ALPLA overtager aktiemajoriteten i dansk fiberflaskeudvikling

ALPLA overtager aktiemajoriteten i dansk fiberflaskeudvikling

På trods af, at Slangerup-virksomheden Paboco er tæt på en kommerciel lancering af sin papirbaserede flaske, har den svenske papirfabrik valgt at trække sig fra samabejdet. I stedet overtager den anden JV-partner aktierne og varsler kommende investeringer i bl.a. nye produktions- og udviklingsfaciliteter i Danmark

Af Lisbeth Petersen

Paboco, som står for The Paper Bottle Company, blev grundlagt i 2019 af ALPLA og Billerud som et joint venture. Virksomheden i Slangerup udvikler og producerer fiberbaserede emballageløsninger ved hjælp af innovativ pulpformningsteknologi.

Nu har svenske Billerud trukket sig fra samabejdet, og fra begyndelsen af oktober har ALPLA, som er en international plastikproducent og genbrugsvirksomhed med hovedsæde i Østrig, overtaget Billeruds aktier.

Billerud har indtil videre ikke givet nogen begrundelse for aktiesalget, lige som ingen af parterne vil oplyse andre detaljer.

Som hovedaktionær vil ALPLA nu skubbe på en hurtig industrialisering af den fuldt genanvendelige papirflaske fremstillet af FSC-certificerede fibre.

Succesfuld testfase med store kunder
Siden 2021 har Paboco testet de første produkter på markedet sammen med medlemmerne af Paboco Pioneer Community:
The Absolut Company, Carlsberg Group, Coca-Cola , L'Oréal og Procter & Gamble.

Efter den vellykkede testfase er serieproduktionen af den næste generation af genanvendelige papirflasker planlagt til at starte i slutningen af 2024.

- Sikkerhed, pris og bæredygtighed er de centrale kriterier for vores emballageløsninger. Efter flere års intensiv udvikling og banebrydende innovationer er Paboco-teamet nu klar til at bringe deres banebrydende produkt på markedet og etablere papirflasken som et bæredygtigt alternativ for en bred vifte af kunder, siger ALPLA's Adm. direktør Philipp Lehner.

Tim Silbermann, som er Administrerende direktør for Paboco siger:

 Tim Silbermann, Adm. direktør Paboco

- Visionen om den fuldt biobaserede og genanvendelige papirflaske har drevet teamet til at skabe fantastiske resultater i en ganske kort udviklingsperiode. Med den nuværende flaskekonfiguration sigter vi mod skønheds-, tekstil- og hjemmeplejesegmentet, men løbende udvikling vil også gøre det muligt for os at bringe vores næste generation af flasker ind i flere anvendelsesområder. Vi er glade for, at ALPLA er fuldt engageret i at støtte os på denne rejse.

Kommende udvidelse af produktion og medarbejderstab
I forbindelse med markedslanceringen planlægger virksomheden at etablere et nyt topmoderne produktionsanlæg og udviklingscenter i Danmark. I øjeblikket er der 18 ansatte hos Paboco, og antallet forventes at stige betydeligt, når serieproduktionen begynder.

Det langsigtede mål for Paboco er at udvikle og skalere fuldt biobaserede og genanvendelige papirflasker. I den forbindelse kan virksomheden regne med støtte fra ALPLA:

-Hos ALPLA arbejder vi intensivt med alternative materialer, investerer i lovende projekter og former aktivt teknologiske fremskridt som en 'Family of Pioneers', understreger Christian Zmölnig, som er udviklingsdirektør i ALPLA og bestyrelsesformand for Paboco.

Den nydannede bestyrelse i Paboco suppleres af Ricardo Rehm, CFO i ALPLA, og Rainer Widmar, Adm. direktør i Central and Østeuropa i ALPLA.

29/10 2023
  • Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    Tecsys’ Eliteplatform effektiviserer laboratorielogistikken

    emballage ›Tecsys’ cloudbaserede lagerstyringssystem, Elite, bliver rullet ud i diagnostikvirksomheden Roches internationale laboratorienetværk i mere end 50 lande. Systemet sikrer effektiv og sikker varehåndtering af in vitro-diagnostik-produkter
  • Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    Miljøgraduerede bidrag – hvad, hvorfor og hvad nu?

    emballage ›I efteråret træder det udvidede producentansvar, EPR, i kraft. I den anledning flytter ansvaret, økonomisk såvel som i praksis fra kommunerne til virksomheder, der sætter emballage på markedet i Danmark. Jo mere genanvendelige eller genbrugelige emballagematerialerne er jo lavere bliver taksten. Teknologisk Institut har styr retningslinjerne og opsummerer dem i følgende tekst i sit nyhedsbrev nr. 2 2025 fra maj måned:
  • Sikker pakning i pap

    Sikker pakning i pap

    emballage ›Den italienske producent af højteknologiske tappe- og emballeringslinjer til blandt andet føde- og drikkevareindustrien, ACMI har fået hjælp af komponent-, system- og automatiseringsspecialisten, Pilz til at skabe sikre pakkelinjer til papemballage
  • Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    Supermarkeders mængderabat fører til madspild

    emballage ›Et nyt studie afslører en uheldig effekt af supermarkedernes populære ''2 for 1''-tilbud: De får os nemlig ikke bare til at købe mere – de får os også til at smide mere mad ud
  • Det handler om emballagen

    Det handler om emballagen

    emballage ›Ændrede indkøbsvaner, krav om mere bæredygtig emballage og digitaliseringen og automatiseringens indflydelse på emballagetryk. Det var alt sammen temaer, som eksperter fra emballagevirksomheder, brancheforeninger og den kommercielle og teknologiske sektor diskuterede, da Heidelberger Druckmaschinen fejrede sit 175 års jubilæum
  • Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab

    emballage ›Chep Danmark og Salling Group udbygger sit partnerskab for at gøre Salling Groups forsyningskæde endnu mere driftig, leveringsdygtig og grøn. Aftalen er én af de første eksempler på et partnerskab i forsyningskæden med et målrettet fokus på strategisk modstandsdygtighed, siger ekspert
  • Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    Plastmateriale fra brugte drikkekartoner bliver til transportkasser

    emballage ›Tetra Pak planlægger gradvist at udskifte mere end 50.000 transportkasser på det globale reservedelsdistributionscenter i Lund, Sverige. I samarbejde med Schoeller Allibert har virksomheden arbejdet på at fremstille transportkasser af plastmateriale fra brugte drikkekartoner
  • 4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    4 millioner kroner i bøde for vildledende klimaudsagn

    emballage ›Royal Unibrew blev politianmeldt af Forbrugerombudsmanden for at markedsføre Egekildevand med udsagn om CO2-neutralitet på emballagen uden samtidig at oplyse på emballagen, at CO2-neutraliteten delvist blev opnået ved klimakompensation. Nu har drikkevareproducenten accepteret at betale en bøde på fire millioner kroner for vildledende markedsføring