ALPLA overtager aktiemajoriteten i dansk fiberflaskeudvikling

ALPLA overtager aktiemajoriteten i dansk fiberflaskeudvikling

På trods af, at Slangerup-virksomheden Paboco er tæt på en kommerciel lancering af sin papirbaserede flaske, har den svenske papirfabrik valgt at trække sig fra samabejdet. I stedet overtager den anden JV-partner aktierne og varsler kommende investeringer i bl.a. nye produktions- og udviklingsfaciliteter i Danmark

Af Lisbeth Petersen

Paboco, som står for The Paper Bottle Company, blev grundlagt i 2019 af ALPLA og Billerud som et joint venture. Virksomheden i Slangerup udvikler og producerer fiberbaserede emballageløsninger ved hjælp af innovativ pulpformningsteknologi.

Nu har svenske Billerud trukket sig fra samabejdet, og fra begyndelsen af oktober har ALPLA, som er en international plastikproducent og genbrugsvirksomhed med hovedsæde i Østrig, overtaget Billeruds aktier.

Billerud har indtil videre ikke givet nogen begrundelse for aktiesalget, lige som ingen af parterne vil oplyse andre detaljer.

Som hovedaktionær vil ALPLA nu skubbe på en hurtig industrialisering af den fuldt genanvendelige papirflaske fremstillet af FSC-certificerede fibre.

Succesfuld testfase med store kunder
Siden 2021 har Paboco testet de første produkter på markedet sammen med medlemmerne af Paboco Pioneer Community:
The Absolut Company, Carlsberg Group, Coca-Cola , L'Oréal og Procter & Gamble.

Efter den vellykkede testfase er serieproduktionen af den næste generation af genanvendelige papirflasker planlagt til at starte i slutningen af 2024.

- Sikkerhed, pris og bæredygtighed er de centrale kriterier for vores emballageløsninger. Efter flere års intensiv udvikling og banebrydende innovationer er Paboco-teamet nu klar til at bringe deres banebrydende produkt på markedet og etablere papirflasken som et bæredygtigt alternativ for en bred vifte af kunder, siger ALPLA's Adm. direktør Philipp Lehner.

Tim Silbermann, som er Administrerende direktør for Paboco siger:

 Tim Silbermann, Adm. direktør Paboco

- Visionen om den fuldt biobaserede og genanvendelige papirflaske har drevet teamet til at skabe fantastiske resultater i en ganske kort udviklingsperiode. Med den nuværende flaskekonfiguration sigter vi mod skønheds-, tekstil- og hjemmeplejesegmentet, men løbende udvikling vil også gøre det muligt for os at bringe vores næste generation af flasker ind i flere anvendelsesområder. Vi er glade for, at ALPLA er fuldt engageret i at støtte os på denne rejse.

Kommende udvidelse af produktion og medarbejderstab
I forbindelse med markedslanceringen planlægger virksomheden at etablere et nyt topmoderne produktionsanlæg og udviklingscenter i Danmark. I øjeblikket er der 18 ansatte hos Paboco, og antallet forventes at stige betydeligt, når serieproduktionen begynder.

Det langsigtede mål for Paboco er at udvikle og skalere fuldt biobaserede og genanvendelige papirflasker. I den forbindelse kan virksomheden regne med støtte fra ALPLA:

-Hos ALPLA arbejder vi intensivt med alternative materialer, investerer i lovende projekter og former aktivt teknologiske fremskridt som en 'Family of Pioneers', understreger Christian Zmölnig, som er udviklingsdirektør i ALPLA og bestyrelsesformand for Paboco.

Den nydannede bestyrelse i Paboco suppleres af Ricardo Rehm, CFO i ALPLA, og Rainer Widmar, Adm. direktør i Central and Østeuropa i ALPLA.

29/10 2023
  • Pap- og papiraftalerne er på plads

    Pap- og papiraftalerne er på plads

    emballage ›Vana har indgået aftaler om genanvendelse på alle emballageaffaldsfraktioner og på transport af emballageaffaldet. Dermed er Vana helt klar til at håndtere producentansvaret for emballage for medlemsvirksomhederne
  • Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    Genbrugs-K-opper i Düsseldorf

    emballage ›Messe Düsseldorf debuterer med genanvendelige og genbrugelige kopper, fremstillet af ReOil, kemisk genanvendt råmateriale fra OMV, på K 2025-messen
  • Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    Arla investerer næsten en halv milliard kroner i Holstebro

    emballage ›Arla-mejeriet i Holstebro skal udvides med godt 6.500 kvadratmeter, to nye produktionslinjer og 50 nye fuldtidsmedarbejdere. I alt løber investeringen op i godt 440 millioner kroner
  • Coop relancerer sine kaffebrands

    Coop relancerer sine kaffebrands

    emballage ›Cirkel- og Irma-kaffe samt Coop- og Änglamark-kaffe relanceres alle med ny og forbedret kvalitet i et nyt design
  • Cocio i ny indpakning

    Cocio i ny indpakning

    emballage ›Fodboldtrøjen er for længst driblet ud af stadion og ind i gadebilledet som et stilsikkert symbol på både nostalgi, attitude og livsstil. Nu slår Cocio og hummel pjalterne sammen i et samarbejde, der byder på noget til både ganen og garderoben 
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage