AR Packaging og Pulpac udvider samarbejde om støbte fiberprodukter

AR Packaging og Pulpac udvider samarbejde om støbte fiberprodukter

Pulpac har installeret et demonstrationsanlæg til sit Dry Molded Fiber-produkt på AR Packagings Tech Center i Göteborg. Med samarbejdet investerer AR Packaging i udviklingen af - og adgangen til - fremtidens fiberbaserede og mere bæredygtige emballagematerialer

Af Lisbeth Petersen

PulPacs Dry Molded Fiber er en patenteret fremstillingsteknologi baseret på vedvarende papirmasse- og celluloseresurser, der med lave omkostninger og høj ydeevne kan bruges til fiberbaserede emballage og engangsprodukter.

Tørt, støbt fiber giver op til 80-90% lavere CO2-fodaftryk til samme eller lavere pris som plast og er op til ti gange så effektiv som konventionel fiberstøbning, der blev opfundet for over 100 år siden. Det eliminerer også behovet for værdifulde vandressourcer i defibreringsprocessen.

AR Packaging vil med sin store emballagekompetence og markedsandele sætte fart på de tør-støbte fiberprodukters muligheder.

-Forbrugere og industrien søger fiberprodukter
AR Packaging er en af Europas største emballagevirksomheder med fabrikker i over 30 lande, og virksomheden er stolt over at være en af de første aktive spillere i udviklingen af fiberprodukter, som både er mere bæredygtige, globalt skalerbare og omkostningseffektive.

-Forbrugerne og industrien søger et skift til fiber, hvor det er muligt. Derfor investerer vi betydeligt i indsatser, hvor vores lange erfaring inden for tørstøbt fiber og adgang til denne banebrydende teknologi kan tilbyde varemærker en meget hurtigere vej til markedet, siger Ralf Mack, Group Innovation Director hos AR Packaging.

For PulPac A/S, som blev etableret i Gøteborg i 2018, åbner det udvidede samarbejde med AR Packaging for endnu flere muligheder i udviklingen af fiberproduktet.

-AR Packagings førende position inden for innovation vil styrke Dry Molded Fiber-området og hele markedet for bæredygtige og kommercielle mål især inden for emballage, service og bestik, siger Linus Larsson, grundlægger og administrerende direktør PulPac.

 

20/8 2021
  • Brevet i stærkt jule-comeback

    Brevet i stærkt jule-comeback

    emballage ›Danskerne sendte 50 procent flere breve sidste december end en gennemsnitlig måned hos dao, der forudser en tilsvarende stigning i år. Trenden drives ifølge ekspert især af unge som modspil til digital overmætning
  • Emballagemessen er pakket og klar

    Emballagemessen er pakket og klar

    emballage ›Packaging Innovations & Empack 2026 bliver afholdt i midten af februar i Birmingham UK og byder på et indblik i den faglige udvikling der præger hele emballageindustriens forsyningskæde – og der er rift om billetterne
  • Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    Danske bryggere og EU-politikere kæmper for pantsystemet

    emballage ›EU-krav om genpåfyldelige drikkevare-emballager undergraver det danske pant- og retursystem. Det mener Bryggeriforeningen, som frygter, at kravene fører til, at flere danske mikrobryggerier lukker. Både bryggere og EU-politikere er på barrikaderne
  • AI er kommet på lager hos Zalando

    AI er kommet på lager hos Zalando

    emballage ›Nomagic er leverandør af AI-drevet robotteknologi til lagre og fulfilment-sektoren. Nu har Zalando valgt virksomheden til at styrke den operationelle ekspertise i sine fulfilment-centre yderligere
  • Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    Køretøjer skal kunne skilles ad og genanvendes

    emballage ›Det danske EU-formandskab har landet en markant aftale mellem Rådet og Europa-Parlamentet om bedre design og genbrug af udtjente køretøjer som biler, busser og lastbiler. Aftalen gør det lettere at få bilen repareret og sikrer bedre udnyttelse af materialer og kritiske råstoffer
  • Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    Dana Lim gearer organisationen til milliardmål i 2030

    emballage ›Mens Dana Lim nærmer sig et århundrede som dansk industrivirksomhed, afleverer ceo Lars Christensen sit 12. regnskab med toplinjevækst og en klar kurs mod milliardomsætning
  • Papirbaseret barriere til juicekartoner

    Papirbaseret barriere til juicekartoner

    emballage ›Tetra Pak lancerer sammen med den spanske drikkevareproducent García Carrión en papirbaseret barriereteknologi til juicekartoner. Ifølge emballageproducenten er det verdens første
  • Recycling-emballage stikker af fra feltet

    Recycling-emballage stikker af fra feltet

    emballage ›Mondi og Polana Bikes har i fællesskab udviklet en ny genanvendelig papircykelemballage. Sammen cykler de mod papirbaserede materialer, reducerede affaldsmængder og øget beskyttelse af cyklerne