Antalis tager kampen op med flamingokasserneMadkassen er Antalis’ bud på et alternativ til flamingokasser, når det handler om at bringe varer ud til kunderne.

Antalis tager kampen op med flamingokasserne

Madkassen af bølgepap fra Antalis går ind i kampen om miljøvenlig udbringning af fødevarer

Af Hans Windeløv

En papkasse, en termopose, en vandtæt madvarepose og isposer. Eller kort sagt Madkassen. Det er den, som skal gøre det både nemt og miljøvenligt at bringe fødevarer ud til forbrugere og slutkunder.

Cateringvirksomheder og leverandører af fødevarespecialiteter med både online og fysisk salg får dermed et nyt og miljøvenligt alternativ til udbringning af fødevarer. Madkassen tager kampen op med flamingokasser, som fylder godt i landskabet.

Bedre miljøregnskab

Det er Antalis, som står bag løsningen, der har været et års tid undervejs. Antalis leverer emballage- og produktløsninger til B2B segmentet og har selv store forventninger til Madkassen, som man mener opfylder et klart behov i markedet.

- Vi fokuserer, ligesom mange andre virksomheder, på bæredygtighed og en reducering af miljøbelastningen. Madkassen forbedrer vore kunders miljøregnskab samtidig med, at der er store praktiske fordele forbundet med den.

 

e-handelen trigger væksten i fødevaresegmentet. Derfor er der behov for effektive, praktiske, enkle og bæredygtige emballageløsninger til de fødevarer, onlinekunderne bestiller.

Sådan siger Jacob Ejlskov Andersen, Sector Director Packaging Scandinavia, hos Antalis.

E-handel trigger væksten

Som han forklarer, trigger e-handelen væksten i fødevaresegmentet. Hver dag bliver der udbragt store mængder føde- og dagligvarer til både private kunder og til firmaer med kantine og cateringordninger. Her ser man hos Antalis et stort potentiale for brugen af Madkassen.

- Kasserne fylder langt mindre end flamingokasserne i transportleddet. Det betyder langt færre kørte kilometer og dermed en klar reducering af CO2-udledningen. Samtidig optager den sammenfoldede kasse heller ikke meget plads i forretningerne. Det er først, når man folder den ud og pakker varer i den, at der kommer volumen på, forklarer Jacob Ejlskov Andersen.

Slip for bøvlet med returemballage

Madkassen af pap er en engangsemballage, der kun bliver genbrugt i det omfang, slutkunderne selv ønsker.

Dermed sparer man bøvlet med returnering af kasserne. Som man kender fra flere madudbringningsordninger kræver brugen af flamingokasser et velfungerende retursystem.

Madkassen er sammensat af flere elementer, som sørger for at beskytte varerne og også holder dem kolde.

Men glemmer man at sætte kasserne frem, når nye varer bliver leveret, har man pludselig to eller flere kasser stående. Det går måske, når man kan gemme kasserne af vejen i skuret.

Men i boligblokke, hvor der er begrænset plads både i lejlighederne og i opgangene, kan det give problemer. Dem slipper man for ved at bruge Madkassen.

Is bliver til gelé

Madkassen består af en papkasse. I den placerer du en termopose, som du så igen forsyner med en vandtæt pose, hvori du lægger madvarerne. Alt efter behov kan der lægges isposer både under og over madvarerne, hvorefter poserne og kasserne lukkes og er klar til levering.

- Fryseelementerne i isposerne er konstrueret, så de ikke afgiver vand. De er lavet af mikrogranulat, som ændrer karakter og bliver til en geléagtig masse, der holder på vandet, når poserne tør op. Det forhindrer at kassen og varerne sejler i vand, når slutbrugerne modtager dem, efter at kassen har stået et stykke tid på trappestenen eller i opgangen.

Samtidig bliver isposerne helt flade igen og fylder ikke meget samtidig med, at vandet fordamper under ’geleprocessen’. De er i øvrigt nemme at genbruge, idet man blot hælder nyt vand på og kommer dem i fryseren.

Løbende udvikling af Madkassen

Antalis har udviklet og produceret løsningen til det voksende online marked for bestilling og levering af madvarer. Det er dog i første omgang ikke de store spillere i detailhandelen, som Jacob Ejlskov Andersen ser som kernekunder.

