Antalis tager kampen op med flamingokasserne
Madkassen af bølgepap fra Antalis går ind i kampen om miljøvenlig udbringning af fødevarer
Af Hans Windeløv
En papkasse, en termopose, en vandtæt madvarepose og isposer. Eller kort sagt Madkassen. Det er den, som skal gøre det både nemt og miljøvenligt at bringe fødevarer ud til forbrugere og slutkunder.
Cateringvirksomheder og leverandører af fødevarespecialiteter med både online og fysisk salg får dermed et nyt og miljøvenligt alternativ til udbringning af fødevarer. Madkassen tager kampen op med flamingokasser, som fylder godt i landskabet.
Bedre miljøregnskab
Det er Antalis, som står bag løsningen, der har været et års tid undervejs. Antalis leverer emballage- og produktløsninger til B2B segmentet og har selv store forventninger til Madkassen, som man mener opfylder et klart behov i markedet.
- Vi fokuserer, ligesom mange andre virksomheder, på bæredygtighed og en reducering af miljøbelastningen. Madkassen forbedrer vore kunders miljøregnskab samtidig med, at der er store praktiske fordele forbundet med den.
e-handelen trigger væksten i fødevaresegmentet. Derfor er der behov for effektive, praktiske, enkle og bæredygtige emballageløsninger til de fødevarer, onlinekunderne bestiller.
Sådan siger Jacob Ejlskov Andersen, Sector Director Packaging Scandinavia, hos Antalis.
E-handel trigger væksten
Som han forklarer, trigger e-handelen væksten i fødevaresegmentet. Hver dag bliver der udbragt store mængder føde- og dagligvarer til både private kunder og til firmaer med kantine og cateringordninger. Her ser man hos Antalis et stort potentiale for brugen af Madkassen.
- Kasserne fylder langt mindre end flamingokasserne i transportleddet. Det betyder langt færre kørte kilometer og dermed en klar reducering af CO2-udledningen. Samtidig optager den sammenfoldede kasse heller ikke meget plads i forretningerne. Det er først, når man folder den ud og pakker varer i den, at der kommer volumen på, forklarer Jacob Ejlskov Andersen.
Slip for bøvlet med returemballage
Madkassen af pap er en engangsemballage, der kun bliver genbrugt i det omfang, slutkunderne selv ønsker.
Dermed sparer man bøvlet med returnering af kasserne. Som man kender fra flere madudbringningsordninger kræver brugen af flamingokasser et velfungerende retursystem.
Madkassen er sammensat af flere elementer, som sørger for at beskytte varerne og også holder dem kolde.
Men glemmer man at sætte kasserne frem, når nye varer bliver leveret, har man pludselig to eller flere kasser stående. Det går måske, når man kan gemme kasserne af vejen i skuret.
Men i boligblokke, hvor der er begrænset plads både i lejlighederne og i opgangene, kan det give problemer. Dem slipper man for ved at bruge Madkassen.
Is bliver til gelé
Madkassen består af en papkasse. I den placerer du en termopose, som du så igen forsyner med en vandtæt pose, hvori du lægger madvarerne. Alt efter behov kan der lægges isposer både under og over madvarerne, hvorefter poserne og kasserne lukkes og er klar til levering.
- Fryseelementerne i isposerne er konstrueret, så de ikke afgiver vand. De er lavet af mikrogranulat, som ændrer karakter og bliver til en geléagtig masse, der holder på vandet, når poserne tør op. Det forhindrer at kassen og varerne sejler i vand, når slutbrugerne modtager dem, efter at kassen har stået et stykke tid på trappestenen eller i opgangen.
Samtidig bliver isposerne helt flade igen og fylder ikke meget samtidig med, at vandet fordamper under ’geleprocessen’. De er i øvrigt nemme at genbruge, idet man blot hælder nyt vand på og kommer dem i fryseren.
Løbende udvikling af Madkassen
Antalis har udviklet og produceret løsningen til det voksende online marked for bestilling og levering af madvarer. Det er dog i første omgang ikke de store spillere i detailhandelen, som Jacob Ejlskov Andersen ser som kernekunder.
Dertil kræver kassen for mange håndteringer - eksempelvis med rejsning af kassen i selve pakkeprocessen. Det tager lidt for lang tid, når det handler om store volumener og hurtigt pluk og pak.
- Men de mindre webshops og specialforretninger, der tilbyder levering af fødevarer direkte til døren, mangler et alternativ til flamingokasserne. Her viser analyser, at ønsket om en grønnere profil via forsendelseskasser er stort. Samtidig ønsker både slutkunder, distributører og fødevareforretninger også løsninger, som ikke er afhængigt af et retursystem til emballagen, siger Jacob Ejlskov Andersen.
Jacob Ejlskov Andersen, Sector Director Packaging Scandinavia, hos Antalis.
Hos Antalis arbejdes der løbende på alternative løsninger, som kan dække behovet hos de større virksomheder, og generelt udvikles der løbende på Madkasse-konceptet, så det følger udviklingen på markedet.
Stor interesse
Jacob Ejlskov Andersen kommer ind på, at både gårdbutikker, cateringfirmaer og mange andre butikker med både dørsalg og salg af varer på nettet viser stor interesse for Madkassen.
- Kassen er et godt bud på en effektiv emballage, og så giver den butikker og webshops mulighed for at differentiere sig via emballagen.
Antalis sælger både Madkassen i sæt og som enkeltvise produkter. Dermed kan du selv sammensætte kasserne og dit lager efter behov.
__________
Rettelse
Af artiklen fremgår det at ”Madkassen” sammenlignet med flamingokasser forbedrer kundernes samlede miljøregnskab.
Her er udelukkende fokuseret på forbedringer inden for logistik, opbevaring og bortskaffelse, og ikke den samlede miljøpåvirkning og produktlivscyklus. Der findes derfor ikke tilstrækkelig dokumentation for en samlet, miljømæssig forbedring, og Antalis og PackMarkedet beklager at artiklen ikke tydeligt viser denne afgrænsning.