Amerikansk overtagelse af svenske AR Packaging

Amerikansk overtagelse af svenske AR Packaging

Graphic Packaging Holding Company har købt Europas næststørste producent af fiberbaseret forbrugeremballage for omkring 1,45 miliarder dollars

Af Lisbeth Petersen

Overtagelsen er faldet på plads efter flere års forhandlinger mellem den amerikanske køber og kapitalfonden CVC, som har solgt samtlige aktier i AR Packaging Group AB.

Sammenlægningen af de to virksomheder vil bl.a. forbedre Graphic Packaging's muligheder for udvikling på ikke mindst hele det europæiske marked . Med et bredt udbud af brancheførende emballageløsninger, designekspertise og udvidet geografisk rækkevidde vil den kombinerede virksomhed være unikt positioneret til at fange de fortsatte vækstmuligheder på tværs af eksisterende og nye globale kunder og markeder.

Den kommende overtagelse af AR Packaging forventes at øge den amerikanske virksomheds salg med 1,1 mia. dollar om året.

Fælles engagement i bæredygtig emballage
Michael Doss, adm. dir. i Graphic Packagin siger om købet:

-AR Packaging er førende inden for det attraktive og voksende marked for bæredygtig emballage i Europa. At erhverve AR Packaging vil resultere i betydelige værdiskabelsesmuligheder for vores kunder, vores medarbejdere og vores aktionærer, da vi samler to førende udbydere af fiberbaserede forbrugeremballageløsninger med lang historie med innovation og kreativt emballagedesign. Det storefodaftryk af AR Packaging's 25 konverteringsfaciliteter i hele Øst- og Vesteuropa giver betydelige fordele ved omkostningseffektivitet og styrker vores kombinerede tilstedeværelse og evne til at servicere kunder overalt i Europa og globalt. Vi er glade for at byde AR Packaging-teamet velkommen, da vi arbejder sammen for yderligere at fremme vores engagement i bæredygtige emballageløsninger til globale forbrugere til støtte for overgangen til en mere cirkulær økonomi.

En ideel partner
AR Packaging's administrerende direktør, Harald Schulz, udtaler:

-Jeg er stolt over de fremskridt, vi har gjort med at etablere en klar strategi og opbygge AR Packaging til en respekteret udbyder af emballageløsninger. Jeg vil gerne takke CVC for deres støtte i denne indsats i løbet af de sidste fem år. Graphic Packagings tilgang til kundeservice og skarpe fokus på at levere innovative, bæredygtige løsninger stemmer tæt overens med, hvordan vi driver vores egen forretning, hvilket gør dem til en ideel partner.


Evnen til at udnytte fordelagtig integration af værdikæder, fra papproduktion til kartonkonvertering, giver øgede muligheder for at tilbyde bæredygtigt optimerede løsninger til vores kunder. Vores team ser frem til at slutte sig sammen med Graphic Packaging-teamet for at blive den førende globale leverandør af bæredygtige fiberbaserede emballageløsninger

17/5 2021
  • Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    Ubro SystemPac og Vangby fusionerer

    emballage ›Ubro SystemPac og Vangby, begge 100% ejet af svenske Opti Group, har besluttet at fusionere deres aktiviteter for at styrke deres position som specialister inden for end-of-line packaging med fokus på pakkemaskiner, emballage og service
  • Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    Toilet- og køkkenruller får en ansigtsløftning

    emballage ›Returpap der forener design, cirkulær produktion og komfort bliver nok sjældent forbundet med toilet- og køkkenruller. Men nu lancerer Fritz Schur Consum sit Svanepapir, som er en iøjnefaldende produktnyhed til løsninger for netop disse produkter
  •  Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    Papirbaseret pallet wrap giver glasproducent store miljøfordele

    emballage ›Smurfit Westrocks genanvendelige alternativ til traditionel strækfilm er en banebrydende løsning til virksomheder indenfor for glasproduktion og fyldning, siger en af Storbritanniens største glasproducenter, Encirc
  • Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    Emballageløsninger og intralogistik er klar til LogiMAT

    emballage ›LogiMAT 2025 indtager igen alle 10 udstillingshaller og fylder over 120.000 kvadratmeter i Messe Stuttgarts kongrescenter. Globale aktører, smv'er og nystartede virksomheder udstiller deres nyeste produkter, innovationer og løsninger til nutidens og fremtidens logistikudfordringer
  • Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    Dysten om årets mest vildledende fødevareprodukt er i gang

    emballage ›Traditionen tro kårer den svenske forbrugerorganisation 'Äkta vara' en fødevare, som får den tvivlsomme ære af at kunne kalde sig Årets Madbluf
  • RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    RUC-studerende har udviklet låg, der kan stoppe drugging-forbrydelser

    emballage ›Marcus Nørmann Christensen har på baggrund af sin egen, skræmmende oplevelse etableret virksomheden, Komfid og designet et låg, der placeres i drinksglas på barer mv. for at forhindre andre i at tilsætte piller eller pulver
  • Schuberts fuldendte visioner

    Schuberts fuldendte visioner

    emballage ›Gerhard Schuberts teknologiske innovationer inden for billedbehandling har haft stor betydning for emballageindustrien. Fire årtier efter de første løsninger blev lanceret, fortsætter Schubert med at udvide den omfattende vision-portefølje. I fremtiden vil 2D- og 3D-scannere få følgeskab af en endnu mere kompakt løsning, der kombinerer begge teknologier
  • Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    Genanvendeligt blisterkoncept høster priser på stribe

    emballage ›Virksomheden Südpack Medica har modtaget sin fjerde pris for den polypropylen (PP)-baserede blisteremballage, PharmaGuard der i denne uge bliver præsenteret for kunder på messen Pharmapack i Paris