. Og Investeringerne kommer på et tidspunkt, hvor Arla fortsætter med at levere på de store fødevaretrends, der påvirker forbrugernes efterspørgsel efter sunde mejeriprodukter som led i en naturlig og balanceret kost.

Udover Danmark investerer Arla frem til 2020 615 millioner kr. i Storbritannien, 585 millioner kr. i Sverige og ca. 487 millioner kr. i Tyskland. 270 millioner kr. investeres i produktion i andre lande.

-lipe

 

31/1 2018
  • Plastic Change kommer på finansloven

    Plastic Change kommer på finansloven

    emballage ›Miljøorganisationen får 2 millioner kroner til sit arbejde for at forhindre plastikforurening. Derudover går 90 millioner kroner til at fremme et mere bæredygtigt forbrug i Danmark - bl.a. med genbrugelig takeaway-emballage
  • Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    Ny økonomidirektør i Dagrofa Foodservice

    emballage ›Mikkel Korsholm er ny økonomidirektør hos Dagrofa Foodservice, der er en af landets største totalleverandører til foodservicesektoren i Danmark. Virksomheden er bl.a. fødevaregrossist for hoteller, kantiner og lokale restauranter
  • Amcor og Berry fusionerer

    Amcor og Berry fusionerer

    emballage ›Amcor og Berry Global har netop indgået en endelig fusionsaftale, i form af en ren aktietransaktion som betyder at aktionærerne i Amcor og Berry ejer henholdsvis ca. 63% og 37% af det kombinerede selskab
  • Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    Bryggeri- og drikkevareindustrien rykker til Nürnberg

    emballage ›BrauBeviale finder sted fra den 26. til den 28. november 2024 i Nürnberg og samler igen alle de nøglekomponenter, der er nødvendige for en vellykket produktion, emballering og markedsføring af øl og drikkevarer
  • Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    Phoenix Contact går over til emballage uden tryk

    emballage ›Phoenix Contact ændrer sin emballage til fremover at være uden tryk, både nationalt og internationalt. Emballagen kan dermed genbruges, lyder det fra virksomheden
  • Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    Voldsomme forskelle på affaldsgebyrer i kommunerne

    emballage ›En ny analyse fra Boligselskabernes Landsforening, der repræsenterer de almene boligforeninger, dokumenterer store forskelle i affaldsgebyrer på tværs af landets 98 kommuner
  • Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    Studerende får rekordmange priser ved årets ScanStar-konkurrence

    emballage ›En af guld, to af sølv og to af bronze. Det er den samlede medaljehøst i den fællesnordiske konkurrences særlige kategori for emballagedesign, udviklet af studerende
  • Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    Faller Packaging holder webinar om paper pouches

    emballage ›Medikamenter og medicinsk udstyr i papirposer er en af Faller Packagings seneste udviklinger. Nu præsenterer virksomheden de nye papirbaserede sekundæremballager på en række webinarer, hvor der også er mulighed for at tale med brugerne