Dertil kræver kassen for mange håndteringer - eksempelvis med rejsning af kassen i selve pakkeprocessen. Det tager lidt for lang tid, når det handler om store volumener og hurtigt pluk og pak.

- Men de mindre webshops og specialforretninger, der tilbyder levering af fødevarer direkte til døren, mangler et alternativ til flamingokasserne. Her viser analyser, at ønsket om en grønnere profil via forsendelseskasser er stort. Samtidig ønsker både slutkunder, distributører og fødevareforretninger også løsninger, som ikke er afhængigt af et retursystem til emballagen, siger Jacob Ejlskov Andersen.

Jacob Ejlskov Andersen, Sector Director Packaging Scandinavia, hos Antalis.

Hos Antalis arbejdes der løbende på alternative løsninger, som kan dække behovet hos de større virksomheder, og generelt udvikles der løbende på Madkasse-konceptet, så det følger udviklingen på markedet.

Stor interesse

Jacob Ejlskov Andersen kommer ind på, at både gårdbutikker, cateringfirmaer og mange andre butikker med både dørsalg og salg af varer på nettet viser stor interesse for Madkassen.

- Kassen er et godt bud på en effektiv emballage, og så giver den butikker og webshops mulighed for at differentiere sig via emballagen.

Antalis sælger både Madkassen i sæt og som enkeltvise produkter. Dermed kan du selv sammensætte kasserne og dit lager efter behov.

 

__________

Rettelse
Af artiklen fremgår det at ”Madkassen” sammenlignet med flamingokasser forbedrer kundernes samlede miljøregnskab.
Her er udelukkende fokuseret på forbedringer inden for logistik, opbevaring og bortskaffelse, og ikke den samlede miljøpåvirkning og produktlivscyklus. Der findes derfor ikke tilstrækkelig dokumentation for en samlet, miljømæssig forbedring, og Antalis og PackMarkedet beklager at artiklen ikke tydeligt viser denne afgrænsning.

 

 

7/9 2018
  • Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    Arla investerer 300 millioner kroner i Videbæk

    emballage ›En ombygning af et tørretårn skal være med til at øge kapaciteten og reducere klimabelastningen for Arlas Arinco-mejeri i Videbæk
  • Løft til den cirkulære omstilling

    Løft til den cirkulære omstilling

    emballage ›Med op mod 49,5 mio. kr. til Closing Loops 2.0 fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse får virksomheder i fødevare- og bioressourceklyngen et markant løft i arbejdet med at skalere den cirkulære omstilling.
  • Skruer låget af – og plastforbruget ned

    Skruer låget af – og plastforbruget ned

    emballage ›Fremover bliver creme fraiche fra Coops egen serie produceret med en tynd film som låg i stedet for det traditionelle af plast. Det giver en årlig reduktion på 15 ton plast
  • Dao lancerer nye brevløsninger

    Dao lancerer nye brevløsninger

    emballage ›Fra januar 2026 er der ikke så mange andre end dao, der leverer breve. Nu lancerer distributøren en ny app og købsportal med nye løsninger og en online guide, der gør det endnu lettere at sende brevene
  • Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    Sealed Air skal sælges for 10,3 mia. dollar

    emballage ›Den amerikanske emballagevirksomhed der især er kendt for at have opfundet bobleplast har indgået aftale om at blive opkøbt af investeringsselskabet CD&R
  • Bringer flere medarbejdere i spil

    Bringer flere medarbejdere i spil

    emballage ›Øgede pakkemængder og en stejlt stigende vækstkurve var resultatet af sidste års julehandel for Bring Denmark. Derfor fordobler pakkeleverandøren medarbejderstaben under årets julehandel
  • Nyt barrierepapir til store forsendelser

    Nyt barrierepapir til store forsendelser

    emballage ›Ecotec udvidet porteføljen med et både genanvendeligt og biologisk nedbrydeligt beskyttelsesprodukt, der bl.a. kan bruges til træ- og papkasser
  • Store transportbesparelser med plastpaller

    Store transportbesparelser med plastpaller

    emballage ›Ved at skifte de traditionelle europaller af træ ud med lettere plastpaller kan Danmarks transporterhverv forvente årlige besparelser for over 40 millioner kroner, viser nye beregninger, som Smart Retur har gransket nøje